torsdag 1 oktober 2020

H&M Q3 2020

 Idag rapporterade mitt näst största innehav H&M för det tredje kvartalet. Men redan för ett par veckor sedan kom H&M med en omvänd vinstvarning och vinsten idag var därför väntad på runt 2 miljarder kronor för kvartalet.

Hur var resultatet då?

H&M redovisar ett rörelseresultat på 2.357 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Analytiker hade räknat med ett resultat på i genomsnitt 2.056 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 48.8 %, jämfört med förväntade 48.9 %.

Kostnaderna för prisnedsättningar i relation till omsättning ökade med ungefär en halv procentenhet jämfört med tredje kvartalet innan. Analytikerna trodde på en ökning på 0.6 procentenheter.

Kommande kvartal kommer spås kostnaderna för prisnedsättningar öka med cirka 1-1.5 procentenhet i jämförelse med motsvarande kvartal föregående år. 

Inköpskostnaden var något negativ detta kvartal pga externa faktorer.

Under gångna kvartalet minskade försäljningen med 16 % i lokala valutor.

166 Butiker är fortsatt stängda och en stor del av koncernens butiker påverkas fortfarande av lokala restriktioner och begränsade öppettider.

För 2021 planerar H&M att ha en nettominskning av ungefär 250 butiker.

Australien blir en ny onlinemarknad och försäljningen där väntas börja under slutet av 2020.

H&Ms varulager fortsatte att öka som andel av omsättningen under de tredje kvartalet men detta är inte så konstigt då H&M hade 80 % av sina butiker stängda under en lång tid. 

Förövrigt är H&M nöjda med lagret och ser inte behov av några större korrigeringar.

På sikt räknar H&M att få ner lagret till mellan 12-14 % 

H&M accelererar sitt förändringsarbete ytterligare. Bland annat genom ökade digitala satsningar för att integrera online och fysiska butiker.

H&M:s investeringsprognos (capex) för 2020 är oförändrat ungefär 5 miljarder kronor. Under nästa år kommer troligtvis denna summa dubbleras till 10 miljarder likt 2019. 

En tråkig punkt i dagens rapport är en  sanktionsavgiften från tysk datamyndighet. H&M har reserverat 35 miljoner Euro.

 Vill ni läsa hela rapporten närmare kan ni göra det här:


Mina tankar gällande rapporten och bolaget framöver: 

Det är glädjande att H&M i detta kvartal slår analytikernas förväntningar. Efter att H&M haft ett rejält bakslag i förra rapporten har bolaget äntligen börjat prestera bättre igen. Som förväntat börjar försäljningen successivt förbättras i och med att H&Ms butiker åter öppnat upp. Bolaget lyckas nu sälja mer kläder till fullpris och det är inte "REA" lika ofta nuförtiden. Förutom detta har H&M lyckats bra med sina kollektioner. Framöver hoppas jag resterande butiker som nu är stängda öppnas upp igen. Förutom detta fortsätter H&M att växa bra på nätet. De förhandlar ner butikshyrorna och stänger olönsamma butiker. Något som kommer fortsätta i och med att allt blir mer digitalt. Min tro är att butikerna kommer ha mindre betydelse i framtiden. Istället kommer H&Ms e-handel ta mer av försäljningen och detta ser jag som positivt.

Även om H&M har en bra bit tillbaka till tidigare försäljningssiffror är jag nöjd med dagens rapport. Framöver är min tro att aktien kan fortsätta upp mot 200 kr igen och att försäljningen fortsätter förbättras kommande kvartal. I dagsläget håller jag hårt i mina aktier och räknar med en fin avkastning på lite längre sikt. 

Med det vill jag även säga grattis till alla H&M ägare en dag som denna. Äntligen är vi på rätt väg igen :-)


Hur ser ni läsare på dagens rapport från H&M?

6 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Ja det börjar gå åt rätt håll nu. Så här i efterhand kan man ändå bara gratulera de som tidigare klev ur sina H&M innehav. Jag trodde hela tiden att vändningen skulle komma runt 200 kronors strecket, men det visade det sig att det fanns gott om fallhöjd kvar från den nivån. Många faktorer har spelat sin roll under senaste åren, saker som hela tiden varit ganska klara men som man inte riktigt trott på.
    Innehaven i både SHB och H&M har ju faktiskt varit väldigt lika på ett sätt, det har tagit för lång tid att rätta sig efter de nya förutsättningar som näthandeln och teknikutvecklingen givit. Det vill säga en minskning av både kontor och försäljningsställen borde skett tidigare!

    Vänliga Hälsningar & Trevlig Helg
    /Rille

    SvaraRadera
  2. Hej Rille och ursäkta för sent svar.

    Som du skriver är det alltid lätt att se i backspegeln hur man borde gjort med sina investeringar. Men jag tror fortsatt en investering i H&M kan bli riktigt bra på sikt. Kan de bara fortsätta leverera genom sin e-handel är jag säker att vinsterna kommer vara högre i framtiden. Deras popularitet fortsätter att öka och förhoppningsvis kan deras butiker hållas öppna framöver. Jag tror med det sagt att H&M har bra förutsättningar för att lyckas framöver även om konkurrensen är stenhård. Ett litet plus för H&M är att dollarn försvagats lite sedan den toppade. Kanske kan H&M fortsätta gynnas av en svagare dollar även framöver.

    Efter att ha läst en hel del om Handelsbankens framtida digitala satsningar och sett hur det förändrade kundbeteendet blivit är jag säker på att Handelsbanken gör rätt i att stänga ner en hel del kontor. Frågan är givetvis om det är rätt beslut att lägga ner så många kontor som det kommunicerats om. Men jag är säker på att Handelsbanken kommer satsa på sina bästa kontor och där få en bättre kompetens än de har idag. Något annat bra är att Handelsbanken äntligen sänkt sitt courtage på aktiehandel. Dessa intäkter har ökat rejält sedan dess. Det breddar även sitt erbjudande till fler länder nu framöver. Förutom detta har Handelsbanken lyckats bra på nyutlåning till bolån och till icke finansiella företag under detta år. Likt tidigare är de även störst i Sverige på nysparande i fonder bland våra Storbanker. Det kommer även bli permanenta besparingar genom att Oktogonen inte får några avsättningar framöver. Jag tror inte heller vi kommer få se några nämnvärda kreditförluster kommande kvartal. Det ska iallafall bli spännande med kommande rapport om ett par veckor och då får vi se mer hur Handelsbanken ligger till med allt. Jag är iallafall positiv till Handelsbanken och hoppas på sikt se ett betydligt högre pris på aktien.

    Önskar dig en trevlig vecka och tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Hej Slimis,
    Tack för ditt svar.
    Visst är det superenkelt att titta i backspegeln men också att inse att man aldrig blir för gammal för att lära sig nått nytt :-)
    Självklart så tror jag på återhämtning för båda bolagen, jag har ju precis som du behållit mina innehav och till och med ökat något. Vi får hoppas att återhämtningen fortsätter, jag anser att det mesta tyder på det.

    Trevlig vecka!
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Rille.

      Precis som du skriver blir man förhoppningsvis klokare med tiden :-)

      Tack för din kommentar.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
  4. Hej igen Slimis,
    Förhoppningsvis men inte säkert :-)
    Jag har inte handlat mycket i år (dålig PB kund på Avanza), hittills har det blivit en mindre bra och en bra.
    Den mindre bra var mitt intåg i Electrolux innan utdelningen av professional, har nu blivit några procent plus men inte mycket. Den andra ser ut att bli bättre köpte Telia Company vid 2 tillfällen i Maj, när jag tyckte att Jarnheimer och Kirkby borde börja bli "varma" i kläderna. Där har jag hittills fått 20% men tror att det kan finnas mer att hämta när dom nu har tagit rodret. Kom ju dessutom en oväntad (för mig) höjning av utdelningen, alltid trevligt när det trillar in lite extra fritt kapital.
    Önskar en trevlig kommande helg!
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Tänkte faktiskt på dig när Telia tog ett rejält skutt upp. Det glädjer mig att aktien äntligen börjar röra sig uppåt. jag håller tummarna att den nu fortsätter upp mot 40 kr igen och tids nog högre ändå. Gällande Electrolux ligger du iallafall på plus och det är ju bra. Det blir ju inte alltid som man tänkt sig när man investerar. Men jag hoppas att även din Electrolux investering blir bra på sikt. Det blir iallafall spännande med kommande rapport period här framöver. Hoppas flera av våra svenska storbolag kan överraska positivt.

      Önskar dig en trevlig helg och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera