tisdag 14 mars 2023

Tagit in Billerud i portföljen

 Idag valde jag att ta in Billerud i portföljen. Billerud aktien ägde jag senast 2018 men tog då hem en vinst och har legat utanför aktien sedan dess. Jag har dock haft aktien på bevakning och idag valde jag som sagt att investera i bolaget igen och dagens transaktion ser ni här under:


Eftersom Billerud aktien har en bonusutdelning på 2 kr + 5.5 kr ordinarie utdelning handlas aktien just nu med en direktavkastning på 6.86 % eller 7.5 kr per aktie. Utdelningen sker redan om drygt 2 månader dvs den 25 Maj. Bonusutdelning ska man nog inte räkna med kommande år. Men senaste åren har bolaget delat ut 4.3 kr per aktie och det är inte heller så dåligt. Billerud aktien stod som högst i slutet av 2021 på drygt 195 kr per aktie och då var det bra tider för skogsbolag överlag. Sedan dess har de gjort ett stort förvärv i USA och även tagit in pengar från ägarna för att finansiera köpet. För stunden är efterfrågan lite sämre på deras produkter men ser man på aktiekursen så har den också tappat rejält från toppen. 

När vi ser på insynsköp så har två insynspersoner köpt aktier i Februari för drygt 129 kr. Idag kostade aktien drygt 109 kronor så aktiens pris har kommit ner rejält den senaste månaden på den senaste tidens oro. Som ni ser har jag även idag fortsatt öka på i Avanza Zero för en bättre riskspridning.

Dagens köp ökar den årliga utdelningen med 75000 kr och jag ligger fortsatt 49 % likvid. Framöver kommer jag fortsätta öka på i Avanza Zero men annars kommer det uppdatering om någon annan affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska en fortsatt trevlig vecka :-)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar