onsdag 11 maj 2022

Utdelning H&M

 Idag kom mitt största innehav H&M med sin första utdelning på 3.25 kronor per aktie för i år. Om allt går som det ska kommer en utdelning till på 3.25 kr per aktie i slutet av året. H&M har även pratat om aktieåterköp men detta har jag inte hört något mer om men man kan ju även hoppas på detta inom kort.

Eftersom jag äger 20400 stycken aktier i H&M inkasserades en  utdelning på 66 300 kr idag. Det känns som en helt okej utdelning i det korta perspektivet men med en kursnedgång i H&M aktien på runt 32 % för i år känns det ändå som en klen tröst. För H&Ms del var det framförallt kriget i Ukraina som förstörde de kortsiktiga utsikterna. Men efter regn hoppas jag tids nog på solsken igen. 

Jag har idag återinvesterat en del av utdelningen men det blev även ett par kortsiktiga affärer som jag egentligen inte skulle göra. Just nu är fokus att öka på i Avanza Zero och jag kommer troligtvis öka på lite mer i fonden imorgon. Dagens transaktioner ser ni här under:


 Med det sagt vill jag iallafall tacka H&M för dagens utdelning.

Uppdatering: Sedan min senaste uppdatering har jag ökat på lite mer i Avanza Zero. Köpte 15 Netflix aktier för 168 dollar styck. Dessa såldes sedan för 180 dollar per styck.


Vad gör ni läsare med er H&M utdelning?

4 kommentarer:

  1. Hur mycket back ligger du från ath?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket äldre är du än sekelskiftet?

      Radera
    2. Hej Anonym.

      Jag ligger minus 15.92 % i skrivande stund. Så det har vart en rejäl smäll för portföljen detta år. Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hej Anonym 2. Jag fyller 39 år nu i höst. Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera