fredag 25 september 2020

Inget inköp denna månad

Då var det åter dags för lön men denna månad blir det inget inköp. Anledningen är att jag nyligen ökat på rejält i Handelsbanken. I och med att jag kör en viss belåning i min portfölj har även mina belåningsvärden blivit sämre i och med att jag minskat min riskspridning efter försäljningen i Hufvudstaden. Det gör att jag får sämre räntevillkor på min belåning än jag hade tidigare. Detta är dock inget större problem i dagsläget då samtliga mina ränteutgifter kommer kvittas mot ISK skatten i slutet av året. I dagsläget ligger drygt halva min belåning till 1.97 % ränta och resterande belåning till 0.99 % i ränta. Hur länge jag kommer ligga på denna belåningsnivå kommer visa sig. Men planen är att inom rimlig tid komma ner till 0.99 % nivån igen. Just nu väljer jag att ligga med en övervikt i Handelsbanken och får därför acceptera en sämre superränta.

Lönen denna månad var iallafall bra. Jag jobbade en hel del övertid och fick till slut ut drygt 31000 kr efter skatt. Av dessa pengar amorterades 23000 kr på aktiebelåningen. Då min sambo nu fått en fast 80 % tjänst är ekonomin i familjen betydligt bättre idag än tidigare. Att leva på drygt 1 lön större delarna av året över flera år har vart tufft. Men vi har alltid levt sparsamt och därför kunnat prioritera sparandet framför lyxig konsumtion av diverse grejer. Nästa månad kommer det bli sämre med inkomster och högre utgifter. Tyvärr var jag sjuk 1.5 vecka denna månad så vi får se vad lönen hamnar på. Förutom detta kommer jag ta kostnaden för reparation av bilen nästa månad. Det gick på drygt 4000 kr att få den besiktad igen. Men nu går den 1 år till. 

Annars kom det besked från folkhälsomyndigheten igår att vi åter fått en lite högre smittspridning av Corona viruset här i Sverige. Det innebär att fler rekommenderas att jobba hemifrån och det gör även att försäljningen i fysiska butiker troligtvis kommer vara sämre även den närmaste tiden då folk överlag håller sig hemma för att slippa bli smittade i onödan. Jag hoppas att alla tar sitt ansvar och förhindrar denna smitta så gott det går framöver.  Det skulle inte vara kul om det blir värre nu i höst/vinter. Jag följer iallafall rekommendationer från folkhälsomyndigheten.

När det gäller bolag på börsen kan man tydligt se att marknaden inte gillar fysisk butikshandel i och med Corona krisen. Ett exempel URW (Unibail Rodamco Westfield) som bland annat äger Mall of Scandinavia. Tittar vi på aktien har den tappat 78.43 % i år. En annan aktie som tappat mycket är amerikanska EPR Properties som i dagsläget är ner runt 62 % i år.

Hufvudstaden som jag vart ägare till och från i flera år har i skrivande stund tappat drygt 33 % i år. I förhållande till de andra nämnda har bolaget har de klarat krisen mycket bättre. Nu har ju Hufvudstaden inte bara butikslokaler utan även en hel del kontor och det är positivt i dessa dagar. Jag sålde ju nyligen av mitt innehav i Hufvudstaden när aktien stod i 130 kr och har nu bolaget under bevakning. Även om det är ett fint och välskött bolag tror jag vi kan få vänta på en uppvärdering av aktien. Mycket beror givetvis på hur smittan utvecklas här i Sverige men jag tror även många andra investerare tittar på liknande bolag i branschen. Skulle andra bolag inom samma sektor få sig en uppsving är det positivt för Hufvudstaden. Skulle liknande bolag fortsätta gå svagt kan det vara negativt för Hufvudstaden. Sen är det givetvis svårt att säga hur retail överlag kommer se ut i framtiden. Men även om e-handeln ökat mycket på senare år är min bedömning att den fysiska butikshandeln kommer få sig en uppsving den dagen Corona smittan är under kontroll. Givetvis är det svårt att säga när detta kommer vara ett faktum. Kanske får vi ett vaccin i början av nästa år eller annars får vi leva med detta över en längre tid. 

På sikt är jag fortsatt positiv till Hufvudstaden även om detta år är ett betydligt sämre år en ett vanligt år. Skulle aktien av någon anledning fortsätta ner framöver kan det mycket väl bli att jag plockar in bolaget i portföljen igen. Men som det ser ut just nu är det lite dåligt med likvider för något inköp.

Blir det någon ny affär här framöver kommer det iallafall uppdatering här på bloggen.

Har ni läsare investerat i något spännande bolag nu vid lön?

    

  

11 kommentarer:

  1. Är du tjänstemän med lön på 42 tkr kan du räkna sjuk själv genom att dra av karens. Formel är mån lön x 12,2 /2080 gånger 8 timmar karens. Du får ungefär 2000 kr skulle jag gissa i avdrag.

    Du drar även bort sjuk från lönen, är det 6 dagar drar du ytterligare 12000 typ.

    Sen får du 80% av de tillbaka för andra dagar. 1600 kr ungefär x 6 = 9600 kr ungefär.

    42000-14000+9600=37600 typ :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej 2 Månadslöner.

      Tack för ditt tips. Som du skriver blir förlusten inte så stor eftersom Försäkringskassan betalar lite för första karensdagen. Sen har jag passat på att jobba lite extra efter jag blev frisk.

      Tack för din kommentar. Önskar dig en trevlig dag.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Varför har du större delan av din portfölj i handelsbanken? Och hur ser du på deras framtid långsiktigt?

    Bra jobb med bloggen förövrigt och tack för tips om hufvudstaden kom in på ett bra GAV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Kul att du gillar min blogg :-) Gällande Handelsbanken har bolaget presterat fantastiskt över tid om man bortser resultatet sedan 2017. Jag gillar Handelsbankens affärsmodell att ta mindre risk än de andra storbankerna. Jag tror även att de kommande kostnadsbesparingar kan hjälpa aktien att lyfta här framöver. Banker har historiskt var bra att köpa i lågkonjunktur. När de tids nog blir högkonjunktur kommer våra svenska storbanker lyfta igen. Kul att du hittat till Hufvudstaden. Jag håller tummarna att du får en bra avkastning på sikt. Hade jag haft lite mer pengar hade jag gärna tagit in Hufvudstaden nu när aktien är lite billigare än när jag sålde för sist. Men för tillfället finns det dåligt med likvider att investera. Håller sig aktien på ett skäligt pris och likvider finns framöver är det mycket möjligt att jag tar in bolaget i portföljen igen.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej Slimis!
    Härligt att ni nu har två löner att leva på, det gör stor skillnad.

    Hoppas det är hyffsat hållbart på jobbet nu, trots smittspridnignen.

    På tal om att jobba över så har jag landat ett extra knäck fram till sommaren verkar det som. Handlar om ett par timmar i veckan. Perfekt för mig :)

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa Betalar?

      Får gratulera till det nya jobbet. Vad ska du jobba med då? :-) Det är lite lugnare med Corona på jobbet just nu och det är skönt. Bara hoppas att smittan hålls nere även framöver. Ja det är verkligen lyx med 2 inkomster i familjen. Framförallt ger det en bättre trygghet än endast 1 lön.

      Tack för din kommentar. Önskar dig en trevlig Måndag.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej!
      Det är min gamla arbetsgivare, vill inte gå in på vad det är men även det har med barn/ungdomar att göra.

      Hoppas även du haft en bra måndag!

      Mvh PB?

      Radera
    3. Ok jag förstår. Men det låter som ett bra jobb. Jag hoppas du kommer trivas med de extra timmarna. Blir ju några kronor till i lön och det är ju aldrig fel :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    4. Ja detta kommer bli kanonkul.
      Känns skönt att kunna öka sparandet lite ett tag framöver.

      Mvh PB?

      Radera
  4. Har du krediten hos Avanza? De har dessa räntenivåer. I så fall kan det vara värt att understryka att _hela_ belåningen övergår till den högre räntan när man byter räntenivå.

    Det vore intressant att veta var du har dina värdepapperslån och vad du tycker om det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Skrev ett litet inlägg för din skull här på bloggen. Hoppas det kan ge dig svar på frågan :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera