tisdag 12 mars 2019

Ökat i Lundbergföretagen

Idag tog jag beslutet att öka på mitt ägande i Lundbergföretagen. 410 aktier köptes in till portföljen för 283 kr st. Köpet finansierades genom att jag sålt av mina 600 Industrivärden C för 194 kr st.

Anledningen till affären grundar sig på att jag nyligen sålde av mitt innehav i Hufvudstaden. Då jag vid flertalet tillfället kunnat köra swingtrade i denna aktie och tjänat bra med pengar de senaste åren tror jag nu att möjligheterna kan vara borta för ett tag framöver. Tidigare har det vart bra att sälja av Hufvudstaden runt 150 kr för att sedan köpa tillbaka aktien när den kommit ner en bit. Nu kom ECB med ett duvaktig besked att räntan inte kommer höjas på länge. På det kom inflationen in lägre här i Sverige och med det kan vi få vänta bra länge på kommande räntehöjningar. Även om flera fastighetsbolag har gått som tåget under en längre tid kan dessa signaler givetvis fortsätta gynna fastighetsaktier den närmaste tiden. Med det har Hufvudstaden fortsatt upp till 156.70 kr per aktie sen jag sålde mitt innehav strax under 150 kr och jag tror risken finns att aktien håller sig högt värderad framöver.

Risken med swingtrade är just att aktierna man utnyttjar prisskillnaden i plötsligt drar iväg upp och aldrig återkommer till tidigare nivå man handlat dem på. Ett exempel sen tidigare år var när jag körde swingtrade i Volvo under flera år. Jag köpte in aktien på 80 kr och sålde på 100 kr. Det gick inte lång tid så kunde man göra om samma fina affär igen. Men i slutet av 2016 stack kursen iväg rejält och sen dess har det inte gått att köra samma strategi i aktien längre.

Jag vet inte hur Hufvudstaden kommer gå framöver men med lite otur kan den fortsätta upp precis som Volvo gjorde för många år sedan och i så fall försvinner mina chanser till lite kortsiktiga affärer i aktien. Jag valde därför att sälja av Industrivärden idag för att öka på min exponering mot Hufvudstaden genom Lundbergföretagen istället.

Lundbergföretagens största innehav är just Hufvudstaden och jag vill fortsatt vara ägare i Hufvudstaden även om jag inte äger Hufvudstaden som enskilt innehav längre. Genom Lundbergföretagen får jag även Hufvudstaden med substansrabatt. Skulle Hufvudstaden åter komma ner på köpvärda nivåer kan jag åter tänka mig ta in bolaget som enskilt innehav i portföljen. Men till dess får jag nöja mig att äga det via Lundbergföretaget. 

Med det har portföljen koncentrerats mer mot Lundbergföretagen. Så länge investmentbolaget inte handlas med premie kommer jag fortsätta stärka mitt ägande här. De nackdelarna jag ser idag med investmentbolaget är den låga direktavkastningen och en lite för hög värdering. Men det är som sagt bättre att köpa ett fantastiskt bolag till ett ok pris än att köpa ett ok bolag till ett fantastiskt pris. På längre sikt ser jag Lundbergföretagen som en bra grund i min portfölj.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

2 kommentarer:

  1. Lundbergs känns ganska attraktiv just nu, handlas till substansrabatt, äger mycket industrivärden som också handlas till rabatt så du får rabatt på rabatt där. DA inte särskilt hög vilketkan ge möjlighet till mer tillväxt istället vilket jag gillar.

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen ett välskött och fint bolag :-) Eftersom Lundberg återinvesterar stor del av vinsten är min förhoppning att substanstillväxten blir bra över tid.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera