onsdag 4 maj 2022

Avanza höjer räntorna för värdepapperskrediten

Idag kommunicerade Avanza att de kommer höja räntorna för deras värdepapperskredit. 


Nya priset för värdepapperskrediten Gäller från och med torsdagen den 12 maj 2022 dvs om 8 dagar.


Rabattnivå 1 är fortsatt 0 %

Rabattnivå 2 höjs från 0.99 % till 1.19 %

Rabattnivå 3 höjs från 1.99 % till 2.17 %

Ordinarie ränta Bas höjs från 5.94 % till 6.10 %

Ordinarie ränta PB höjs från 4 % till 4.07 %

Ordinarie ränta PRO höjs från 3.35 till 3.40 %


Med det sagt följer Avanza de andra bankerna och höjer nu sina räntor. Frågan är dock hur länge Avanza kommer erbjuda sin 0 % ränta om räntorna fortsätter upp från denna nivå. Jag tycker inte man ska vara helt säker på att denna låga ränta kommer bestå då pengar börjar kosta betydligt mer än för bara några månader sedan. För den delen hade jag inte heller räknat med denna räntehöjning från Avanzas sida och det är inte kul när banker höjer sina räntor för oss kunder. 

Förövrigt börjar dessa räntehöjningar även slå hårt mot fastighetssektorn överlag. Jag ser att SBB är ner runt 57 % i år men mer defensiva fastighetsbolag likt Hufvudstaden är endast ner runt 9 %. Mitt näst största innehav Lundbergföretagen är ner runt 11.5 % och har klarat sig ganska bra sett till mycket annat på börsen i år. H&M är däremot ner 30 % i år och även om jag sålde av H&M förra året och lyckades köpa tillbaka dessa aktier billigare i år ligger jag rejält minus här än så länge. På sikt hoppas jag givetvis på en bättre utveckling för H&M.

Framöver blir det iallfall att ha i åtanke att Avanza kan fortsätta höja sina räntor för oss kunder och då kommer det kosta mer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar