torsdag 23 mars 2023

Sålt av lite i portföljen

Då var det åter Torsdag och nya möjligheter. De senaste dagarna har jag åter kört lite kortsiktig handel men igår gick det inte så bra som jag tänkt mig. Jag var åter in i Billerud aktien men missbedömde läget och fick ta en förlust. Samtidigt var jag in och handlade i H&M aktien och här gick det istället riktigt bra. Det hela slutade med en förlust på drygt 4000 kr och konstigt nog så tar en förlust väldigt hårt även om det inte är så stora belopp det handlar om. Jag tog dock även en förlust tidigare i Billerud aktien. Lärdomen från detta är att jag nu håller mig borta från detta värdepapper då jag inte kände mig helt säker på en investering och då är det lätt att det slutar med förluster. 

Förutom detta har jag igår tagit ut 90 000 kr från portföljen. Detta har gjort att jag fått minska ner mitt innehav i H&M med 760 stycken aktier. Givetvis tråkigt att behöva minska ner när tanken är att portföljen ska fortsätta växa med tiden. Anledningen till uttaget är personliga utgifter som är större än vanligt. Bland annat är jag sjukskriven sedan en tid tillbaka och vet inte än om jag blir bra och kan jobba i vården igen. För stunden är min handled både svullen och skadad och det har inte blivit nämnvärt bättre på nästan 3 veckor. Jag ska träffa läkare den 3:e April så får vi se då hur det går. Sen är det lång handläggningstid hos Försäkringskassan och det gör att jag kommer få vänta med kommande utbetalningar från dem. Jag fick även betala en rejäl kvar skatt och dessa pengar måste in inom kort. Nackdelen med att portföljen blir större över tid är att skatten för ISK också blir större. Nästa år lär det bli mer ändå att betala då denna skatt gått upp i och med de senaste tidens räntehöjningar. Detta givet att börsen inte sjunker alldeles för mycket detta år. 

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Det kommer uppdatering om något intressant händer framöver.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig kommande helg :-)


2 kommentarer:

  1. Hej Slimis,

    Det är alltid trist med förluster! Däremot att behöva ta ut lite kapital ur portföljen när det behövs är väl inget fel, det är väl delvis därför du har den, som en extra säkerhet?
    Jag har ingen egen erfarenhet av den kortsiktiga handel som du så framgångsrikt genomför. Känner bara att det måste vara en stor fördel att vara ordentligt insatt i företaget i fråga som man handlar med. Bl.a genom att ha god kännedom hur aktien reagerar för nyheter och förändringar.
    Det är väldigt svängigt och oroligt nu, vi får se vart det hela tar vägen.
    Jag kommer att göra påfyllning i Latour och Investor OM Latour går ner till 195 och Investor till 185. Annat som finns på önskelistan nu är AtlasCopco, AssaAbloy( där jag gjorde ett mindre köp i fredags) och Sandvik.

    Önskar god framgång i handeln och framförallt att handleden blir bra igen.

    Trevlig Helg! (även om det snöar)
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Ja det är helt klart roligare när det går bra. Som du skriver ska det inte kännas fel att ta ut lite pengar ibland. Det är ju trots allt uppskjuten konsumtion. Men jag tror det har med vanan att göra. Man är van att spara lite pengar varje månad och helt plötsligt blir det ett lite större uttag. Men det gäller att kunna unna sig något ibland och det känns bra så här i efterhand att ta ut lite pengar. Det är annars lätt att man håller hårt i pengarna och inte unnar sig själv något. Jag hoppas att dina inköpskurser nås i dessa fina bolag. Är ju alltid svårt att säga hur börsen kommer gå på kort sikt men jag tycker att Investor har känns lite dyr på senare år men sen har det blivit dyrare ändå. Samma i Latour. Investmentbolag är väll populära överlag och då får man betala lite mer med undantag för de som presterat lite sämre. Annat var det för många år sedan då investmentbolag överlag handlades med stora rabatter. Kanske kommer större rabatter tillbaka tids nog om något oväntat händer. Det är bara titta på fastighetsbolagen som tidigare handlades med rejäla premier. Nu är det höga substansrabatter istället pga höga räntor. Så här i efterhand skulle man aldrig köpt fastighetsaktier när de var som mest heta och som tur höll jag mig borta från den sektorn tidigare. Undantaget var Hufvudstaden som var så lågt belånat och lågt värderat. Ett tråkigt bolag enligt många. Men med högre räntor har de iallafall klarat sig bättre än många andra fastighetsbolag idag. Det är iallafall spännande tider på börsen och vi får se om det blir några nya bra lägen för affärer framöver.

      Önskar även dig all lycka till med affärerna framöver.

      Fortsatt trevlig helg :-)

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera