fredag 27 oktober 2023

Månadens inköp

Då var det åter den 27:e och som vanligt investeras en liten slant varje månad. Denna månad blev dock betydligt mer än vanligt. Det var en hel del övertid förra månaden och jag fick med det en av de bästa lönerna jag haft någonsin. Framöver kommer det dock bli sämre löner. Min sambo har nu börjat jobba och eftersom hon under en längre tid vart utbränd väljer jag själv att jobba mindre nu framöver. Det är bättre att vi båda jobbar lagom istället för att jag jobbar alldeles för mycket. Det innebär att jag framöver istället hjälper till mer hemma med hushållet och barnen och så kommer det iallafall att se ut minst fram till nyår. 

Dagens inköp ser ni här under:


Som ni ser fortsätter jag investera gratis hos Levler och är tacksam att det äntligen kommit en mer prisvärd aktör än Avanza och Nordnet. För er som inte vet erbjuder Levler gratis aktiehandel kommande 1.5 år och för egen del har mina courtagekostnader gått ner drastiskt sedan jag slutade handla aktier hos Avanza.

Vill även ni handla aktier gratis och spara in på era courtagekostnader så

bli gärna kund hos Levler (sponsrad länk) här via bloggen så sponsrar ni även bloggen med några kronor. Vill även säga stort tack till er som redan blivit kund hos Levler här via bloggen <3 Hoppas ni är lika nöjda som mig med deras tjänst.

Månadens investeringar:

HEBA: Under månaden har jag köp in totalt 10 aktier i Heba och detta är en krydda till portföljen. I grund och botten tycker jag Heba är ett välskött bolag men de har precis som fastighetsbranschen överlag drabbats väldigt hårt av stigande räntor. Heba äger till stor del hyresfastigheter och det är svårt att höja hyrorna hur mycket som helst. På det äger Heba även äldreboenden. När Heba aktien stod som högst kostade den drygt 81 kronor och hela bolaget handlades med en rejäl substanspremie. I skrivande stund handlas bolaget istället till runt 23 kr och en substansrabatt på drygt 51 %. 

Hufvudstaden: Idag har jag åter stärkt mitt ägande i Hufvudstaden med totalt 100 aktier och priset var 113.30 kr per aktie. Efter dagens köp äger jag nu 33100 aktier och min förhoppning är en uppvärdering av aktien på sikt. Hufvudstaden kommer snart med rapport och då kommer vi se lite mer hur det går med allt. Men enligt deras hemsida har antalet lediga kontor gått ner lite grann den senaste tiden när det gäller Stockholm och Göteborg händer det inte mycket alls. Hufvudstaden förlorade nyligen Adidas som hyresgäst efter många år. Vad jag vet har Hufvudstaden inte hittat någon ny hyresgäst för denna lokal men på sikt räknar jag med att något framgångsrikt bolag kommer etablera sig i lokalerna. Jag är hursomhelst fortsatt positiv till en investering i Hufvudstaden på sikt och passar som sagt på att öka här nu när aktien är pressad.

Nordnet Indexfond Sverige ESG: Sålde av en hel del i index i sommars när börsen stod nära toppen. Börsen är just nu i negativ trend men jag återköper nu en del av det som såldes tidigare. Jag kommer fortsätta öka på mer här framöver för en bättre riskspridning.

Plus Fastigheter Sverige Index: Jag gjorde här min första investering här nyligen och fortsätter nu att öka på. Denna fond startade 2021 och låg som bäst 20 % plus. I dagsläget ligger den nu nästan 50 % ner sedan fondens start. Fastighetsindex har tappat ungefär lika mycket som under finanskrisen och jag passar därför på att fynda i sektorn. Min tro är att fastighetssektorn inte går under även denna gång. Redan nästa år räknar jag med att de ser lite bättre ut och så länge sektorn är nertryckt är tanken att fortsätta investera här. Det finns ju en chans att räntorna sjunker under nästa år och på det kan vi se höjningar av hyror. På sikt tror jag som sagt att vi kommer se bättre tider igen.  


Det var allt för nu. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. 

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

8 kommentarer:

  1. Intressant. Jag har även själv ökat på i fastighetssektorn, bl a Fastpartner och Nyfosa och NP3.
    Utöver det köper jag en hel del aktier på NYSE då det finns så många intressanta bolag med fina direktavkastningar, även om det kostar en del med courtage iom den svaga kronan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Blåmes.

      Mång fina köp i fastighetssektorn. Minns när hela sektorn uppvärderades under 2018 och 2019. Både privatpersoner och fondförvaltare handlade upp hela sektorn till bubbelnivåer. Det var fastighetsrelaterat man skulle äga då. Som tur höll jag mig helt borta från sektorn under denna period. Jag sålde Hufvudstaden för runt 150 kronor i två olika omgångar 2016 och 2017. Gick bra att göra fin vinst genom att swinga aktien under denna tidsperiod. Sen drogs aktien upp i och med den hausse som sedan blev. Efter det blev det ett ras i sektorn och jag återköpte Hufvudstadens aktie på låga nivåer efter raset 2020. Det blev sedan swingtrading under året och jag tjänade runt 400 000 kr när året var slut. Men priset på aktien drog sedan iväg igen och jag låg sedan utanför Hufvudstaden igen. Det är först nu 2023 som jag åter äger aktien igen. Nu är sektorn så opopulär att många säljer sina innehav förtvivlade med stora förluster. Att köpa dyrt och sälja billigt är en vanlig strategi som tyvärr många småsparare lyckas med. Men det är inte en lyckad strategi över tid för att få sina pengar att växa.

      Håller förövrigt med om att det är dyrt med den valutaväxlingsavgift som finns hos Nordnet och Avanza idag på 0.25 %. Jag räknar med att Levler kommer halvera denna kostnad när de kommer igång med deras utlandshandel. I dagsläget känns det som att alldeles för mycket pengar försvinner i olika avgifter och jag tror många missar hur mycket dessa avgifter kostar på längre sikt. Jag la själv upp emot 50 000 kr som mest på courtage under 1 år hos Avanza innan jag hittade Levler. Det som var mest irriterade hos Avanza förutom deras höga avgifter var deras olika courtagenivåer. Som gjort för att man ska bli lurad som kund genom att man glömmer ändra courtagenivå om man varierar mellan små och stora affärer. Som värst råkade jag en gång betala 5500 kr istället för 99 kr för en affär. Idag är jag glad att slippa handla mina aktier hos Avanza och det är dels för deras usla kundservice de erbjuder men även för att slippa deras ockerpriser. Jag räknar med att fler på sikt kommer inse hur dåliga Avanza blivit över tid och det gäller flera saker tex priser, kundservice, driftproblem och till sist deras ständiga försämring av olika funktioner gällande deras hemsida. Tycker bloggkollegan Kalkyl beskriver på ett bra sätt hur Avanza lyckas försämra sin layout bland annat genom att ta bort den gamla sidan som i mitt tycke var betydligt bättre än den nya sidan som Avanza nu påtvingar sina kunder.

      Vilka aktier gillar du där borta i USA ?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Aktier i REITs och bank/finans ser intressanta ut, har tagit mycket stryk i USA/Kanada. Svenska banker ser ut att hålla uppe än så länge...

      Om mina beräkningar stämmer så är din portfölj allokerad till ca 80% i en aktie, Hufvudstaden. Känner du inte att det är för mycket risk att vara så kraftigt lutad åt en och samma aktie?

      Radera
    3. Hej igen Blåmes.

      Min riskprofil har varierar rejält över åren. Som mest låg jag belånad med nästan 1 miljon kronor. Men jag lyckades sälja av 80 % av portföljen den 28 December 2021 och det gjorde att jag låg likvid ett tag och missa med det en del av 2022 års nedgång. Sen var det all in igen men jag drog ner risken rejält nu i början av året när börsen hade gått bra igen. Låg till stor del med likvider under en del av detta året och samtidigt har jag hjälpt vår bostadsrättförening att betala av dyra lån. Sista veckorna har jag åter ökat på risken igen men jag ligger ändå med likvider om vi räknar med min portföljbelåning och att jag lånat ut pengar till vår bostadsrättförening. Så man kan säga på totalen ligger jag nu med en buffert på mellan 20-30 tusen totalt. Sen stämmer det att jag har hög exponering mot Hufvudstaden. Det ökar risken men även möjligheten om Hufvudstaden visar ett bättre resultat framöver. Jag skulle aldrig ha en stor del av portföljen i en högrisk aktie. Jag ser Hufvudstaden som ett stabilt bolag med låg belåning och med det även lägre risk. Det känns även tryggt med Fredrik Lundberg som storägare i bolaget. Min uppfattning är att bolaget kommer klara sig bra även om räntorna hålls lite högre än väntat framöver. Samtidigt kommer de få en skjuts om vi tids nog börjar se räntesänkningar igen. Det kommer vara andra fastighetsbolag med högre belåning som kommer gynnas mer vid eventuella framtida räntesänkningar. Men för egen del är det viktigast att Hufvudstaden klarar av denna fastighetskris och på sikt går stärkta ur den. Jag har tidigare legat tungt i denna aktie men även i Handelsbanken och H&M när dessa aktier vart rejält pressade. Det har gått bra förut och jag tror inte att något av nämnda bolag går under även denna gång. Sen har jag en väldigt lång investeringshorisont eftersom jag fortfarande är relativt ung. Så jag har tid att vänta in bättre tider och jag tror Hufvudstadens projekt Johanna kommer bli bra på sikt. Det blir en hel del nya fina kontor mm i centrala Göteborg i början av 2026 som just nu håller på att byggas. Just nu investerar Hufvudstaden mycket och därför räknar jag inte med några höga utdelningar i det korta perspektivet. Men på sikt tror jag som sagt att deras strategi kommer bli väldigt lyckad. När många fastighetsbolag måste sälja fastigheter just nu så kan Hufvudstaden satsa och bygga nya fastigheter. Jag tycker det är ett styrketecken och föredrar det framför många andra fastighetsbolags strategier.

      Jag håller tummarna att investeringar där borta blir riktigt lyckade på sikt. Åter tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hallå Slimis, rejäl stek i Hufvudstaden. +10kr så har du en fin vinst att ta hem!
    Tråkigt med utbränd fru och dina egna jobb#1 bekymmer. Kul att läsa att det dock ändå verkar gå framåt och åt rätt håll. Nej, slitet på jobb#1 är inte alltid varken kul, lätt eller behagligt. Alla vi i jobb#1 svängen har nog under "karriären" inkasserat diverse bekymmer, rejäla problem och motgångar. Man står knappast ut för att det endast är så värst kul...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Ja det börjar bli några aktier i Hufvudstaden. Fortsätter jag investera i den här takten blir det många aktier för min barn att ärva tids nog :-)

      Som du skriver möter vi alla motgångar under livets gång. Men det är hur vi hanterar problem som avgör hur framtiden blir. När det känns tungt gäller det att jobba sig igenom denna period och försöka tänka på möjliga lösningar. Ser man att något börjar gå riktigt illa framöver är det bättre att ta tag i problemet direkt istället för att hoppas att det löser sig eller helt strunta i det. För egen del känns det som jag engagerar mig rejält i vår bostadsrättförenings framtid framförallt de senaste 2 åren. När man ser kostnader som skenar iväg tänker jag på konsekvenserna som blir för de som har sämst ekonomi och lever på marginalerna. Det är inte alla som klarar av kraftigt höjda hyror och det är inte kul för någon boende med dessa höjningar som sker just nu överallt. Jag såg iallafall snabbt till att vi amorterade ner våra lån med över 1 miljon de senaste 2 åren och det kommer gynna föreningens ekonomi för all framtid. Men det är även många andra kostnader jag jobbat med på senare tid för föreningens bästa. Även om jag bara är ordförande för vår förening känner jag ett stort ansvar att alt går bra på sikt. Som du skriver är mina gamla problem hos min förra arbetsgivare borta. Jag är nu lycklig och jobbar precis som jag vill på timme och har gått vidare i livet. Även i vården är det hårda besparingar just nu och det drabbar både personal och äldre sjuka människor. De finns de personal som gnäller och säger upp sig. Sen finns det dem som vet att man måste fortsätta kämpa sig igenom för en bättre framtid. Inte bara för en själv utan även för alla gamla människor som behöver sin dagliga hjälp. Det är inte alltid kul med jobbet men det ger mycket för självkänslan att man bidragit med något bra till samhället. Nästa år blir det med största sannolikhet till Norge en vända på jobb och då väntar både nya utmaningar och riktigt bra betalt :-) Allt är möjligt bara man har viljan.

      Önskar dig en trevlig kommande vecka och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. De blir väl inte så jättebra betalt i Norge nu längre deras krona står ju i samma summa som sek. Men levanadskostnaderna i Norge är ca 30% dyrare än i sweden. Plus dyra resekostnader till och från Norge. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Det beror nog på inom vilket yrke man jobbar och vilken arbetsgivare man har. Jag har tidigare jobbat i Norge i omgångar. Den senaste arbetsgivaren jag arbetade för stod för både gratis resor och gratis boende och de gör dom än idag. Det är troligtvis hos denna arbetsgivare jag kommer jobba hos igen. Sen går det ju bra att ta med sig en hel del mat från Sverige. Tex ost, kött mm som är billigare här. Sist jag tittade låg grundlönen på 270 NOK per timme plus en betydligt bättre Ob än här i Sverige. Här ligger min lön på 170 kr så det skiljer iallafall runt 100 kr i timmen när det gäller grundlönen och sen är tex kvälls OB tre gånger högre. Kvälls OB får man även på helgen förutom helgersättning och sen storhelgslönen är det 133 % påslag på i jämförelse med Sverige som man får drygt en hundralapp extra per timme. Jag hade även betald lunchrast i Norge och det tycker jag är en generös löneförmån.

      Allt som allt tycker jag Norge är generösa med sina arbetsvillkor och löner men det är även en bra livserfarenhet att prova på att jobba där.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera