torsdag 29 november 2018

Stuvat om portföljen igen

Det har bara gått några dagar sedan den sista affären och tanken var att ta det lugnt en period.

 Men som vanligt är det inte alltid lätt att sitta still i båten när börsen svänger. Idag kom information om att Deutsche Bank under torsdagen fick besök av åklagare från Frankfurt som en del av en penningtvättsutredning. Bankaktien sjönk 3,5 procent.  Den razzia som skett mot Deutsche Banks huvudkontor i Frankfurt på torsdagen är relaterad till Panama-dokumenten och inte Danske Banks Estlandshärva. Efter detta publicerades sjönk Danske Banks aktie och var ner drygt 3 %. Det är mycket oro kring Danske Bank just nu och en investering i bolaget är förknippad med lite högre risk även om jag ser bolaget som attraktivt värderat idag. Jag tror fortsatt att Danske Bank kommer bli en bra investering på sikt och därför valde jag att öka på mitt innehav idag. Då jag inte har alldeles för mycket kontanter just nu blev valet att sälja av mina nyligen inköpta Sampo aktier. Jag låg marginellt minus i min Sampo investering men den lilla förlust jag tog kvittade jag mot den tidigare vinst i Novo Nordisk. Efter försäljningen har jag köpt in ytterligare 150 st Danske Bank till portföljen. Priset idag var 131.30 DDK per st. Efter köpet motsvarar nu Danske Bank ca 8 % av portföljen. På sikt skulle jag kunna tänka mig runt 10 % av portföljen i Danske Bank eller  ungefär 1000 aktier. Bolaget tjänar idag bra med pengar och den största risken idag är osäkerheten hur det blir med penningtvätt härvan. Jag håller som sagt tummarna att böterna inte blir alldeles för höga.

Min nya portfölj kan ni på höger sida av bloggen.  


Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig helg :-)


8 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Du är inte bra för mina nerver, först en tur i GE och nu ökning i Danske.
    Håller alla mina tummar för att DB slinker ur härvan så billigt som möjligt.
    Du är en riktig tuffing :-)
    Själv har jag handlat Nolato till 6% av portföljen, det är ju också en fallande kniv. Så vi får hoppas att mina beräkningar håller där.
    Tror att du gjorde en fin ökning i Handelsbanken, jag fyllde faktiskt också på lite där i IPS portföljen.

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  2. Hejsan Rille.

    Håller med om att aktier likt GE innebär lite mer risk än jag är bekväm med. När det gäller Danske Bank är jag mest orolig att böterna blir alldeles för höga. Annars har Danske Bank en väl fungerande rörelse och tjänar likt de svenska storbankerna bra med pengar och det är något jag tror de kommer fortsätta göra. Jag gillar även att de har ett bra hållbarhetstänk för framtiden genom bland annat e-Möte. Jag hoppas investeringen i Danske Bank blir bra på lite längre sikt. Likt mina andra investeringar har jag gjort mina bästa vinster när de flesta andra är som mest negativa. Men en investering på börsen innebär alltid en risk och någon gång lär man åka på någon rejäl nitlott. Är ju som sagt svårt att alltid ha rätt. Jag tror din investering i Nolato blir bra på sikt. Såg att aktien tog ett rejält skutt upp idag. Håller tummarna att det fortsätter så :-) Hoppas att även Handelsbanken kan prestera lite bättre framöver. Min förhoppning är att bankerna kan få lite skjuts om minusräntan tids nog försvinner. Vi får se hur det går.

    Tack för din kommentar och hade fint :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen,
      Ja det verkar vara en väl fungerande strategi du har att investera när alla andra är som mest negativa och förmodligen har du rätt i att det någon gång smäller, men det spelar ju mindre roll om de flesta andra gångerna går rätt.

      Tror som sagt på Nolato, som du säkert vet vid det här laget så placerar jag mycket sällan kortsiktigt. Hoppas därför på dom som en långsiktig placering, har köpt ett mindre antal vid ett flertal tillfällen och hoppas på att kunna fortsätta med det ett tag till.

      I övrigt har jag lite dåligt med ideér för placeringar men det känns inte som det är så bråttom att sätta sprätt på kassan. Den kan nog få ligga och vila till nästa år, så man kan börja se vart 2019 tar vägen. Har nu 12 olika innehav och skulle gärna vilja se något till, men som sagt ingen brådska jag letar och det kan få ta den tid det tar tills man hittar något som känns riktigt bra.

      Ha det bäst och lycka till med affärerna!
      /Rille

      Radera
    2. Hej igen Rille.

      Som det ser ut just nu kan det nog bli en hel del köplägen framöver. Men jag fortsätter köpa lite varje månad som jag alltid gjort. Såg att Hamrin stiftelse ökat på sitt ägande i Nolato ytterligare. Troligtvis tar de rygg på dig :-) Det bli iallafall intressant att följa börsen 2019. Jag hoppas på många bra köplägen även då. Tack för kommentar och lycka till även du framöver med affärerna.

      Hade en fin vecka :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hihihi !!
      Jo det kan dom nog behöva :-) Säger som du med HM, det bjuder vi på :-D
      Köpa lite varje månad som du gör och som jag gjorde i många år när jag hade en lön är nog ett riktigt vinnarkoncept!
      Har du sett, nu har jag fått en sån där fin blogger logga på mina inlägg, skrev ett inlägg på din kollegas (Cornucopia) blogg och där kunde man inte använda anonym ….

      Med vänlig hälsning /Rille

      Radera
    4. Hej Rille. Det är tur att dessa större placerare kan ta efter oss här på bloggen :D Kul att höra om ditt vinnarkoncept. Jag gillar Cornucopia blogg då jag tycker han skriver om många intressanta saker. Kul att du även skaffat din en blogger logga :D

      Hade bäst!

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Blir intressant att följa utvecklingen där kring Danske Bank. Trevlig helg på dig med! :)

    SvaraRadera
  4. Hej 10årsplanen.

    Ja det ska bli spännande. Ha en trevlig vecka och tack för kommentaren :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera