lördag 3 december 2022

Motgångarna avlöser varandra

Då var det åter Lördag och denna vecka blev inte som jag tänkt mig. Veckan började med att jag fick skriva en anmälan om kränkande behandling som jag blev utsatt för i slutet av förra veckan här på jobbet. Har i princip inte fått någon respons alls från min chef men jag har krävt ett skrifligt svar på det hela hur hon ser på situationen. Jag skrev dock ett mail i början av veckan till henne och har inte fått något svar än så det verkar ta tid om jag ens får ett svar? Det hela känns som att man bara ska bita ihop och acceptera att en medarbetare behandlar en annan medarbetare dåligt. Det hela har iallafall gjort att jag till viss del tappat lusten att arbeta på den arbetsplats jag är just nu och jag har tom funderat på att lämna in en uppsägning pga dålig arbetsmiljö. Detta är inte heller det enda som hänt under den tid jag arbetat på min nuvarande arbetsplats. För så sent som för 6 månader sedan blev jag utsatt för kränkande särbehandling och känslig som man är tar det hårt att bli dåligt behandlad av andra människor. 

Det hela blev inte heller bättre av att jag i veckan åter insjuknat i Covid-19. Det är den andra gången jag drabbas av detta och för stunden innebär det hög feber, ont i huvudet och en väldig trötthet. På det skulle jag behöva hämta ut mer medicin mot min ulcerös kolit eftersom den strax är slut. Jag känner dock att jag inte vill besvära mina nära och kära med detta och samtidigt får jag inte gå in själv på ett apotek när jag är sjuk i covid-19. 

Det är som sagt lite motgångar i livet just nu. 

Men framöver ska se till att bli frisk igen och kämpa vidare. När jag åter är frisk igen kommer jag stå på mig när det gäller det här ärendet. Jag kommer aldrig acceptera att någon behandlar mig illa och krävs det en uppsägning för att få rättelse kommer jag inom kort lämna in in en uppsägning och söka efter en ny arbetsplats. Fortsättning följer.....

Hoppas att ni läsare haft en bra vecka och mår bra iallafall. 

Mvh Slimis




10 kommentarer:

  1. Vissa veckor suger verkligen.

    En möjlig anledning till att du inte hör från din chef är att de tycker det är allvarligt och just nu försöker prata med HR och jurister. En annan möjlig anledning är att de inte bryr sig. Du lär väl märka så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel.

      Jo ibland suger det. Men efter regn kommer solsken. Som du skriver är det det ena eller det andra. Men man kan ju hoppats på att chefen följer kommunens riktlinjer och isåfall är det arbetsgivaren som ansvar för en god arbetsmiljö och allt vad det innebär.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Det är ju ännu en andledning att du går med i facket. Då får du hjälp med sådana ärenden. Nu väntar bara arbetsgivaren in din avskedsansökan plus du får lägga massa energi i onödan. Och vad har man nära å kära till om ifall dom tycker det är besvärligt att hämta din medicin om du är sjuk i covid 19 ????? Hoppas du kryar på dig i alla fall. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats. Jag hoppas att vara lite piggare imorgon och isåfall ska jag ta tag i medicinerna jag behöver då. Givetvis har jag nära och kära som kan hjälpa till med detta. Men idag har jag vart allmänt slut och sovit mest och därför har det inte blivit så mycket gjort. Som du skriver är facket till stor hjälp för dem som vill ha hjälp av dem. Men av någon anledning tappade jag själv förtroendet för Kommunal efter att topparna festat upp medlemmars pengar för några år sedan. Livet är inte alltid lätt men det brukar ordna sig på sikt och jag säker på att det gör det även denna gång. Skulle jag tids nog säga upp mig från min nuvarande arbetsgivare finns det andra arbetsgivare som behöver hjälp. En duktig Undersköterska har alltid jobb och som läget vart de sista 10 åren har det alltid saknats utbildad personal lite överallt. Lönerna kommer troligtvis fortsätta hållas låga och troligtvis ser vi mer brist på personal de kommande åren. Det är större risk att bli utbränd när man jobbar i vården än att bli arbetslös.

      Hoppas allt är bra med dig iallafall och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Usch! Det var verkligen en vecka med motgångar det. Hoppas du får ett snabbt tillfrisknande och att det löser sig på ett bra sätt på jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy.

      Febern har gått ner nu under dagen och jag börjar känna mig bättre. Räknar med att vara helt frisk om ett par dagar igen. Hoppas allt är bra med dig och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis!

    Jag har haft en liknande situation på min arbetsplats i veckan, och det har varit och är oerhört jobbigt. Hoppas du gör vad du behöver, och säga upp sig är ett alternativ som många tycker är jobbigt och överdrivet, dock inte jag (som funderar på samma sak).

    Hoppas allt går bra och krya på dig!
    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise.

      Det är lätt att tappa hoppet i det korta perspektivet när det inträffar tråkiga händelser överlag. Jag vet ju inte hur du trivs på ditt jobb annars eller inom vilket område du jobbar? Men för egen del tar det på krafterna när man vårdar gamla och sjuka människor hela dagarna. Att då även behöva behandlas illa av någon medarbetare och dessutom inte få någon rimlig respons från sin chef känns inte alls bra. För den delen har jag träffat alldeles för många chefer som behandlar sin personal illa inom vården. Det har gjort att jag valt bort flera arbetsplatser medvetet. En chef som endast sitter där för sin lön och inte bryr sig det minsta om sin personal är ingen jag vill jobba för.

      Ett tips jag kan ge dig är att lyssna på ditt hjärta. Känns den arbetsplats du är på helt fel av någon orsak så sök dig vidare. Tyvärr kan det vara personal som förstör en arbetsplats och det har gjort att jag fått byta arbetsplats tidigare. Livet är för kort för att gå och misstrivas där man jobbar och det finns alltid någon annanstans där du behövs.

      Hoppas allt går bra för dig och låt ingen annan få dig att tappa hoppet. Det ordnar sig alltid tids nog.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Ja, jag har tagit tre dagars ledigt nu för att verkligen känna in allt och kunna fatta ett rationellt beslut. Det jag redan kommit fram till dock är att jag inte är rädd för att säga upp mig. Jag har flera utbildningar, kontakter, bor i en storstad med gott om arbetstillfällen och dessutom har jag mitt sparade kapital. Så jag kommer klara mig toppen! Hälsan och måendet framför allt!

      Ha det fint nu!

      //Louise

      Radera
    3. Hej Louise.

      Bra tänkt där. Det finns alla möjligheter bara man har rätt inställning. Lycka till nu framöver.

      Mvh Slimis

      Radera