onsdag 22 november 2023

Avslutat min portföljbelåning hos både Avanza och Nordnet

Idag tog jag beslutet att avsluta min portföljbelåning hos både Avanza och Nordnet. Jag har haft en belåningsmöjlighet från och till under flera år och till en början var det Avanzas portföljbelåning till 0 procent ränta som lockade mig. Men som vanligt är saker och ting sällan gratis och idag är det inte gratis att låna pengar längre. 

Anledningen till att jag avslutat mina krediter är flera. Men framförallt att jag vill dra ner på risken i mitt långsiktiga sparande. Portföljen har vuxit till sig under åren och på sikt har målet alltid varit att leva ett skuldfritt liv och det är något jag kommer göra nu framöver. För er som undrar väljer jag tryggheten framför en något högre avkastning. Jag vill helt enkelt inte vara beroende av att betala av lån till någon annan och det är en frihet i sig själv att inte vara skyldig någon pengar. Men jag vill ändå tacka belåningen för den hävstång jag fått när det gäller avkastning över tid.  

Tidigare i år tyckte jag läget att dra ner på risken inte var rätt och därför har jag väntat in denna dag. Visst ger belåning en fin hävstång när börsen går bra. Men det ger även en hävstång åt andra hållet när det går dåligt. 

Är det bäst att ha portföljbelåning hos Nordnet eller Avanza?

Jag upplever att det är lättare att få en lägre ränta på portföljbelåningen hos Avanza än hos Nordnet. Iallafall om man har en koncentrerad portfölj som jag ofta haft över tid. Hos Nordnet lyckades jag aldrig komma under 6.25 % i belåningsränta. Ingen bra ränta för att belåna min portfölj kan jag tycka. Däremot finns det begränsade möjligheter att sänka sin kredit hos Avanza över tid om man nu vill det. Efter att ha ändrat min kredit ett par gånger fick jag svaret att Detta skapar mycket administrativt arbete för oss och är ej hållbart " 

Enligt Avanzas regler ska man endast sänka sin kredit max 1 gång per år annars får man avsluta den helt. Det finns inte heller någon möjlighet att göra detta manuellt utan man måste kontakta kundtjänst för detta.

Som Private Banking kund har jag över tid blivit riktigt missnöjd när det gäller Avanzas kundservice och det kostade mig en hel del skatt att flytta mitt sparande här tidigare i år. Men när kundservicen är under all kritik och man känner sig som en belastning för den bank man är kund hos då är det dags att gå vidare och byta bank. Så har jag gjort. Kvar hos Avanza har jag några få aktier och mitt Avanza Zero innehav. Från att ha bidragit med 50 000 kr plus i courtage per år samt räntor kommer denna summa framöver att vara närmare 0 kr. 

Förövrigt hade jag åter ett läge att köpa tillbaka Hufvudstaden aktier lite billigare igår. Men jag avstod från detta. Även om jag gillar Hufvudstaden som aktie har jag en lång investeringsperiod innan pension. Enligt beräkningar ska min årskull jobba till ca 70 år och isåfall har jag ungefär 30 år kvar i arbetslivet. Även om jag tror Hufvudstaden kan prestera bra de kommande 30 åren känns det lite riskfyllt att satsa en så stor del av mitt långsiktiga sparande här. Det finns gott om enskilda bolag som under vissa tidsperioder haft en fantastisk utveckling men så småningom har det kanske inte alls gått så fantastiskt som det gjorde en gång i tiden. Det finns gott om exempel där bolag aldrig kommer tillbaka och det blir ingen bra värdeutveckling på sikt. 

För att minska risken med att välja enskilda aktier väljer jag just nu en bredare portfölj med svenska indexfonder. För stunden investerar jag 125 000 kr per dag då jag vill ha in mer pengar i Avanza Zero och Nordnet Indexfond Sverige. Anledningen att jag väljer dessa fonder är att de kommer ha en liknande utveckling med index men till 0 %  i avgift. Just avgiften är något jag tycker fler borde bry sig om. Spar du 3000 kr i månaden i 35 år och får 4 % avkastning per år och sedan tar ut pengarna under 20 år får du ut ca 1800 kr mindre varje månad eller 21600 kr mindre varje år eller 432000 kr mindre på 20 år om du betalar 0.4 % i fond avgift istället för 0 %. Nu brukar ju börsen ge mer än 4 % per år och då blir det större skillnad ändå.

Det kommer ta ett tag att få in mitt kapital på börsen igen då dessa gratisfonder har begränsningar för hur mycket man får investera varje dag. Men till att jag fått in pengar har jag iallafall 1.5 % ränta på llikviderna. Detta är hur jag tänker för stunden med mitt långsiktiga sparande men som alltid kan det bli någon investering i någon enskild aktie om läget känns rätt. Givetvis kommer det uppdatering som vanligt om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Det var allt för nu.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

10 kommentarer:

  1. Du förespråkar fonder med 0% avgifter men har inga som helst problem med att din egen aktiva portförlj/fond kostar över 1% om året i avgifter. Ibland har ju även du kastat pilen fel. Då blir ju avgiften ändå större per år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag har inget emot att betala courtage om det kan bidra till en högre avkastning över tid, även om dessa avgifter kan kosta över 1 % av portföljens värdet per år. Men givetvis hade det vart önskvärt om courtage kostnaden hade kunnat vart lägre över tid. Tyvärr har jag ibland valt fel courtage klass vid större affärer och det har kostat mer än det smakat. Som du skriver så har inte alla mina investeringar heller gått bra jämt. Men det är inget måste att allt man satsar på måste gå bra. Jag har över tid jämfört mig med Stockholmsbörsen och utan min aktiva handel hade inte portföljen växt lika bra som den gjort över tid. Sen ökar givetvis risken med enskilda aktier men jag tycker min strategi har fungerar helt okej över tid. Givetvis finns det alltid saker man kunde gjort bättre. Men jag har iallafall försökt så gott det går för en okej avkastning till rimlig risk över tid och detta är resultatet så här långt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej.
    Det går att utnyttja belåningen till räntesparande.
    Jag belånar min portfölj hos Avanza till 1,99% ränta genom att ta ut pengar därifrån och har på sparkonto, just nu till 3,7% ränta.
    Min belåningsgrad av portföljen ligger med god marginal under 10% och det motsvarar nästan 100 kkr, vilket ger mig ca 100 kr/månad efter skatt.
    Inte mycket men det är gratis pengar :)
    /Kent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kent.

      Bra tips där. Det många missar är att även små pengar sparade blir mycket på sikt. Jag har ju själv kört portföljbelåning och lånat ut dessa pengar till vår bostadsrättförening så att vi kunnat amortera extra de senast dryga året. På så sätt spar föreningen ca 5 % i ränta på de pengar jag lånat ut till dem gratis. Jag har själv dragit av räntekostnaden mot min ISK skatt under tiden. Man kan på så sätt säga att jag lånat dessa pengar gratis under en period. Nu får föreningen fortsatt låna dessa pengar och det gör gott för oss alla som bor här i föreningen på sikt. Samtidigt känns det bra att inte vara belånad själv längre.

      Återkom gärna här på bloggen om du har fler bra tips framöver :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hallå Slimis! Grattis till den skuldfria sitsen, bra marscherat! Inte alls dumt, inte alls. Använder du fortfarande ISK eller kör du AF för fondsparandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för det. Jag har kvar ett aktie fondkonto där jag har en del av mitt Avanza Zero innehav men även mina nuvarande aktier. Resterande fonder och likvider ligger på ISK då jag ser denna kontoform som bäst på sikt om man nu lyckas få en skälig avkastning över tid.

      Önskar dig en trevlig kommande helg och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Det låter bra att du ställt dig på skuldfri bas, man står liksom lite stadigare då :-)
    Du har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp en fin förmögenhet, visserligen med hjälp av lån ibland och högre risker i portföljen. Men nu verkar det som du växlar mot förvaltning och mindre risk. Jag tror du tänker helt rätt, som du vet går tiden bara snabbare ju äldre man blir och åren rullar förbi.
    Önskar all lycka med din fortsatta handel!
    Mvh /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Som du skriver går tiden fort när man har roligt och det står inte på innan man är gammal :-) Ja det har inte vart en smärtfri resa genom åren men med hårt arbete, lite tålamod och tur har portföljen växt på successivt över åren. Vi får se om portföljen kan fortsätta växa på lite mer kommande år. Den som lever får se. Bra jobbat själv med din portfölj för den delen. Du är ett levande bevis på att långsiktighet ger ett gott resultat :-)

      Önskar dig fortsatt lycka till på din resa.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
    2. Hej igen,
      Tack för dom fina orden, jag kan bara bolla dom tillbaka och jag är övertygad om att du kommer få portföljen att växa i framtiden. Kanske i lite långsammare takt bara :-)
      Tålamodet vinner alltid i det långa loppet!
      Vi tar väl de bevingade orden:
      "Den som lever får se" eller "själv är bäste dräng" :-)

      Vänliga Hälsningar
      /Rille

      Radera
    3. Hej Rille.

      Jag hoppas du har rätt. Som du skriver "Den som lever får se" :-)

      Önskar dig en trevlig kommande vecka.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera