onsdag 26 maj 2021

Hufvudstaden får lämna. Ökat i Handelsbanken

 Då var det Onsdag och med det sagt nya möjligheter. Idag tappar Stockholmsbörsen och våra svenska storbanker tappar mer ändå. Troligtvis är det den nya bankskatten som pressar sektorn i det korta perspektivet. Dock har det ju pratats om denna bankskatt ett längre tag så det borde inte vara en så stor nyhet. Handelsbanken tappar i alla fall rejält idag och jag tycker med det sagt att banken åter kommit ner på attraktiva nivåer sedan jag gjorde min senaste swingtrade i aktien. Samtidigt har Hufvudstaden uppvärderats den senaste tiden och i det korta perspektivet ser jag ett bra tillfälle att ta hem en vinst här. Jag tror fortsatt på Hufvudstaden i det längre perspektivet. Men i det korta perspektivet passar jag just nu på att köpa mer i Handelsbanken. På sikt lär bankerna ta ut denna bankskatt på sina kunder och det kommer tyvärr drabba oss alla som är låntagare. 

Dagens affär ser ni här nedan:



Skulle Hufvudstaden av någon anledning handlas till ett lägre pris framöver kanske jag återkommer i aktien. Annars vill jag åter en gång tacka bolaget för en fantastisk avkastning på kort sikt.

Efter dagens transaktion ligger jag just nu med en kassa på 0.2 % av portföljen.

Uppdatering: Idag den 27:e Maj fortsätter Handelsbanken ner. Eftersom jag fått in månadens sparande plus att jag har en liten kassa sedan min försäljning av Hufvudstaden igår så köps ytterligare 250 st Handelsbanken A för 94.40 kr st. Förutom detta har jag nu stärkt upp min buffert utanför börsen. Efter dagens transaktion ligger belåningen på 0.1 %. 

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

8 kommentarer:

  1. Intressant! Jag har båda bolagen och låter dem ligga kvar och ticka på.

    Fråga; jag har 150 000 att investera på ett bräde. Självklart långsiktigt. Hade du investerat nu eller väntat på en dipp?

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna. Hade man vetat att det kom en dipp från nuvarande nivå så hade det givetvis vart bäst att vänta. Men ingen vet hur börsen kommer gå i närtid. På längre sikt har man oddsen emot sig om man tror på börsfall. Det är många pessimistister som väntat på det och förlorat avkastning över tid. Men gällande din fråga skulle jag säga att det är du själv som bestämmer och det beror på hur din ekonomi ser ut i övrigt samt hur mycket risk du vill ta med dina pengar. Jag har själv alltid haft som mål att spara iallafall 10 000 Kr varje månad och investera dessa pengar på lång sikt. Investerar du 150000 Kr idag och sen tappar börsen 20 % så känns det nog inte så kul. Många blir även rädda när det blir ett kraftigt börsfall. Då ska de pengar man sparat räddas även om man tar en förlust. Därför tycker jag det är bättre att sprida ut köpen över tid. Det gäller ha tålamod och tid för att lyckas med sparandet. Jag ligger iallafall själv nästan 100% exponerad mot börsen. Men då har jag inte heller några andra lån som tynger min ekonomi.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för svaret!

    SvaraRadera
  4. Cibus för den önskar månatliga utdelningar, yammi yammi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Unknown. Låter bekvämt med månatliga utdelningar. Men har man en utdelning under ett år kan man ju dela upp denna över flera månader om man vill :) Ser egentligen ingen anledning att äga ett bolag endast för månadsutdelning. Men jag vet att just detta lockar vissa investerare.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Tack för tipset med Handelsbanken, körde en liten daytrading idag som gick bra! 😊

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli. Kul att jag kan inspirera och att din daytrading gick bra :)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera