fredag 3 november 2023

Sålt hela mitt innehav i Hufvudstaden

Då var det Fredag och nya möjligheter. Idag tog jag beslutet att sälja av hela mitt innehav i Hufvudstaden. Anledningen var flera men framförallt har aktien gått väldigt starkt den senaste veckan. Nästan 12 % i jämförelse med index som ökat runt 3 %. Dagens transaktioner ser ni här under:


Totalt 33100 aktier har sålt för ganska exakt 126 kr per aktie. Detta är ett något lägre pris än jag köpt in samtliga aktier under detta år och vanligtvis gillar jag inte att ta en förlust. Men ibland kan det bli så eftersom jag valt en aktiv strategi i kombination med indexfonder. Samtidigt har index tappat mer än Hufvudstaden sedan jag gjort mina inköp och eftersom jag jämför min aktiva handel med index så ser resultatet bättre ut ur den synvinkeln. Idag ligger jag som sagt lite minus i denna aktie för 2023. Men ser man tillbaka 3 år hos Avanza ligger jag drygt 490 tusen kronor plus i aktien efter en hel del swingtrading. Detta är dock något missvisande eftersom min förlust i aktien ligger hos Nordnet men sen ligger jag plus lite i aktien när jag handlade den hos Länsförsäkringar och ligger även lite plus hos Levler så på totalen är jag lite osäker på hur mycket plus jag ligger i aktien i slutändan.  

Allt som allt känns det lite tråkigt att sålt av idag eftersom Hufvudstaden ligger mig varmt om hjärtat. Men så kan det vara och för egen del försöker jag att inte gifta mig med en aktie utan en god avkastning till rimlig risk ska komma först. Jag följer min strategi att försöka överprestera index och i det korta perspektivet har Hufvudstaden och fastighetssektorn överlag gjort det. Hur det går framöver för fastighetssektorn vet jag inte. Men den känns knappast lika översåld som den var för ett par veckor sedan. När det gäller Hufvudstaden är jag fortsatt positiv till aktien på lite längre sikt även om jag tror att alla inte är lika positiva till aktien som mig själv. Hufvudstaden har inte haft en fantastisk utveckling de senaste åren men det har gått att få lite avkastning i aktien om man köpt den till ett lågt pris och lyckats sälja lite dyrare. Jag har iallafall tyckt att aktien känns attraktivt värderad och handlat på det. Tråkigt nog har varken Lundbergföretagen eller någon insider köpt aktier här på väldigt länge och det skulle givetvis vara en positiv signal om så sker. Lundbergföretagen verkar mest fokusera på köp i Sandvik och Industrivärden på senare tid och jag kan inte minnas sist de ökade på i Hufvudstaden. Kanske vill de inte heller öka på sitt innehav här utan tittar mer på andra sektorer. Jag såg även idag att aktien tydligen var blankad till 1.32 % av aktiekapitalet. Hur länge den vart det vet jag inte. Men som sagt alla verkar inte lika positiv till Hufvudstaden som mig men det kan även bero på oron som vart i sektorn under året och när vi tittar på andra fastighetsbolag finns det dem som är betydligt mer blankade än Hufvudstaden.

Annars har jag istället ökat på i indexfonder idag för runt 160 000 kr och tanken är att fortsätta öka på i index framöver om inget annat intressant dyker upp i det korta perspektivet. I mitten av sommaren minskade jag ner med drygt 700 000 kr i indexfonder och i skrivande stund  går det att återköpa billigare här än i somras och det har jag som sagt gjort idag. Jag ligger fortsatt kvar i Plus Fastigheter index och har där en exponering mot den svenska fastighetsmarknaden. Denna fond har jag kvar tillsvidare men har inte ökat på något mer idag.

Förutom detta fick även mitt lilla innehav i Heba stryka på foten med en liten vinst. Från att haft en portföljbelåning på 350 000 kr ligger jag nu med en ganska rejäl kassa. Det kommer uppdatering tids nog hur det blir med den.

Det var allt för nu. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. 

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-) 

4 kommentarer:

  1. Aldrig fel att ta hem en vinst! Själv sålde jag mitt innehav i Addlife efter en uppgång på 35% på ett par dagar. Köpt på 55-60kr och sålt på 81,20kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Det är kul när en investering går som man tänkt sig. Stort grattis till en fin vinst där.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Där kom Hufvudstadenförsäljningen alltså Slimis! Blir lite förvånad, men kanske missförstått, att du alltså gjort förlust i Hufvudstaden i år?
    Du kör vidare med indexfonder hos Nordnet och Levler och undviker Avanza eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Jag ligger minus lite i just Hufvudstaden för stunden under 2023. Men som jag skrev så lyckades jag sälja av i index för drygt 700000 när börsen stog som högst i sommras. Så här kan jag återköpa billigare just nu i och med min försäljning i Hufvudstaden. En del av dessa indexpengar investerades i just Hufvudstaden tidigare och den aktien har inte tappat lika mycket som index sedan mitt köp. Det kanske låter lite konstigt men jag fortsätter följa min strategi så gott det går utifrån min långsiktiga strategi och det har gjort att jag överpresterat index ganska rejält även det här året än så länge. Min avkastning för i år är riktigt bra även om den var bättre tidigare i år. Jag ska försöka redovisa avkastningen i slutet av året på bästa sätt. Det kommer vara lite svårt då jag bytt bank under året. Men sparandet har växt från drygt 3.9 MKR i början av året till drygt 5 MKR i skrivande stund. Men i dessa siffror är nysparandet även inräknat. På sikt hade det vart kul om portföljen kunde växa med 1 miljon om året. Inte en omöjlig uppgift men det krävs lite tur med avkastningen. När det gäller indexfonder försöker jag lägga det mesta i Nordnets Sverigefond framöver. Men jag har kvar lite pengar i Avanza Zero sen gammalt och kanske ökar jag på lite även här för riskspridning framöver. Jag funderar även på att avsluta min kredit helt hos Avanza nu framöver. Vi får se vilka lägen som dyker upp. Jag har fortsatt kvar en kredit hos Avanza på 150 000 men den nyttjar jag inte just nu.

      Hur har det gått för dig under 2023?

      Fortsatt lycka till med investeringarna och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera