onsdag 21 november 2018

Väntar sämre tider? Så agerar jag

Den senaste tiden har börsen backat en del och givetvis kan det vara en korrigering men risken finns givetvis att börsen fortsätter ner den närmaste tiden. Att det blir minus på depån är något man får räkna med för eller senare som långsiktig investerare. Börsen presterar bra på längre sikt men det kommer även år då börsen går sämre. Just nu är många oroliga för kommande år och med det har även aktiekurserna backat en del. Jag själv är mer orolig när allt ser för bra ut och kurserna står i ATH. Om vi nu står för en period med lägre kurser kan det vara bra att förbereda sig redan nu hur ni kommer agera. Så här förbereder jag mig:

Jobb 

För egen del ser jag risker med mindre jobb framöver. Båda kommunerna jag jobbar åt har stora besparingar de närmaste åren och det har redan börjat märkas av på olika sätt. Det kommer sparas in på det mesta som går och med det ser jag även risker med att det kan bli sämre med jobb framöver. Framförallt är det synd att det sparas in mycket pengar på de äldre här i kommunen. Det är framförallt det sociala det sparas in på och med det innebär det mer ensamtid för pensionärerna. Som gammal ska man nog inte räkna med någon guldkant på tillvaron i framtiden. Som det ser ut nu blir det istället mycket ensamtid och man får nog vara tacksam om man har en familj som bryr sig om en på äldre dagar. Jag har idag ingen fast anställning inom vården och skulle det bli betydligt sämre med jobb kan jag tänka mig studera högskola tids nog i brist på annat.

Sparandet

Mitt mål är att alltid hålla i sparandet oavsett hur börsen går. När börsen har gått sämre har jag tidigare försökt investera lite mer.  När börsen står alldeles för högt drar jag gärna ner lite på sparandet. Om det nu skulle vara så att inkomsterna blir sämre kommer jag fortsatt investera det jag har råd med. Hellre sparar jag lite mindre än inget alls. En annan viktig parameter är att utdelningarna ska återinvesteras och inte konsumeras. Skulle jag bli sjuk eller helt arbetslös måste jag givetvis omprioritera mitt sparande men det är inget jag räknar med i dagsläget då jag fortsatt är relativt ung samt frisk.

Aktier

Att välja rätt aktier på längre sikt är inte det lättaste. Är du osäker köp hellre en indexfond än att placera i diverse förhoppningsbolag. Satsa på bolag som tjänar pengar idag och som troligtvis tjänar pengar om 20 år. Så brukar jag tänka. Är du intresserad av något mer riskfyllt bolag satsa inte alla dina pengar där. Väljer du stabila utdelare minskar du risken betydligt mot att välja bolag som ej visar vinst än. Mitt mål är att aldrig förlora pengar och än så länge har jag inte tagit någon stor förlust. Men det är just i sämre tider det brukar visa sig vilka som är bra bolag och vilka som är mindre bra. Att sälja ett bolag när det visar minus i depån kan kännas skönt tillfälligt. Men innebär samtidigt alltid en förlust. Äger du ett bra och stabilt bolag brukar det tids nog återhämta sig och när det lyser som mest rött kan det vara som bäst köpläge. Detta gäller givetvis bra bolag och att köpa mer i förhoppningsbolag som aldrig kommer visa vinst innebär givetvis en dålig affär. Fokusera därför på bolag du förstår dig på som har en affärsidé som passar både idag och i framtiden.


Har du belånat dig?

Var alltid försiktig med belåning och framförallt på börsen. Blir du överbelånad finns risken att du måste sälja dina aktier när det är som bäst köpläge. Istället för att belåna dig är det bättre att leta besparingar i vardagen. Det finns en hel del pengar att spara på att jämföra priser inom olika kategorier. Se över ditt bolån, bilförsäkring, telefonräkning, elavtal, matkostnader, dåliga vanor så kommer du säkert på många saker du kan spara in på. En annan sak är att minska bilåkandet i vardagen. Genom att gå och cykla gör det gott både för hälsan och plånboken. Se även till att ha en liten buffert. Blir det någon större utgift du inte räknat med är det tråkigt att behöva ta från det långsiktiga sparandet.


Har ni någon bra plan för sämre tider?






16 kommentarer:

  1. Hej, jag försöker se det som är positivt även i nedgångar. Billigare att köpa förstås men även billigare skatt i KF och ISK eftersom värdet minskar.
    Planen är att sedan vänta in utdelningar och använda dom vid nedgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Precis som du skriver är det inte bara negativt med en nedgång :-) För oss långsiktiga blir det lite billigare att handla.

      Tack för kommentar.

      Mvh

      Radera
  2. Kloka ord :-)
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille och tack för det :-)

      Ha en trevlig helg.

      Med vänlig hälsning
      /Slimis

      Radera
  3. Klokt inlägg Slimis! Speciellt det där med belåning har blivit aktuellt den senaste veckan i bland annat Starbreeze. Det gör ont att se när aktier tvångssäljs på det sättet.

    // Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AktiePappa.

      Ja det kan tyvärr bli en dyr läxa. Givetvis är det inget man räknar med att behöva göra den dagen man väljer att belåna sig. Precis som ingen tänkt bli alkoholist när de dricker sin första öl. Det kan ju tyvärr bli som man inte tänkt sig och därför är det bra att tidigt tänka på vad konsekvenserna kan bli av de beslut man tar.

      Tack för kommentar och ha en fin helg :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag sitter lugnt i båten med mina utdelningsaktier, har ett par som tappat rejält i värde men det gör inte så mycket på helheten. Köpläge!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ekonomie De Sade.

      Det är precis samma strategi som jag kör med. På längre sikt kan man sänka sina gav i en nedåtgående marknad och på så sätt få ett bra inköpsvärde. Tids nog vänder börsen upp igen och har man en långsiktig placeringshorisont är det mindre att oroa sig för. Det är dock annorlunda om man ska ha pengarna inom den närmaste tiden då det kan vara tråkigt att sälja när aktierna precis i ett ras.

      Fortsatt lycka till med ditt sparande och tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Bra inlägg!

    Även om det inte går att förbereda sig för allt så försöker jag ändå, ekonomiskt sett, se till att vara redo för både arbetslöshet eller sjukdom med försäkringar och ett konto med likvider för en längre periods utgifter.

    /Casette

    SvaraRadera
  6. Hej Casette.

    Förhoppningsvis händer inte det värsta men lite förbered är som sagt bra att vara. Som du skriver är lite buffert aldrig fel att ha om det blir kärva tider.

    Tack för kommentar och ha en trevlig helg :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Kloka ord, tack. Lycka till med jobb, sparande och investeringar framöver.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon och tack för de fina orden :-)

      Vill även önska dig lycka till med dina placeringar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Hej!

    En viss belåning är inte helt fel tycker jag så länge man kan hantera det. Avanzas superlånet är helt klart intressant och kan ge en fin hävstång. Bra att informera om riskerna dock!

    Bra blogg för övrigt

    //

    https://pengarsnacka.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej pengarsnack.

      Lån brukar inte vara några problem så länge man kan hantera dem. Tyvärr kan det hända saker man inte räknat med och därför tycker jag man ska vara uppmärksam vilka risker lån ger. Gällande Avanzas Superlån tycker jag lån till 0 % ränta känns intressant om man kan hålla sig där. Men jag tror att lån precis som spelande kan gå till överdrift och med det kan det bli riktigt dyrt i slutändan. Jag använder tex kreditkort med cashback. Bra så länge man betalar i tid. Kommer man efter blir det dyrt. Både aviavgifter och hög ränta. Bankerna vet att det alltid finns de som missköter sig. De är dessa individer som får betala dyrt i slutändan på något som såg bra ut från börjar. Önskar dig lycka till både med sparandet och Avanzas superlån och tack för de fina orden :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Hej Slimis!
    Bra inlägg!
    Undrar bara hur det kommer sig att du inte har en fast anställning?

    När jag läser dina inlägg ser jag mig en oerhört lugn och sansad person som nästan aldrig stressar upp sig.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Det finns en anledning till att jag valt bort fast anställning. Ska försöka skriva ett inlägg om min arbetssituation framöver :) I dagsläget är jag inte orolig att bli arbetslös. Men det kan mycket väl bli mindre jobb i perioder framöver men vi får som sagt se.

      Ha en bra dag och tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera