torsdag 6 maj 2021

Köpt och sålt aktier för drygt 1.7 miljoner idag

Då var det Torsdag igen och med det nya möjligheter. Idag kom Hufvudstaden med sin delårsrapport. Rapporten kom i alla fall in under förväntan och vill ni läsa hela rapporten kan ni göra det här. Då jag tyvärr inte har så mycket tid för bloggen just nu tänkte jag bara kommentera den lite snabbt.

Som jag tidigare misstänkte hade i alla fall vakanserna gått upp sedan den senaste rapporten. Detta var något som oroade mig i det korta perspektivet eftersom aktien hade uppvärderats en del.

Några positiva saker i rapporten:

Hufvudstaden har förvärvat Departments & Stores Europe AB under detta kvartal.   

Fastigheten Skären 9 vid Norrmalmstorg har miljöcertifierats enligt BREEAM In-Use med betyget Excellent.

I NK Göteborg har Deloitte tecknat hyresavtal för cirka 1 800 kvm kontorslokal.

Det italienska varumärket Diesel har tecknat hyresavtal för butikslokal i fastigheten Pumpstocken 10 i Bibliotekstan. 

Den svenska kedjan Sneakers Point har tecknat hyresavtal i Fyran för sin första butik i Göteborg.

De totala räntekostnaderna har gått ner 0.1 % sedan förra kvartalet och ligger nu på 1.2 %.

Jag gillar satsningen på NK padel som nyligen öppnat sin verksamhet.

Några negativa saker i rapporten:

Vakanserna överlag har ökat sedan den senaste rapporten.

Övrig verksamhet visar ett sämre resultat sedan förra rapporten. Detta segment består av Cecil Coworking, NK e-handel och parkeringsrörelsen i Parkaden AB.

Kort och gott har tredje vågen av Covid-19 påverkat Hufvudstadens verksamhet negativt överlag.

Framöver:  

Min tro är att vi kommer se bättre resultat för Hufvudstaden så fort vaccinet börjar göra sin verkan och restriktioner släpps. Som det är just nu är det dåligt med turister i både Stockholm och Göteborg. Tids nog kommer dessa turister tillbaka. Det kommer med det sagt bli bättre affärer för retail sektorn överlag. Min förhoppning är att kontorsmarknaden återhämtar sig tids nog. Hufvudstaden kommer även att tids nog gynnas av en bättre konjunktur. Som läget är just nu är många arbetslösa överlag. Tids nog kommer vi få en lägre arbetslöshet här i Sverige och då kommer även konsumtionen att stiga. 

Aktien tappade i alla fall rejält till en början idag. Jag ansåg att det var en överreaktion och därför slog jag till med lite kortsiktig handel.

Dagens transaktion ser ni här under:


Först tänkte jag behålla de Hufvudstaden aktier jag köpte in till portföljen. Men jag jobbar som sagt hårt för en bättre riskspridning över tid och därför blev det en snabb affär. 

Men skulle Hufvudstadens aktie tappa här framöver är det mycket möjligt att jag åter ökar på mitt ägande igen.

Framöver hoppas jag denna pandemi lugnar ner sig så vi kan gå tillbaka till ett mer normalt liv. Den som lever får se hur det går.

Efter dagens transaktion gick min belåning ner från 0.3 % till 0.2 %

Som vanligt kommer uppdatering om någon ny affär görs.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig kommande helg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar