fredag 25 november 2022

Amorterar ner på belåningen

 Då var det åter lön och som vanligt sätter jag över en liten slant till mitt långsiktiga sparande. Denna månad var lönen ganska mycket bättre än normalt. Det beror på övertid förra månaden men även att jag fått in årets lön som ordförande i vår bostadsrättförening. Hursomhelst har 25 000 kr amorterats på min belåning och inget aktieköp har skett.

 Varför amortering framför investering denna månad?

Jag tycker fortfarande att det finns bra köplägen på börsen. Men sedan förra månadens inköp har börsen återhämtat sig ganska rejält. Om börsen ska fortsätta upp framöver eller om den åter vänder ner vet jag inte. Jag vet dock att jag sitter på lite högre belåning än jag är bekväm med efter att ha hjälpt vår bostadsrättförening med en avbetalning på 260 000 kr för ett par månader sedan. 

En annan nackdel som jag ser det är väl att Avanza troligvis snart höjer sina utlåningsräntor i och med Riksbankens senaste räntehöjning. Jag tycker överlag att räntorna är för höga redan idag och jag vill inte betala alldeles för mycket i räntekostnader framöver. I år kvittar jag mina ränteutgifter mot kapitalskatten på ISK. Men jag vill inte vara alldeles för beroende av Avanzas kredit om något tråkigt skulle hända av okänd anledning i framtiden.

Nästa år höjs även ISK skatten och det börjar kosta allt mer att vara småsparare. Jag har dock inget emot att betala skatt då jag tycker vi får mycket för våra skattepengar. Men skulle portföljen fortsätta växa kommande år kommer en allt större del av min arbetsinkomst gå till att betala skatt för min ISK. Kanske får man ta av utdelningarna i framtiden och betala kapitalskatten om ISK skatten fortsätter öka över tid med en högre ränta. Den som lever får se vad som händer.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)

6 kommentarer:

  1. Ja, det är ju lite tråkigt att vi har en regering som i princip gör livet svårare för vanliga privatpersoner att spara. Mig drabbar det inte så hårt personligen, eftersom jag redan har det bra. Men, denna skattenivå gör det rätt svårt för tex nybörjare att bygga kapital av lite storlek.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren.

      Som du skriver blir det mindre pengar över att bygga upp ett kapital när skatterna höjs. Men samtidigt är kapitalskatterna fortsatt ganska låga här i Sverige i jämförelse med många andra länder. De som har det gott ställt drabbas som vanligt inte lika hårt som de som har det sämre ställt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Hoppas att allt med sjukdomen fortsätter att gå åt rätt håll och att du känner mindre och mindre av besvären.
    Tycker du valt en klok strategi som valt att amortera på lånen och vänta med investeringarna tills det förhoppningsvis lugnat ner sig lite i världen. Har som du vet själv valt att ligga "lågt" och väntar på ett bättre läge att skjuta in mer kapital på börsen, har öppnat ett sparkonto på Avanza så länge. Visserligen ingen större ränta 1,1% men bättre än att ha pengarna på depån med ingen ränta alls.
    Som juridisk person har det tidigare varit svårt att öppna ett sparkonto som uppfyller mina krav, bl.a att snabbt kunna flytta pengarna om investeringstillfälle skulle dyka upp men nu till min glädje finns den möjligheten.
    Självklart finns risken att jag är fullständigt fel ute och börsen försätter stiga men känslan säger mig att risken nu inte är värd att ta. Pengarna finns ju fortfarande kvar om man står på perrongen och väntar :-)
    Den som lever får se!

    Vad gäller kostnaderna på ISK så förstår jag inte riktigt mångas förvåning att dessa gått upp, inget regelverk är ju ändrat. De som trodde att det alltid skulle vara så låga avgifter måste också trott att räntorna alltid skulle ligga på en så låg nivå som varit de senaste åren. Konstruktionen för avgiften på sådant sparande bygger (delvis) på genomsnittlig statslåneränta. Ska dessa avgifter plötsligt ändras bara för att kostnaderna stiger och avgifterna går upp? Det fungerar inte så, har man tagit en risk med ett sparande eller lån så kan ju kostnaderna/intäkterna alltid ändras pga eller tack vare ändrade ränteförhållanden. Det finns inte alltid någon att hålla i handen när det börjar blåsa ute.

    Önskar dig fortsatt tillfrisknande och lycka med investeringarna.
    Mvh /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Jodå det fungerar bra här med medicin jag äter. Fått brev från läkaren så jag ska på återbesök tids nog. Får se då hur det ser ut med allt då.

      Bra att du skaffat ett sparkonto iallafall. En låg ränta är bättre än ingen ränta.

      Gällande kostnader för ISK så har det vart väldigt låg skatt de senaste åren. Jag tycker det är helt rimligt att betala lite mer här. Det jag mer tänker på är att man får lite mindre pengar att leva på varje år fram tills den dagen man väljer att ta ut pengar från ISK. Om nu skatten kommer ligga kvar på samma nivå samtidigt som portföljen ökar i värde. Nu är det givetvis ingen garanti att portföljen växer men det är iallafall min förhoppning när jag valt att investera mina sparpengar. Detta givet att man betalar skatten med arbetsinkomst och inte utdelningar.

      Önskar även dig lycka till med investeringarna framöver om du hittar något intressant.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
  3. Två Månadslöner29 november 2022 kl. 02:16

    Börjat också titta på arbetet i styrelsen, hur kom du in? Är det mycket jobb? Krävs det erfarenhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Två Månadslöner.

      Kan rekommendera att du går med i styrelsen först. Sen lär du dig mer med tiden och det krävs ingen förkunskap till detta. Jag var med några år men tog över som Ordförande för ett par år sedan. Jag passade på medans den gamla ordföranden fortsatt är i livet. Sen dess har jag lärt mig mer över tid. Är det något jag inte kan försöker jag lära mig det. Jag tycker iallafall att du ska engagera dig om intresse finns. Dels så finns det mycket bra kunskap att lära. Men det behövs också de som är duktiga att ansvara för en bostadsrättsförening om man tänkt bo kvar där länge. Gällande om det är mycket jobb beror det på hur stor föreningen är. Jag ansvarar för en förening med 30 lägenheter och det går bra överlag. Det beror nog mycket på vad det är för folk som bor i föreningen också. Men överlag är pensionärer ganska lätta att ha att göra med. Är det något mer du undrar över är det bara att skriva igen.

      Tack för kommentar.

      Radera