måndag 2 maj 2022

Teknisk fel hos Avanza. Väntat i 5 dagar på lösning.

Redan i Onsdags förra veckan började Avanzas tjänst "flytt av värdepapper" att krångla. Eftersom jag har en belåning kopplad till mina olika konton händer det att jag flyttar innehav mellan konton för att på så sätt få den bästa låneräntan. Efter den senaste tidens fall på börsen letade sig räntan upp till 1.97 % på mitt största konto. För att åter få 0.99 % ränta var tanken att flytta över lite Avanza Zero för att åter få bättre räntevillkor igen. Mot min förvåning dök följande felmeddelande upp när jag försökte flytta mina värdepapper:


Förutom detta misslyckas även överföring av pengar mellan konton av någon anledning. Jag tänkte att detta snart kanske ordnar sig. Men det drog ut på tiden och i Torsdags fick jag till svar att jag kunde maila om detta så kunde mitt innehav flyttas manuellt av Avanzas personal. Detta mail skickades in då och än idag har Avanza varken fixat detta problem eller flyttat mina värdepapper manuellt. Jag har tidigare haft problem att lägga ordar hos Avanza ett par gånger och fick då en liten kompensation för det. Men detta var ett ny typ av problem som jag inte upplevt tidigare. Man kan ju fundera varför det ska ta så långt tid att åtgärda detta problem och samtidigt fundera på hur många medarbetare som jobbar med kundservice hos Avanza när det tar flera dagar att få svar på ett mail. Hursomhelst så gör detta att jag måste betala en högre ränta till Avanza än jag egentligen borde göra. 

Troligtvis kommer jag skicka in en reklamation att jag vill ha kompensation eftersom jag förlorar pengar för varje dag deras tjänst inte fungerar som den ska. 

När saker som detta sker blir jag påmind om våra storbankers problem över tid och funderar samtidigt om denna typ av problem kommer bli en vardag hos Avanza när de nu växer sig större.  

Med det sagt hoppas jag att Avanzas tar tag i detta problem och fixar det inom kort. 


Är det någon mer läsare som upplevt tekniska problem hos den bank ni använder?


11 kommentarer:

  1. <Har aldrig haft något krångel. Men har heller aldrig haft någon belåning, på mina konton. KF på Nordea, ISK på SAVR , ISK på AVANSA, En Gammal Depå på Swedbank. Flyttar inte runt vare sig pengar eller papper heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Själv hade jag problemet att mina innehav försvann helt hos Nordea och det var utan belåning. Nu sista veckan var det Swedbank som krånglade till det för sina kunder. Så tekniska problem förekommer ibland och det är tråkigt för oss kunder.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Varför ringer du dom inte och löser problemet?

    SvaraRadera
  3. Så gjorde jag. Ringde in och fick bra support från Avanza.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym.

    Har som sagt redan ringt dom och de jobbar med att lösa detta problem. Men det verkar dra ut på tiden.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Jag brukar flytta pengar mellan krediterna i stället för att flytta innehaven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alice. Det brukar även jag göra när jag inte flyttar mina innehav. Men just nu kan jag inte flytta pengar heller då det står tekniskt fel när jag försöker flytta pengar mellan konton.

      Tack för en god idé annars.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Helt klart så var det ett tag sedan Avanza växte ur sin kostym. Dvs sett till den kundvolym som personalen och deras IT klarar av att hantera på ett professionellt vis. Det verkar dock inte vara något som bekommer vd, då hans lön antagligen enbart är beroende på kortfristiga mål. Märkligt att Hagströmers omdöme tycks ha blivit så kass på äldre dagar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren. Överlag är jag nöjd med Avanzas kundtjänst. Men det går ju alltid att bli bättre. Jag gillar dock inte tekniska problem när det drabbar mig som kund. Vi får hoppas det fungerar mer felfritt framöver. För stunden är iallafall detta tekniska problem löst.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Störde mig på samma sak sedan förra veckan också. Skickade mejl till dem idag. Hoppas det hjälper att fler upplyser om problemet.

    //Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon. Det hela är ordnat nu iallafall. Får hoppas vi slipper framtida tekniska problem.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera