fredag 17 november 2023

Sålt av i Hufvudstaden igen

 Då var det åter Fredag och nya möjligheter. Idag kom pengarna in för min försäljning av fonden Plus fastigheter Sverige Index och jag får tacka fonden för den fina avkastningen på 6290 kr eller drygt 11 % för drygt 1 månads ägande. Jag tror dock inte blankarna av fastighetsrelaterat är lika glada för den positiva utvecklingen den senaste tiden :-) För egen del blankar jag aldrig en aktie och jag såg istället köpläge i sektorn i och med att sektorn var ner lika mycket som vid finanskrisen. Än en gång har det visat sig som bäst att köpa när folk är som mest pessimistiska. Sen gäller det givetvis att agera på detta om man ska ha chansen att göra sig en hacka i vinst. Nu har dock fastighetssektorn återhämtat sig med råge på kort tid och för egen del tycker jag risk/rewarden ser lite sämre ut än för en månad sedan. 

Förövrigt sålde jag idag åter en gång av i Hufvudstaden och dagens transaktioner ser ni här under:


Jag återköpte drygt 31000 aktier igår för runt 13000 kronor billigare än jag tidigare sålt för och idag sålde jag åter av med en vinst på ca 16000 kr. Med det sagt vill jag åter tacka Hufvudstaden för en fin fin avkastning i det korta perspektivet. För den delen verkar aktien fortsatt vara blankad till 1.25 % av kapitalet. Någon större aktör är nog inte lika glad som mig för den senaste tidens fina uppgång. Index har för den delen haft en medioker avkastning sista månaden. Avanza Zero mellan 0-1 %. Min egen portfölj har presterat drygt 8 % hos Nordnet och mitt lilla tradingkonto hos Avanza är upp drygt 20 % senaste månaden. Det är verkligen en otrolig uppgång på så kort tid och jag vet inte om portföljen någonsin vuxit så snabbt som den gör just nu. Men det är som sagt bara att glädjas så länge turen håller i sig. 

Efter dagens transaktion är hela min portföljbelåning på 350 000 kr återbetald och jag fortsätter öka på med 125 000 kr i index. Jag har fortsatt kvar likvider ifall någon intressant case skulle dyka upp framöver. Annars är tanken att fortsätta öka på lite i index framöver. 

Hoppas att även ni läsare haft en fin börsvecka.

Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar