måndag 6 november 2023

Köpt aktier för drygt 4 MKR idag

Då var det åter Måndag och nya möjligheter. Som jag skrev i Fredags valde jag att sälja av hela mitt innehav i Hufvudstaden. Aktien hade gått starkt den sista veckan och jag tyckte chansen för en rekyl ned i aktien såg bra ut i det korta perspektivet. När börsen åter öppnade här på morgonkvisten sjönk fastighetssektorn överlag och jag valde att återköpa totalt 32140 stycken aktier i bolaget och dagens transaktion ser ni här under:


Jag vet att man inte ska gifta sig med en aktie men i helgen ångrade jag att sålt av hela mitt innehav i Hufvudstaden och tanken var att återköpa mer i index om aktien skulle fortsätta upp idag. Men det blev som sagt en rekyl ned och som tröst på såren återköptes nästan alla aktier i Hufvudstaden idag till ett drygt 50 öre lägre pris än jag sålde för i Fredags. Denna kortsiktiga handel gjorde att jag idag återköpte dessa aktier drygt 16000 kr billigare och med det ligger jag lite mindre minus i aktien för i år. Efter dagens transaktion äger jag 32140 aktier i bolaget i jämförelse med i Fredags då jag ägde 33100 aktier. Men istället har jag ökat på i Nordnet Indexfond Sverige, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och även lite i Plus fastigheter Sverige. Min riskspridning är åter bättre igen även om jag har nu igen har en väldigt stor exponering mot Hufvudstaden. 

Som jag skrev i mitt förra inlägg kanske jag är lite för positiv till Hufvudstaden i jämförelse med övriga marknaden. Men bolaget ligger mig vart mig varmt om hjärtat och jag har ägt aktien från och till i över 10 år. Hufvudstaden är ingen raket men känns ändå som ett tryggt alternativ när vi nu har lite högre räntor och sämre konjunktur mm.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. 


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

4 kommentarer:

  1. Hufvudstaden är lågt belånade. Ett stort plus för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Det är ett stort plus för mig med.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Dem flesta investerare har en hatkärlek till bolag som Hufvudstaden och Industrivärden du får en käftsmäll ändå står man vid dess grind igen, och hoppas på ett långsiktigt förhållande:-)
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars.

      Vi har nog alla våra favoriter när vi väljer att investera våra pengar. Men både Hufvudstaden och Industrivärlden känns lagom tråkiga för den som inte söker allt för mycket spänning :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera