tisdag 14 november 2023

Sålt av i Hufvudstaden igen

Då var det åter Tisdag och nya möjligheter. Idag kom inflationssiffror bättre in från USA och efter det steg hela fastighetssektorn rejält. Jag valde med det att åter släppa mina aktier i Hufvudstaden och efter dagens rapport ligger jag plus även i detta innehav.

Dagens transaktion kan ni se här under:





 Det har vart en hel del kortsiktig handel och även om aktien inte haft en fantastisk avkastning i år har den gått betydligt bättre än index den sista månaden. 

Som ni vet jämför jag min avkastning med index och även om det inte blivit så mycket plus i Hufvudstaden i år har jag möjlighet att återköpa i index betydligt billigare nu än i somras när jag minskade ner här. 

Jag vill därmed tacka Hufvudstaden för den senaste månadens goda avkastning. Jag ser fortsatt positivt på aktien framöver men vill som sagt åter öka på min riskspridning igen. På det är hela min belåning återbetald efter dagens affär och tanken är att öka på lite mer i index framöver om inget nytt intressant case dyker upp. 

Förövrigt är min portfölj på väg mot ett av sitt bästa år någonsin trots att index haft en medioker avkastning i år. Portföljen växer så det knakar och det är riktigt kul när det går bra. Jag är medveten om att det är en hel del tur även detta år likt en del andra år som gett en god avkastning över tid. På sikt vet jag att index är svårt att slå och därför är tanken att lägga mer pengar här framöver. Kanske säger jag även upp min kredit framöver och drar ner min risk lite när det gäller mitt långsiktiga sparande. 

Vi får helt enkelt se vad som händer och givetvis kommer det uppdatering här igen om någon ny affär görs. Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Uppdatering: Idag 15/11 valde jag att sälja av hela mitt innehav i Plus Sverige Fastigheter index. Totalt drygt 56000 kr har investerats sedan den 10:e Oktober och avkastningen för en drygt månads ägande blev 13.91 % innan dagens nedgång i fastighetssektorn. Med det tackar jag för den kortsiktigt fina avkastningen. Istället har jag ökat på i index idag och för stunden har jag en väldigt liten exponering mot fastighetssektorn.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)



4 kommentarer:

  1. kan du inte ha lite is i magen. Du missade uppgång i HM och nu i Hufv. Jaga inte öre, de kortar ner ditt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nermin. Jag vet inte vilka ören du pratar om. Portföljen är upp över 1 miljon kronor i år och portföljen har utklassat index så här långt. Att jag missat uppgång i H&M samt Hufvudstaden är inget jag ligger sömnlös över. Jag är istället glad att jag tagit rätt beslut och tjänat pengar i båda aktierna. Grattis istället till de som ligger kvar där och som fått tagit del av den goda avkastningen .Jag har samtidigt missat nedgång i index och de mesta pengarna jag tjänat i år har varit på kortsiktig handel och inte genom att hitta någon raket som stigit till himlen . Jag är helt klart nöjd med mina beslut så här långt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Du verkar vara en trader du, slimis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag har under alla år kört en långsiktig strategi som jag följt. Den kombinerar kortsiktig handel när tillfälle ges och indexfonder. Men ibland behåller jag även bolag under en längre period. Efter årets driftstörningar hos Avanza valde jag att minska ner min aktiva handel rejält. Förra året köpte och sålde jag aktier för 250 MKR men i år tror jag bara att jag är uppe i runt 150 MKR. Men en hög omsättning på börsen är inte syftet med handeln utan det är att försöka få en överavkastning mot index. Annars kan man lika gärna köra indexfonder tycker jag. Hursomhelst så har det blivit en stor risk att handla aktier aktivt när man har en nätmäklare som är ostabil. När det var som värst kunde man varken köpa eller sälja aktier hos Avanza och denna driftstörning tog flera timmar att lösa. På några timmar kan man förlora stora summor. Nu har jag flyttat det mesta från Avanza och tappat förtroendet helt för denna bank. Men jag handlar som sagt mindre nu än tidigare iallafall.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera