torsdag 23 november 2023

Portföljen har växt från 970 000 kr till 5.3 MKR på 87 månader

Det var länge sedan jag gjorde en uppdatering hur portföljen utvecklats över tid. Denna blogg startade för 7 år och snart 3 månader sedan dvs i slutet av Augusti 2016. På den tiden hade jag en portfölj som var värd 850 000 kr men även ett litet fondinnehav på 120 000 kr som inte redovisades just då. Sedan dess har jag gjort regelbundna uppdateringar här på bloggen gällande mitt långsiktiga sparande. Jag har även fört statistik och jämför min avkastning mot index under nästan alla år och detta brukar jag redovisa i början av varje år. 

Hursomhelst så har portföljen nu växt från 970 000 kr till 5.3 MKR på 87 månader. Det innebär att portföljen växt med 4 330 000 kr eller nästan 50 000 kr i snitt varje månad sedan bloggens start. Allt är givetvis inte avkastning utan jag har varje månad sparat undan en slant som jag jag fått över när räkningarna är betalda. Då jag jobbar som Undersköterska är det inga chefslöner vi pratar om här. Men med hårt slit på både helger och storhelger har det gett lite extra inkomster över tid. 2020 tog jag tex ingen semester och jobbade samtliga 52 helgerna. Det brukar ofta vara gnäll i vården att jobba varannan helg. Men ska man tjäna några extra pengar kan man inte räkna med att ligga hemma på soffan och ta det lugn på helgerna. Det är bättre att jobba en 14-15 timmar om dagen och få helg OB som plus i kanten. Detsamma gäller storhelgerna. Kan jag vara ledig Julafton kväll och spendera tid med min familj då är jag nöjd. Annars försöker jag jobba på. 

Hursomhelst så ser mitt sparande ut enligt nedan just nu:



   Översta är mitt Nordnet konto 4 225 473 kr

    Andra raden mitt Levler konto: 40 895 kr

   Tredje raden mitt Avanza konto 608 718 kr

  Sist och minst Savr                      6117 kr

Förutom detta har jag lånat ut 400 000 kr till vår bostadsrättförening och 

detta räknar jag också med i mitt långsiktiga sparande eftersom pengarna tagits ut från min portfölj.


Dessa siffror är inte uppdaterade för dagen och eftersom börsen steg idag har jag räknat ut att det saknas runt 10 000 kr till 5.3 MKR. Eftersom lönen kommer in om några dagar och månaden inte är slut än räknar jag därför upp mitt sparande till just 5.3 MKR. Bloggen startade nämligen i slutet av en månad så därför räknar jag även med kommande sparande i denna siffra.


Allt som allt är jag väldigt nöjd med den utveckling jag haft. Även om du inte har något höginkomstyrke kan du komma långt med hårt arbete och regelbundet sparande. Det viktigaste är att ha rätt mål i sikte och aldrig ge upp. 

För mig har den ekonomiska friheten varit min drivkraft genom åren. Även om jag finner en stor lycka i att hjälpa människor vill jag kunna ha en frihet att göra vad jag vill senare i livet. Det värderar jag högre en något fint hus eller fin bil eller någon annan status pryl idag. Som ett exempel bor vår familj i en 3:a på 89 m2 och då har jag 2 barn. Mina barn har inte ens ett eget rum. Men vi bor väldigt centralt och trivs bra med ett mindre boende. Med de senaste årens högre driftkostnader för att ha hus har vi fortsatt kunna bo billigt i vår bostadsrätt. En anledning att vi kunnat bo billigt var att jag sålde av H&M aktier med en fin vinst 2014 och köpte vårt boende kontant. Det gör att vi slipper räntor och amorteringar på vårt boende och har gjort det lättare att spara mer pengar över tid. Bor man billigt behöver inte lika mycket pengar gå till boende och som ett plus i kanten blir det även mindre att städa än något stort boende. Jag har alltid trivs bra att bo lite mindre och jag vet faktiskt inte om vår familj kommer köpa ett hus någon gång. För min del tycker jag det är väldigt bekvämt och bra att bo i en bostadsrätt men vi får se tids nog hur det blir.

Framtiden

Målet med portföljen har alltid varit ekonomiskt trygghet och det har nu uppnåtts till en viss del. Har man tex 5 miljoner i ett sparande kan man enligt 4 % regeln ta ut ca 200 000 kr per år utan att pengarna tar slut på sikt dvs drygt 16 000 kr i månaden. 16000 kr i månaden är mer pengar än många pensionärer har idag så det skulle nog gå att leva på om det blev kris. Men med barn i bilden vill man gärna ha en högre säkerhetsmarginal för att våga ta ut FIRE.  Kommande år hoppas jag kunna uppnå en avkastning åtminstone i linje med index. Det är tanken just nu med mer indexfonder i portföljen. Annars kommer jag fortsätta förvalta portföljen på bästa sätt till rimlig risk även framöver. 

Förövrigt är inte pengar det viktigaste i livet så länge man inte har alldeles för mycket skulder och såna problem. Pengar är egentligen bara en siffra och kan ge en viss trygghet. Men även ge ett visst obehag när man fått ihop lite mer. Jag kan tänka mig att det finns miljardärer som är oroliga att förlora sina pengar. Har man så man klarar sig så har man det väldigt bra. Det är viktigare att få vara frisk och även om jag själv till viss del blivit sjuk det senaste året hoppas jag att min hälsa inte ska försämras mer framöver. Jag är tacksam att det finns bra mediciner och sjukvård idag och det hjälper mig att leva ett mer normalt liv. Så att betala skatt är inget jag tyckt varit fel över tid. Jag betalar som sagt gärna skatt. Jag tycker vi får mycket för våra skattepengar och jag är otroligt tacksam att vi bland annat har en bra skola och sjukvård här i Sverige. Jag tycker för den delen att det mesta här i Sverige är bra men det är som sagt min åsikt.


Detta var en liten uppdatering hur det går för mig och mitt sparande. Jag hoppas att det går bra även för er läsare med just era långsiktiga mål. 

Kom ihåg att allt är möjligt bara man har viljan och tålamod. Ge aldrig upp era långsiktiga mål. 


Mvh Slimis

17 kommentarer:

  1. Grattis!!! Till fin fin portfölj. Har eget hus på 60m2, och lite skog å mark Varit två vuxna och 3 barn som mest, jag och när fru fanns sov vi i vardagsrummet så barna fick egna små krypin. Samt det var underbart att höra att du tycker Sweden är bra är så många som gnäller särskilt på finans bloggar tycker jag. Du får räkna in tjänstepension från 55 och Allmän från 64. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Det låter som ett fint litet hus ni bor i. Smart drag att sova i vardagsrummet under en period. När barnen tids nog flyttar ut finns det ju bättre med plats igen. Kan man göra på det sättet och det fungerar kan man ju spara rejält med pengar. Det kostar ju att flytta och framförallt får man betala skatt på värdeökningen på den gamla bostaden samtidigt som den nya bostaden troligtvis har ett högre pris.

      För egen del får jag vänta med min tjänstepension tills jag blir 60 som tidigast. Denna åldersgräns höjdes nyligen från 55 år för oss som jobbar i kommunen. Det är bara hoppas man får bli gammal så man kan ta del av dessa pengar tids nog.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,

    Det är mycket roligt att läsa och därmed ta del av dessa uppdateringar. Inget har kommit gratis och således skall du vara såväl nöjd som stolt! Förr eller senare kommer du kunna leva ett FIRE-liv, om det där och då kommer vara vad som önskas.

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.

      Kul att du uppskattar mina uppdateringar. Som du skriver krävs det en del uppoffringar och mycket jobb om man ska komma någonstans här i livet och det gäller det mesta.

      Tack för all kunskap du delar med dig via dina böcker men även via din blogg. Du är en stor inspirationskälla för mig och det är en glädje att följa din blogg regelbundet.

      Önskar dig all lycka framöver :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Grymt, Slimis! Vilken resa! =)
    Vilken säkerhetsmarginal räcker för FIRE?
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen.

      Jag önskar jag kunde säga en exakt summa och tid när detta kunde uppnås. Men det är inte så lätt att bestämma något slutgiltigt mål. Livet ändras ju hela tiden och även hur mycket utgifter man har. För 10 år sedan hade jag inte barn och visste inte att jag skulle ha 2 barn idag. Jag visste inte heller att jag skulle lyckas spara ihop så mycket pengar som jag gjort. Om 10 år kanske livet se helt annorlunda ut igen. Jag har även lite planer på att åka till Norge nästa år och testa jobba lite där igen efter att inte vart där på 10 år. Kanske finner jag ett bra sätt att jobba betydligt mindre än idag och ändå ha en ganska bra inkomst. Det behövs lite mer inkomster när man har barn så man kan åka på semester och hitta på lite kul med dem när de ändå är små. Ja vi får som sagt se hur det blir tids nog :-)

      Hur går det med ditt nystartade företag? Trivs du och hur ser det ut för dig nu framöver?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Mhm, så är det! Livet ändras hela tiden.

      Det går bra! Över förväntan :) Sjukdom i omgångar i november som hindrat maximalt flöde, men som tur är har jag lite marginaler.
      Jag trivs väldigt bra att vara egen och köra på helt själv - det är frihet i sig! Som det känns nu hade jag fortsatt jobba så här även om jag hade 10 miljoner i portföljvärde :p

      /Arbetsplanen

      Radera
    3. Kul att det flyter på! Kan tänka mig att det är riktigt kul med egen verksamhet om det är något man brinner för och det går bra.

      Som du skriver finns det många fördelar med att jobba och så länge motivationen finns så är det bra. Har själv trivs väldigt bra men det har blivit tuffare att jobba i vården över tid. Det har nog mycket att göra med alla besparingar som sker och att man ska springa allt snabbare hela tiden. Det gör att vissa dagar inte är lika roliga som andra men man kämpar på så gott det går :-)

      Fortsatt lycka till. Jag håller tummarna att det går bra för dig nu framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Galet bra! Hårt arbete ligger bakom de siffrorna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tysta investeraren.

      Tack för det och bra jobbat själv med både ditt sparande och blogg! :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Fantastiskt bra jobbat! Mycket av mitt och min sambos sparande har skett på den gemensamma fronten med vissa investeringar i huset och lånet. Därav har jag inte heller kunnat avsätta så mycket som jag önskat på mitt eget sparande även om det också tuggar på i beskedlig takt. Ja får ju tänka att det gemensamma sparandet också är ett typ av sparande för framtiden. Alltid kul o läsa dina inlägg! MVH VGI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VGI.

      Det är ju inte dumt att investera i ett hus man trivs att bo i med sin sambo. På sikt har ju värdet på hus överlag stigit så man kan ju se det som ökad livsglädje samt att pengarna troligtvis behåller sitt värde över tid. När det gäller aktier och fonder stiger de troligtvis i värde på sikt men ger ju inte så mycket mer glädje så länge inte pengarna används.

      Tack för att du kikar in. Alltid kul att följa din blogg!

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Vilken utveckling, det är ju helt fantastiskt. Håller med dig om att pengar absolut inte är allt, men ett hyfsat stort sparkapital ger ändå en härlig frihetskänsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire 2025.

      Man får vara tacksam att det gått så pass bra över tid. Med lite tur och tålamod kan man komma långt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Grattis! Du verkar ha jobbat mycket genom åren, både på arbetet och med
    tradandet. Roligt att det gett utdelning!
    Jag slutade jobba vid 51, för snart 2 år sedan. Jag hade provat lite innan genom att först ta ett sabbatsår 2018 och sedan gå ner till 80%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Kanaljen grattis till din FIRE :-)

      Mvh Slimis

      Radera