måndag 18 mars 2019

Portföljen över 2 miljoner kronor!

Då var det äntligen dags att bocka av en ny milstolpe i sparandet. Idag passerade portföljen äntligen 2 miljoner kronor. I slutet av förra veckan köpte jag in ytterligare 100 st Handelsbanken A för 103.10 kr per st. Med det är alla mina sparpengar investerade på längre sikt och buffert saknas helt för tillfället. Jag kommer därför bygga upp en buffert kommande 2 månader och med blir det inget nytt inköp till portföljen under denna tid. Jag kommer dock återinvestera en del utdelningar som kommer in den närmaste tiden. Sedan bloggens start för 32 månader sedan har portföljen växt från 975 000 kr till nuvarande 2 miljoner. Även om jag haft det kämpigt med mitt största innehav H&M under en längre tid har portföljen vuxit med 32000 kr per månad i snitt. I princip alla investeringar jag gjort under denna tid har lyckats bra och det är jag otroligt tacksam för. Jag har även tagit någon mindre förlust men det är något man måste räkna med över tid. Viktigaste är att bolagen överlag i portföljen presterar och med det ökar även portföljens värde över tid. Nu framöver satsar jag på en mer koncentrerad portfölj i kombination med fonden Avanza Zero. Ni som följer min blogg vet att jag älskar större bolag samt indexfonder som är gratis. Större bolag har inte samma potential som mindre bolag men jag trivs bäst att investera på Stockholmsbörsens large cap lista och det är något jag kommer fortsätta göra. Att nå den 2:a miljonen känns fantastiskt och jag kommer fortsätta jobba hårt för att tids nog nå den 3:e miljonen. På längre sikt är målet fortsatt att kunna leva på utdelningen. För att lyckas med detta kommer jag fortsätta jobba hårt men även försöka hålla kostnaderna nere i vardagen.

 Min nya portfölj ser ni här nedan. I dagsläget är en del av min portfölj hos Avanza men större delen är hos Nordea. Jag tycker det fungerar bra med 2 nätmäklare då Nordea och Avanza är bra på olika sätt. 

Med det vill jag önska alla läsare fortsatt lycka till med ert sparande! :-)




32 kommentarer:

  1. Grattis Slimis! Bra jobbat! Och du hann före mig med ett par månader till andra miljonen!

    Bra tid att vara utan buffert med tanke på att du får utdelningar kommande två månader att återinvestera medan du bygger upp en ny buffert. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren.

      Jag är säker på att du också är här snart :-) Det gäller bara att ha tålamod så växer portföljen till sig tids nog.

      Tack för kommentar och lycka till även du framöver :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Stort grattis!! En fantastisk milstolpe, keep up the great work!!
    Ser framemot din fortsatta resa.
    // The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej The Dividend Story.

      Tack så mycket :D Det är alltid kul när sparandet går framåt.
      Ser fram emot att fortsätta följa din resa också.

      Fortsatt lycka till med dina mål.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Grattis! Fy fasen vad bra jobbat Slimis! Nu börjar snöbollen få fart:)
    Kör hårt mot nästa! Take no prisoners.

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Koll på kontot.

      Ja det rullar på lite snabbare de mer man sparar ihop.

      Tack för din kommentar och lycka till även du framöver! :)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Snyggt! Hur mycket har du nyinvesterat i snitt på de 32 månaderna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag har som mål att minst spara 10 000 kr varje månad i snitt. Men bloggen har peppat mig i rätt riktning och med det har jag lyckats spara något mer i snitt :) Tyvärr har jag ingen exakt summa. Men värdeökningen över tid består av både nysparande samt värdeökning av portföljen.

      Tack att du följer och kommenterar bloggen :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Bra jobbat Slimis! En viktig milstolpe helt klart.

    Mvh,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Atlas.

      Ja det är alltid kul med en ny milstolpe. Hur ligger du själv till i sparandet just nu? :) Följer din blogg med stort intresse även om jag inte kommenterar så ofta. Fortsatt lycka till med din mål och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Grattis och bra jobbat!
    Dom 2 första var värst :-)

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille och tack för det.

      Bara hoppas att nästa miljon inte blir lika jobbig då :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Grattis och välförtjänt!
    Hoppas nästa miljon går ännu snabbare.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB?

      Jag har inte så bråttom men det är kul när sparandet går framåt.

      Tack för din kommentar och lycka till även du framöver :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Grattis! Två mille är en härlig milstolpe. Vi jobba mot den tredje, och det går trögt haha, man har ju inget tålamod, och börsen tappade ju fart rejält runt årsskiftet.
    Egentligen bryr jag mig inte om värdet, men tre mille är gränsen för "private banking" hos Avanza, och det är jag väldigt intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Ja det är alltid kul att nå nya milstolpar :-) Förstår att 3 miljoner lockar då det ger lite bättre villkor hos Avanza. Men tror du kan söka det något tidigare än 3 miljoner. Jag har fått för mig att gränsen inte är helt hugget i sten hos Avanza. Kan ju vara värt att söka lite tidigare för att få lägre courtage tex.

      Fortsatt lycka till mot er 3:e miljon :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Grattis Slim! Du är ett bevis på att en simplistisk investeringsstil också fungerar :).

    Lycka till! Snart blir du PB-kund!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thoke.

      Jo jag har alltid lockats till större och mer stabila bolag och det har fungerat över tid :-) Bara hoppas det fortsätter fungera även i framtiden :D Lägger till din blogg bland mina favoriter. Blir kul att följa dig då jag inte sett dig inom bloggosfären förut.

      Fortsatt lycka till med dina mål och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Ja det är bra mycket stabilare än aktieraketer som jag sysslade med förr i min ungdom... Men man lär sig av sina misstag och jag har omarbetat min strategi mot stabilare utdelningsaktier. Vad kul! Jag är ny inom bloggosfären och siktar på att bli miljonär innan 30. I dagsläget har jag över 700 000 i totala tillgångar varav min utdelningsmaskin är uppe i snart 150 000 kr. Jag har nu ökat mitt månadssparande till börsen då jag börjar få för mycket likvider och börjar bli trygg i min strategi, så framöver kommer min portfölj förhoppningsvis växa i raketfart :). Mina likvider kommer jag börja skala in i maskinen eftersom när det kommer köplägen.

      Ha det gott och tack för erkännandet i din lista över läsvärda bloggar :)

      Mvh Thoke

      Radera
    3. Hej igen Thoke. Det är alltid bra om man lär sig av sina misstag :-) Om du är så ung har du tiden på din sida. Det är bara att månadsspara på längre sikt så blir det bra med tiden. Jag är lite äldre än dig men känner mig ändå förhållandevis ung här i bloggosfären. Lycka till med sparandet nu framöver och tack för din länk på din sida.

      Hade bra! :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Grattis! Jag kämpar fortfarande med att uppnå min första miljon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frilansportföljen.

      Jag tycker du är duktig som kämpar på och tids nog kommer även du nå din första miljon. Det gäller bara ha tålamod och spara regelbundet som kommer resultatet tids nog.

      Fortsatt lycka till och tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  11. Härligt slimis! Det är verkligen en milstople. Hur firar du? Fortsätt på detta sätt så når du snart tredje inom kort. Jag fortsätter harva på i bottenskrapet av första ;) Alltid trevligt att läsa din blogg för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren.

      Det har blivit dåligt med firande :) Men man får vara tacksam att sparandet går framåt. Jag tycker du kämpar på bra och tids nog når även du dina mål :) Det gäller bara att ha tålamod och skynda långsamt. Kul att följa din blogg också! :-)

      Tack för din kommentar och fortsatt lycka till med dina mål.

      Mvh Slimis

      Radera
  12. Grattis! Kul att läsa för det där är vårt mål nu.

    SvaraRadera
  13. Hej Kaktus.

    Kul att kunna inspirera. Hur långt har ni själv kommit på resan? :) Fortsatt lycka till med era mål och tack för kommentar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är två miljoner på aktiemarknaden som är målet nu för oss jag och min fru ihop. Jag hoppas nå dit inom ett år.

      Radera
    2. Ok det låter som ett bra mål :-) Kämpa på så är ni snart där.

      Mvh Slimis

      Radera
  14. Bra jobbat. Även om du inte nyinvesterar på samma sätt får du säkert möjlighet att swinga lite. Kämpa!

    SvaraRadera
  15. Hej Vardagsekonomen.

    Tack! :) Ja vi får se om några bra lägen dyker upp de närmaste månaderna. Senaste tiden har Handelsbanken A tagit igen på Handelsbanken B och kanske en arbitrage möjlighet uppstår snart. Annars finns det som alltid möjligheter om man följer börsen dagligen. Den som lever får se :-)

    Kämpa på du också och tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  16. 2*grattis Slimis, ser framemot att säga 3* nästa gång! Bör själv nå 2 i år, det är målet.

    SvaraRadera
  17. Hej Kalkyl.

    Tack för det :-) Jag hoppas du når 2 i år. Bara kämpa på så är du snart där :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera