söndag 10 mars 2019

Skaffa dig en hållbar ekonomi

Genom att skaffa dig en hållbar ekonomi tar du makten över dina pengar. För att lyckas med detta krävs medvetna val, information och kunskap men framförallt en långsiktig plan för ett rikare framtida liv.

Har du svårt att hantera din ekonomi finns det flera så kallade experter som gärna hjälper dig mot betalning.

Det kan vara att lägga upp en budget, få koll på din pension, förstå hur risk och sparmål hör ihop, vad som är viktigt när du köper en bostad mm. 

Men precis som allt annat i livet är det bästa om du kan lära dig saker själv. Så fort du ska anlita någon annan att göra ditt jobb kostar det betydligt mer än om du skulle göra jobbet själv. 

Några exempel: Ett oljefilter och 5 liter olja kostar runt 600 kr till min bil. Jag byter olja och filter själv och detta är gjort på under 1 timme.

Ska jag lämna in bilen på Mekonomen kostar samma service minst 2000 kr. Visst är det bekvämt att lämna in bilen. Men för 1400 kr måste jag jobba en hel dag inom vården. Jag jobbar hellre 1 timme än hela dagen.

Exempel 2: Du väljer en aktivt förvaltat fond eftersom du varken har lust eller intresse att följa börsen men vill ändå ta del av börsens långsiktiga avkastning. Läs mitt inlägg om Avgifternas betydelse vid pensionssparande innan du väljer en fond med lite högra avgift. På sikt kommer du få betala ett högt pris för ditt pensionssparande. Detta märker du först av den dagen du ska ha ut din pension genom en lägre pension. 

Fler exempel: Egentligen kan man göra listan hur lång som helst hur du ska få mer makt över din egen ekonomi. Kan du strypa dina levnadskostnader och ändå leva ett bra liv har du kommit långt mot ett friare och rikare liv. För egen del har jag börjat märka bra resultat på förändringar familjen gjort under de senaste åren. Även om vi har 2 barn och min flickvän endast jobbat någon kort period under dessa år har vi lyckats bygga upp en god ekonomi. Eftersom jag jobbar som en Undersköterska har även dålig lön med usla löneökningar försämrat oddsen för en bättre ekonomi. Men det har gått bra ändå. Det är inte alltid de höga inkomsterna du blir rik av. Har du en hög lön och inte lyckas spara undan något kommer du ändå inte nå ekonomisk frihet med tiden. Möjligtvis fina prylar, bil hus mm.


Hur gör man för att lyckas med sitt sparande även om man har en låg grundlön?

Det finns tyvärr inga genvägar när det gäller sparande. Lösningen är inte att köpa en trisslott och hoppas på vinst. Har du ett dåligt betalt jobb gäller det att jobba mer och effektivare. Skaffa dig ett jobb till eller varför inte 2 extra jobb. Jobba helger istället för vardagar. Istället för att tänka på den låga lönen se till att du trivs på ditt jobb så att du orkar jobba mer. Jag brukar själv fundera vilket annat jobb man skulle orkar jobba 15 timmar på en dag och sen gå upp dagen efter och köra 15 timmar till. När jag jobbat som mest i perioder har det varit månader med 230 timmar på jobbet. Jag har vart trött i perioder men när jag vart slut har jag dragit ner på jobbet en period för att sedan kunna köra hårt igen. Förutom jobbet gäller det att hinna med träning, familj och några få vänner. Det gäller även att hinna följa börsen samt skriva något inlägg här på bloggen ibland. Ett annat bra tips är att bli nykterist. På helgerna är det bäst betalt att jobba.

Vad ska man spara in på för att nå en framtida ekonomist frihet?

Detta är givetvis upp till var och en. Själv försöker jag spara in på sådant som inte påverkar min livskvalitet negativt. Jag kanske är extrem i era ögon men det är en avvägning jag gjort för att tids nog inte behöva vara beroende av mitt jobb. Här nedan kommer några val jag gjort:

Boende: Köptes kontant 2014 genom försäljning av aktier. Bland annat 1490 H&M aktier såldes för 294 kr st och detta är något jag är tacksam för idag. Att slippa vara beroende av någon bank känns fantastiskt. En annan bra sak med att äga sitt boende är värdestegringen över tid. Räknar jag med värdestegringen sedan vi köpte vår bostad har vi fått bra betalt för att bo här. Det ska dock säga att vi köpte boendet i rätt tid. Idag och framöver räknar jag inte med samma prisuppgång även om det borde vara ett ok ställe att ha en del av sparande över tiden. Genom att inte ha lån slipper vi amorteringar och räntebetalningar. En stor utgift för många.

Mat:  Vi handlar mycket grönsaker efter säsong. Gärna frysta grönsaker då det oftast är billigast. Förutom detta handlar vi det som är på erbjudande och köper en hel del matvaror med kort hållbarhet. Även om maten har kort hållbarhet brukar det oftast gå bra att frysa in och ta fram tids nog och göra i ordning. Gällande blöjor köper vi billigare varianter och vi försöker även hålla nere och inte köpa för mycket godis till barnen. Visst får de lördagsgodis men vi vill inte vänja dem att äta godis varje dag. Förutom detta fixar vi alltid matlådor här hemma. Något vi sparat tusentals kronor på under åren. Genom att laga vår egen mat vet vi vad vi äter och slipper massa skräpmat. 

Kläder: Mina kläder slängs först när de är slitna. Det innebär att strumpor inte slängs innan det är hål i dem. Detsamma gäller t-shirts eller underkläder. Däremot köper vi ofta nya kläder till det största barnet här i familjen. Dessa kläder ärvs tids nog och de mindre barnet i familjen. Tror det är vanligt bland småbarnsföräldrar att man sparar in på sig själv men kostar på barnen desto mer.

Bil: Familjen har en Skoda Octavia Greenline från 2010. Denna bil är en fantastisk familjebil ur ett ekonomiskt perspektiv. Den drar 0.45 liter diesel per mil. Stor som en Volvo v70 och är billig både i inköp, skatt och försäkring. En annan fördel är att man kan reparera mycket själv och på så sätt slipper man vara beroende av bilverkstan i samma utsträckning som nyare bilar. För mig är det viktigaste att bilen tar mig från plats A till B på bästa och billigaste sätt. Eftersom bilen inte är så dyr i inköp kan de flesta spara ihop och köpa en sån här bil kontant. På så sätt slipper man låna pengar till en bil och med det slipper man avbetalningar och ränta. 

Alkohol/Tobak mm: Både jag och min sambo är nykterister och nyttjar inte tobaksprodukter. Bra för både plånboken och hälsan. Jag tycker även att mina barn ska slippa växa upp bland vuxna som dricker alldeles för mycket. 

Försäkringar/Facket: Vi har endast en trafikförsäkring till vår bil. Vi har båda valt att vara utan försäkringar och anledningen är enkel. Att vara försäkrad är för många en trygghet. Men denna trygghet kostar även mycket pengar över tid. Vi har även valt att stå utanför Kommunal och det av flera orsaker. Dels den ekonomiska aspekten då ett medlemskap kostar en ofantlig summa över en livstid. Men även hur medlemmarnas pengar har missbrukats genom åren med spritfester mm. De är de fattigaste som betalar dessa avgifter och höjdarna roffar åt sig. Pengar som sparas investeras istället. På sikt hoppas jag detta blir en bättre trygghet än försäkringar/facket. 

Barnförsäkringar: Även barnförsäkringar har vi avstått och det vet vi att många har invändningar mot. Men det värsta som kan hända är att våra barn blir allvarligt sjuka. Blir något av våra barn sjuka kan inte pengar hjälpa dem att bli friska igen. I ett sådant läge är endast pengar lite plåster på såren. Istället  har vi valt att spara barnbidraget i ett långsiktigt sparande. På så sätt kommer barnen ha en skaplig summa den dagen de närmar sig vuxenlivet. Det kan hjälpa dem med deras första bostad, körkort, en billigare bil mm. 

CSN lån: Ett fördelaktigt lån med låg ränta. Betydligt bättre än bolån. Har dock en administrativ avgift som tas ut varje år och även det blir pengar över tid. Lånet kan även skickas till kronofogden om du en dag får svårt att betala. Jag hade under en period lån här men valde att betala av hela lånet i en klumpsumma. I många ögon en dålig ide då många kan få bättre avkastning över börsen på längre sikt. Man ska dock inte glömma bort frihetskänslan att vara skuldfri och även den är värdefull. 

Friskvård: Jag har alltid tyckt om träning. När jag var yngre spelade jag både både fotboll och hockey. Även bordtennis var ett stort intresse. När jag blev lite äldre kom styrketräning in i bilden och de senaste 15 åren har jag styrketränat regelbundet. Förutom detta tycker jag att simning och konditionsträning är kul och jag varierar gärna träningen. Tidigare betalade jag några hundra i månaden att träna på gymmet. Idag betalar min arbetsgivare både gymmet och badhuset. På så sätt sparas någon tusenlapp per år inom denna kategori och givetvis är jag tacksam för det. 

Telefonräkning/Internet: Idag ringer både jag och mina flickvän gratis genom Vimla. Efter mycket jobb och slit har jag värvat 34 Vimla vänner till mig själv och 11 Vimla vänner till min flickvän. Vimla samt mina vänner har gett mig möjligheten till dessa besparingar samt möjlighet att skänka pengar till bättre behövande varje månad. Tack för det ni gör skillnad. Eftersom jag använder surfen från mitt mobil abonnemang här hemma kunde vi även säga upp vårt bredbands abonnemang hos Comhem. Förr i tiden var Comhem billiga men under senare år har priset höjts rejält och det var något jag tröttnade på till slut. Idag saknar jag varken Comhem eller räkningar från dem. Att vi båda ringer och surfar gratis är en fantastisk frihet. Då Comhems billigaste abonnemang idag kostar 299 kr samt vår telefonräkningen hade legat på minst 200 kr för oss båda kan vi räkna på att vi sparar ungefär 500 kr i månaden på att ringa/surfa gratis. Det motsvarar nästan 6000 kr per år. Pengar man kan göra något annat roligt för.

Semester: Vi har inte tagit några dyrare semesterresor genom åren. Jag själv trivs bra hemma och vi behöver nödvändigtvis inte åka på semester varje år. Semester är inget man måste åka för att må bra och jag tror många åker fast de inte har råd. De gånger vi åkt på semester har det blivit någon billigare resa. Har man inte så bra ställt kanske en semester vart annat år är ett bra mål?


Slutsats: När du tids nog lärt dig att spara undan en del av din lön kan du börja investera dessa på längre sikt. Har du inget intresse för börsen men ändå vill ta del av börsen avkastning över tid räcker en gratis indexfond långt. Vill du tids nog ta högre risker för chans till en högre avkastning kan läsa på om enskilda investeringar som kan vara ett annat alternativ till en indexfond. Vill du däremot ta lägre risk med ditt sparande kan du alltid amortera ner på dina lån. Att bli skuldfri är fantastiskt då du slipper vara beroende av banken och allt vad det innebär. Med det fortsätter familjen att jobba för en mer hållbar ekonomi. Tids nog är jag säker att vi når ekonomisk frihet. Det krävs bara tålamod och rätt beslut här i livet.

Hur gör ni för att lyckas med ert långsiktiga sparande?  

7 kommentarer:

  1. Det här är ett grymt bra inlägg som många borde läsa. Ekonomi handlar i grund och botten om att hushålla med resurser. Att inte använda kläderna tills de är slut är att slarva med resurserna. Därför är det här inlägget så klockrent bra, hållbar ekonomi är bra för miljön, plånboken och den tid vi spenderar.

    SvaraRadera
  2. Hej Money Cowboy.

    Det är roligt med ekonomi och det finns alltid mer att lära. Hushåller man med resurserna är det bra för miljön och man spar även en hel del pengar. Jag tror vi alla behöver bli bättre på detta område för att få en bättre och en mer hållbar framtid.

    Tack för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Tack :-)

    Ha en bra dag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tycker du har en riktigt ball blogg, speciellt då du visar att det går att bli miljonär (och således mer fri) relativt tidigt i livet trots arbete med låg grundlön. Finns det någon budget/månatliga utgifter du publicerat för dig och din familj? Hade varit intressant för mig att se vad ni har för utgifter - och jag kan inte finna detta på bloggen genom sökning!

    Jag har själv nyligen kommit igång med börsen och ett systematiskt sparande och motiverar mig själv numera också genom min nystartade blogg :p

    SvaraRadera
  5. Hej Arbetsplanen och välkommen till bloggosfären :-)

    Jag har inte skrivit ner några exakta siffror vilka utgifter vår familj har. Jag tycker iallafall att vi lever bra men vi försöker hålla nere kostnaderna på olika sätt och vis. En fördel är att vi bor i en mindre kommun och tack vare det kan vi hålla ner boendekostnaden som annars är en stor utgift för många. I dagsläget kostar vårt boende på 89 m2 endast 3785 kr plus el varje månad.

    Kul att du kommit igång med din blogg. Just min blogg har hjälpt mig mycket med sparandet då den motiverat mig att jobba hårdare för att nå familjens framtida mål.

    Jag önskar dig lycka till med dina framtida mål och tack för kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då förstår jag varför jag inte hittat någon budget! :-)
      Det är riktigt billigt för den storleken!

      Tack så mycket, lycka till själv :-)

      Radera