onsdag 29 juni 2022

H&M Q2 2022

Idag lämnade mitt största innehav Hennes & Mauritz sin Sexmånadersrapport för 2022. 

Eftersom jag just nu har semester kommer jag endast dela mina personliga åsikter gällande rapporten. Vill ni läsa hela rapporten kan ni göra det här:


Mina tankar gällande rapporten

Som jag skrev här om dagen tyckte jag marknaden var alldeles för negativ till H&M aktien när försäljningssiffrorna släpptes för ett par veckor sedan. Men som marknaden är just nu handlas det mesta ner eftersom det är oro för både konjunktur, räntor, krig mm.  

H&Ms reultat kom iallafall in över förväntningarna och ett återköpsprogram för 3 miljarder har påbörjats. H&M kommer återköpa aktier för denna summa och det kommer ske fram till den 30:e November i år och detta beslut ser jag som helt rätt nu när aktien är attraktivt värderad. 

 Förövrigt tycker jag H&M har klarat detta kvartal bra om vi ser till omständigheterna. Det har vart en del vinstvarningar från konkurenter och framförallt e-handlare som Boozt, Zalando mfl som kommit in med sämre resultat. Det verkar som folk i allmänhet har hittat tillbaka lite mer till de fysiska butikerna och handlar lite mindre på nätet i allmänhet. Detta gynnar H&M med deras stora butiksnät. Men även deras e-handel har en bra utveckling just nu. 

Ett orosmoln för H&M är Kina som fortsatt inte återhämtat sig sedan deras ställningstagande om förtryck av den uiguriska minoritetsbefolkningen. De har fortsatt ingen tillgång till kinesiska Tmall. Vi får se om H&M tids nog får detta problem ur världen men det verkar ta tid.

Ett annat orosmoln är hur de ska göra med den ryska verksamheten då det är en komplex fråga. Min tro är att H&M tids nog lämnar landet likt många andra företag. Men hur H&M gör lär visa sig här framöver.

Allt som allt är jag iallafall fortsatt positiv till aktien på längre sikt. Aktien steg rejält i början av dagen och det gav mig möjlighet till lite kortsiktig handel. Totallt 1.7 miljoner kronor omsattes och dagens transaktioner ser ni här under:




Som ni ser har jag handlat lite i H&M aktien samt i Lundbergföretagen. Jag hade även kvar lite likvider sedan lönen kom in på kontot för ett par dagar sedan. Det hela slutade iallfall med att jag ökade på lite för mycket i Avanza Zero idag. Därför kunde jag inte återköpa samtliga H&M aktier som såldes av under dagen billigare. Istället blev det en minskning här med 15 stycken aktier i det korta perspektivet. Kanske återköps dessa aktier tids nog. Annars är det inte hela världen då jag fortsatt jobbar för en bättre riskspridning över tid. 

Jag tycker fortsatt att H&M är attraktivt värderad och hoppas på en uppvärdering på sikt. Som läget är just nu är bolaget rejält blankat. Framöver ser vi ett återköp för 3 miljarder kronor i aktien. Troligvis kommer även Stefan Persson fortsätta återköpa aktier över tid. På riktigt lång sikt kanske Stefan Persson även köper ut bolaget från börsen. Själv behåller jag mitt innehav just nu. Men som vanligt kan det bli mer kortsiktig handel om läget känns rätt.

Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen och som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar