fredag 17 juni 2022

Blivit en hel del handel under semestern

 Då var det åter Fredag och nya möjligheter. Då familjen haft semester denna vecka har det inneburit drygt 120 mil med bil runt om i Sverige. Jag har därför inte hunnit uppdatera här på bloggen. Men även om det är semester fortsätter jag följa börsen och det har även blivit en hel del handel under dessa semesterdagar. 

För er som undrar har familjen besökt Astrid Lindgrens Värld, Gekås i Ullared och till sist Skara Sommarland. Kan varmt rekommendera dessa utflyktsmål. Men ett år som detta när dieselpriset skjutit i höjden kostar det på att vara ute och resa. Det är inte heller helt gratis med boende. Men hittade på några prisvärda boenden via Booking.com som jag kan rekommendera om ni söker boenden under er semester. Det är i alla fall skönt att vara hemma igen. 

Hursomhelst så kom H&M med försäljningssiffror häromdagen som var över förväntan. Detta straffades hårt av börsen och aktien handlades ner rejält. Kan själv tycka att försäljningssiffrorna såg helt okej ut men som börshumöret är just nu handlas det mesta ner i och med stigande räntor och konjunkturoro den senaste tiden.

Jag tyckte i alla fall att H&M aktien sjönk lite väl mycket med tanke på att siffrorna som ändå var över förväntan. Samtidigt steg Lundbergföretagen märkligt mycket just den dagen och risk/rewarden såg bra ut. Sagt och gjort minskade jag ner med 2500 stycken aktier i Lundbergföretagen för att ökade på mitt ägande i H&M med 6900 stycken aktier. Sedan dess har både H&M och Lundbergföretagen tappat i värde men idag blev det läge att återköpa aktier i Lundbergföretagen då investmentbolaget åter kommit ner på en bra nivå. Det gjorde att jag åter fick släppa 6900 stycken aktier i H&M. Just denna kortsiktiga affär slutade med vinst på ungefär 3500 kronor. Det gör att jag kan fortsätta öka på i Avanza Zero och detta kommer göras nu på Måndag. Förutom detta har det vart några till kortsiktiga affärer i Lundbergföretagen och H&M de senaste dagarna och jag har fortsatt investera överskottet i Avanza Zero.

Dagens affärer ser ni här under:


Förutom detta är nu börsen ner 6 månader i rad och även om portföljen tappat en hel del i värde kämpar jag på för en okej avkastning på lite längre sikt. Ser vi på börsen överlag har fastighetsrelaterat haft det väldigt tufft i år. För egen del är jag nöjd med min exponering mot sektorn via Lundbergföretagen. Är det någon som tar det säkra före det osäkra så är det Fredrik Lundberg. Ser vi på Hufvudstadens aktie i år är denna ner 14.87 % i skrivande stund. Har ofta hört att Hufvudstaden är en tråkig aktie att äga. Men ett år som detta när vissa högt belånade fastighetsbolag tappat upp till över 70 % i värde känns det bra att alltid valt fastighetsbolag med lite lägre risk. När pengar nu börjar kosta mer ligger Hufvudstaden bra till med en fortsatt låg belåningsgrad och inte alls samma höga risk som vissa bolag med betydligt högre belåningsnivå.

Tanken framöver är att fortsätta öka på i Avanza Zero. Blir det rätt läge för mer kortsiktig handel kommer jag fortsätta försöka utnyttja de möjligheter som uppstår.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar