torsdag 17 september 2020

Hufvudstaden får lämna portföljen. Ökat i Handelsbanken

 Idag tog jag beslutet att släppa mitt innehav i Hufvudstaden. Tanken från början var att äga detta bolag på längre sikt denna gång. För er som inte vet har jag ägt bolaget från och till i flera år. Min strategi har vart att köpa aktier i Hufvudstaden när bolaget vart undervärderat. Så småningom har jag tagit en fin vinst. Som ett exempel lyckades jag sälja bolaget vid två tillfällen strax under 150 kr när aktien tillfälligt toppade. När aktien rasade i början av året köpte jag in 1400 aktier billigt. Dessa såldes sedan med en vinst på 25000 kr eller för runt 139 kr aktien när utdelningen var inräknad. Efter det köpte jag åter in 6500 aktier när aktien rasade och ingen ville ha bolaget. Kontoren skulle ju eka tomma och centrala butikslokaler vill väl ingen ha? Som vanligt brukar det vara bäst att köpa när det ser som sämst ut på börsen. Då släpper många sina aktier och räddar det som räddas kan.

Sedan mitt inköp av 6500 aktier har jag kört en hel del swingtrading i kombination med H&M aktien. De har det senaste månaderna gått bra och idag sålde jag av 5000 Hufvudstaden aktier för 130 kr st. Jag skulle gärna behållit Hufvudstaden. Men då en del av mina affärer sker med lånade pengar i kombination med en målsättning att slå index valde jag idag att avyttra mitt innehav. Jag tror fortsatt Hufvudstaden kan prestera bra på sikt men för stunden väljer jag att omplacera mina pengar. Den totala vinsten i min Hufvudstaden investering summerades till drygt 106 000 kr. Jag vill med det tacka Hufvudstaden för den fina avkastning bolaget gett mig på kort sikt. Med tanke på att aktien ligger minus runt 29 % i år är jag nöjd med min avkastning. Som jag skrivit tidigare är det viktigt med ett bra inköpspris på de aktier man vill äga. Pris är ju vad man betalar och värde vad man får. Med det sagt önskar jag Hufvudstaden lycka till nu framöver. Om läget är rätt kan det hända att jag kommer tillbaka som ägare. 

Vart placerar jag mina pengarna nu?

Som jag skrev tidigare tycker jag Handelsbankens aktie sjunkit omotiverat mycket i och med de senaste nyheterna om bolaget. Ni som följt min blogg ett längre tag kanske minns att jag sålde mitt dåvarande innehav på 6000 aktier väldigt nära toppen. Alla aktier såldes då för mellan 125-132 kr st. Handelsbanken aktie hade då gått bra men alldeles för mycket positivt var in prisat i aktien. När allt ser som bäst ut kan det vara ett bra sälj läge. Läs gärna mitt gamla inlägg från 2017 när mina Handelsbanken aktier såldes 

Idag valde jag iallafall att stärka mitt ägande i Handelsbanken igen. 5400 aktier har köpts in för 80.41 kr st. I dagsläget värderas banken på en historiskt låg multipel och med det sagt tycker jag aktien är attraktivt värderad idag. Precis som jag skrev om Hufvudstaden när aktien var ratad kan en aktie som är billig alltid bli billigare. Att sälja på toppen och köpa på botten är svårt. Sen är det ju alltid svårt att förutse hur bolag kommer prestera framöver. Just nu är marknaden orolig att kostnaderna kommer skena iväg i och med kontorsnedläggningar. Men är det något Handelsbanken vart bra på historiskt är det att hålla nere kostnader. Jag tror Handelsbanken kommer sköta denna effektivisering på ett bra sätt för att behålla sina viktigaste kunder. Jag tror även Handelsbankens satsning på att bli mer digitala kommer löna sig på sikt. I dagsläget besöker färre människor sina bankkontor och jag tror det kan bli riktigt bra när man skär i kostnaderna för kontor. Förutom detta sker det mycket annat i banken just nu och för den som är intresserad kan man läsa mycket om Handelsbankens Digitalisering här:

Framöver kommer det inte heller bli någon avsättning till Oktogonen. Det innebär även att kostnad för personal kommer bli lägre över tid. Börsen gillar iallafall inte Handelsbankens senaste förändringar av strategi och aktien är ner runt 5 % idag. Jag hoppas och tror iallafall att ett köp idag kan bli en bra affär på längre sikt. Den som lever får se hur det går för Handelsbanken framöver.

Uppdatering: Idag 18 September fortsätter Handelsbanken ner efter gårdagens kraftiga nedgång. Under dagen säljer jag mina 400 st Telenor aktier för 151.35 NOK per st och tar hem en gång en liten vinst i Telenor. Istället fortsätter jag öka på i Handelsbanken under dagen. Totalt har ytterligare 3300 aktier köpts in till portföljen. Idag kostade aktierna 77.64 kr per aktie. Efter dagens transaktion finns inga mer pengar att köpa Handelsbanken aktier för. Med det sagt håller jag tummarna för en bättre aktieutveckling framöver. 

Uppdatering 2:

Idag 21 September är det bankfrossa i Europa och börsen faller drygt 2 % i skrivande stund. Med det sagt har ytterligare 150 Handelsbanken aktier köpts in till portföljen. Priset idag var 75.96 kr per aktie

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Det kommer uppdatering om någon ny affär görs.

Hur ser ni läsare på Handelsbankens nya strategi?




16 kommentarer:

  1. Slimis, jag välte nästan kaffekoppen när jag läste att du sålt. Jag är imponerad av din aktivitet. Blev också sugen på mer shb men måste invänta lön. Märkligt kraftiga nedåtrekyler, såg idag riktkurser ända ner till 75 på shb från seb. Så spannet är väl ca 75-104 krs nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Det har vart mycket aktivitet i portföljen de senaste månaderna. Riktkurserna för Handelsbanken är varierande. Men det känns överlag som att marknaden är väldigt negativ till bankaktier just nu. Värst är det för Handelsbanken här hemma. De ska ju effektivisera sin verksamhet och på sikt tjäna mer pengar. Inga misstankar om penningtvätt heller. Sen kom det besked om en bankskatt i framtiden. Jag och Lundberg passar iallafall på att shoppa på rean. Tids nog hoppas jag på ett pris upp emot 100 kr igen. Med det sagt håller jag hårt i mina aktier när det stormar och väntar in bättre tider.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Grattis till fin affär i Hufvudstaden!! Jag ser mig inte som långsiktig ägare i Hufvudstaden men jag kommer att behålla aktierna ett tag till, jag hoppas det bättre momentumet kan hålla i sig en bit till och gillar återköpen man gör också. Just nu har jag 150-160 kr som riktmärke för bolaget.

    handelsbanken är lågt värderade också. Hoppas verkligen det kan bli lite bättre fart i banksektorn med. Jag hoppas att det (om inte förr) så iaf inför nästa års utdelningssäsong (som vi hoppas blir av :)) ska vara lite bättre fart för dessa bolag. Som DI skrev igår/idag så skulle det vara fint om bankerna också drar igång med aktieåterköp nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Guy.

      Hufvudstaden är ett riktigt fint bolag men just nu vill jag öka på i Handelsbanken. Vi kan mycket väl se 150-160 kr för Hufvudstaden inom en snar framtid. Kursen har haft lite extra skjuts av alla återköp den senaste tiden. Läste att Hufvudstaden snart återköpt aktier för 500 Miljoner. I mina ögon har återköpen vart bra tajmade när ändå Hufvudstadens aktie stod lågt i kurs. Vi får se hur det blir med utdelning från bankerna nästa år. Men jag hoppas på en liten extrautdelning som kompensation för uteblivna utdelningar i år.

      Jag kommer fortsätta följa både Hufvudstaden och Handelsbanken och det ska bli spännande att läsa kommande rapporter.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Tjena! Jag tror på Handelsbanken långsiktigt och gillar deras satsning på att bli en mer digital bank. Det är tråkigt att Oktogonen inte längre kommer få några avsättningar då hela idén var ganska unik bland bankerna i Sverige men å andra sidan kan man förstå det ur ett aktieägarperspektiv. Har också gjort påfyllningar i dagarna och är beredd att köpa mer om det skulle dippa mer :)
    MVH
    VGI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VGI.

      Har själv tankat mer aktier idag. Men nu börjar likviderna ta slut så det kommer inte bli några större köp framöver. Handelsbanken har lyckats bra historiskt genom att vara mer lönsam än de andra bankerna. Oktogonen har vart riktigt fint tillskott för de anställda. Nu styr dock Lundberg Handelsbanken framöver och det krävs bättre kostnadskontroll i banken. Historiskt har Handelsbanken presterat betydligt bättre än de andra bankerna. Kan bara banken komma tillbaka till någorlunda bra form igen borde dagens aktiepris vara ett fynd på sikt. Innan Handelsbanken började tappa 2017 var aktien en av världens bästa genom historien. Från år 1900 till år 2009 Hade Handelsbanken lyckats med en avkastning på 1.9 miljoner % plus utdelningar. Inte ens Warren Buffets investmentbolag Berkshire Hathaway kommer i närheten av den avkastningen. Jag tycker iallafall deras nya digitala satsning ser lovande ut. Vi får se tids nog om den bär frukt.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Riskspridning verkar inte vara din grej? Jag äger också SHB men med betydligt lättare viktning. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag har nästan alltid haft en koncentrerad portfölj. Det har fungerat bra över tid och jag vet vart jag vill satsa mina sparpengar. Men jag har även lite Avanza Zero för en bättre riskspridning.

      Lycka till även du och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hufvudstaden är en aktie för byrålådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hufvudstaden är ett välskött och fint bolag som jag gillar. Som du skriver passar den bra i byrålådan för den som vill äga bolaget på längre sikt.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hej Slimis.
    Jag följer din strategi med stor spänning, själv skulle jag inte våga ha en så nischad portfölj men det är helt klart modigt av dig och hoppas att det kommer att ge fin utdelning över tid. Jag äger 1000 aktier i SHB och säljer dom inte, inte ett dugg orolig för bankens överlevnad.
    Vi ses bland miljonerna.

    / K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Koll på kontot.

      Jag har ju nästan alltid haft en nischad portfölj och trivs med det. 1000 aktier i Handelsbanken är inte alls dumt. Just nu är det mycket oro gällande bankaktier överlag. Handelsbanken värre ändå när kostnadsbesparingar ska göras, bankskatt ska införas och utdelningen är indragen. Men de som följt Handelsbanken över tid vet att de är försiktiga med att låna ut pengar. De har även väldigt låga kreditförluster trots diverse kriser som vart genom historien. På de har de haft en imponerande avkastning över tid och även väldigt nöjda kunder. Med det sagt har jag fullt förtroende för Handelsbanken nu framöver.

      Vi ses bland miljonerna.

      Radera
    2. Hallå Slimis.

      Tar rygg på dig o går in rätt tungt på måndag. Gillar din analys. Bör bli en bra investering på sikt.

      Kjelle

      Radera
    3. Hej Kjelle.

      Kul att du gillar min analys. Men gör alltid din egen analys innan du investerar. Det är ju dina pengar du satsar och det innebär alltid en risk att investera på börsen. Men i och med att man tar risk med sina pengar finns även en chans till en god avkastning på sikt.

      Med det sagt hoppas jag att Handelsbanken kan bli en bra investering nu framöver. Banken handlas under sitt eget kapital och kan kreditförlusterna fortsätta hållas nere i kombination med vissa besparingar borde det bli bra på sikt. Förhoppningsvis får vi även en utdelning till våren och även det borde kunna ge en viss uppvärdering av aktien.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Ser ut som om du får stödköpa fler imorgon!

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym.

    Ja det blev 150 aktier till idag. Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera