torsdag 28 december 2023

Portföljbokslut 2023

Med 1 handelsdag kvar på året kommer här en något tidigare uppdatering om 2023 års resultat för portföljen. Då detta år fortsatt inte är över kommer detta inlägg visa ett ungefärligt resultat för året. Anledningen är att motivationen för bloggande gått ner lite den senaste tiden. Jag tänkte därför att det var bättre med en uppdatering nu idag.

Hursomhelst så kan ni se här under hur sparandet har utvecklats sig sedan bloggen startade 2016. Då jag bytte från Avanza till Nordea under 2017 och 2018 har jag inget exakt resultat från de åren. Men jag tyckte portföljen presterade bra de åren. Speciellt under 2018 då portföljen växte väldigt bra samtidigt som index var ner för året.


2016: 21.34 %

2017: Portföljen växer från 1 240 000 till 1 450 000 kr

2018: Portföljen växer från 1450 000 kr till 1 700 000 kr

2019: 34.24 % Portföljen växer från 1 700 000 till 2 682 000 kr

2020: -3.97 % Portföljen växer från 2 682 000 kr till 2 968 735 kr

2021: +33.35 %Portföljen växer från 2 968 735 kr till 4 320 960 kr

2022: -16.68 % Portföljens värde sjönk från 4 320 960 kr till 3 761 659 kr 

2023: +36.35 % Portföljen växer från 3 761 659 kr till 5 460 191 kr


Kommentar gällande  2023:

2023 har vart mitt bästa år någonsin både vad det gäller procentuell uppgång och uppgång i kronor när det gäller portföljen. När det gäller min avkastning hos Avanza är jag inte helt säker på att den stämmer. När jag avslutade min kredit sjönk avkastningen med en 5 % men själva summan stämmer. Hos Avanza blev det kortsiktig handel för totalt ungefär 234 Miljoner kronor under året och det resulterade i en vinst på ungefär 1.15 MKR. Förutom det handlade jag en del hos Länsförsäkringar under året och här blev det en okänd vinst. Pengarna flyttades till Nordnet och även här ligger jag över index och resultatet säger plus 215 122 kronor på 6 månader. Jag har även haft en liten avkastning hos Savr och en avkastning på drygt 20 % hos Levler. Jag har den senaste veckan tagit ut mer pengar från portföljen och har i skrivande stund lånat ut 950 000 kr till vår bostadsrättförening. Förutom det har 43000 kr tagits ut för köp av julklappar och 7000 kr i förskottsbetalning till kommande års inbetalning av ISK skatt.

Så även om jag tagit ut 50 000 kr till annat utanför portföljen så har portföljens värde ihop med min utlåning till bostadsrättföreningen ökat med ganska exakt 1.55 miljoner kronor i år. Detta eftersom jag förra året inte räknade med de pengar jag lånat ut till bostadsrättföreningen i årets resultat. Annars hade ökningen var ca 1.7 MKR. Det ger en portföljvärdeökning med ungefär 130 000 kr i månaden men då ingår även nysparande för i år. Så här i efterhand känns det lite overkligt att portföljen presterat så bra som den gjort under året. Efter många års kämpande gav detta år verkligen ett resultat som jag aldrig kunde föreställa mig i början av året. 

Inför 2024 har nu min strategi förändrats helt och för stunden ligger min kortsiktiga handel på is. Jag har haft en hel del tur i år och även vissa andra år och det har byggt upp nuvarande portfölj. På sikt ligger nu mitt mål att följa index och det kommer det göra allt mer eftersom i stort sett hela portföljen ligger i indexfonder nu. Med det sagt är riskspridningen nu bättre men jag tror jag kommer ha svårt att överträffa mina bästa år när jag körde kortsiktig handel i kombination med indexfonder. Jag har även en mindre exponering mot börsen eftersom jag valt att hjälpa vår bostadsrättförening till en bättre framtida ekonomi. Detta är inte det maximalt bästa om man vill få sin portfölj att växa som mest över tid. Men för egen del kommer jag troligtvis en dag dö med alldeles för mycket pengar på kontot då jag inte finner så mycket lycka med konsumtion. Det känns bättre i hjärtat att kunna glädja hela vår förening med en bättre ekonomi framöver. Framförallt kommer det kännas mer som vår egen förening när Swedbank får tillbaka sina utlånade pengar och att vi inte kommer stå i skuld till dem för all framtid. Vi har fortsatt en skaplig skuld att betala av men framtiden ser just nu betydligt ljusare ut för föreningen än för några månader sedan. 

Med det här inlägget väljer jag även att ta en paus från uppdateringar här i närtid. Den senaste tiden har jag haft allt mer ont i magen troligtvis pga min Ulcerös Kolit och det påverkar tyvärr även måendet. Jag hoppas tids nog att acceptera sjukdomen allt mer och att man kanske glömmer bort den till viss del i framtiden. Men sedan jag blev sjuk har även tröttheten kommit allt mer även om jag fortsatt känner mig i bra form. Jag orkar fortfarande träna 3 till 4 dagar i veckan samt jobba heltid men det känns ändå som att energin inte riktigt är på topp. Det är först när man blir sjuk man inser hur bra det var när man var frisk. Men jag kommer som sagt fortsätta kämpa på även om det är tungt att komma upp ur sängen vissa dagar. Vi går ju nu mot ljusare tider och jag hoppas 2024 blir det bästa året någonsin. 

Jag vill även tacka alla läsare som följt och kommenterat här på bloggen under åren samt sponsrat bloggen via de samarbeten jag haft. Det har alltid känns kul att få en kommentar ibland och det har även motiverat mig att fortsätta skriva om min resa att en dag bli ekonomiskt oberoende. Jag finner även mycket glädje att läsa samtliga bloggar som jag följer.   

Jag hoppas att ni läsare lyckats med en god avkastning under 2023.


Önskar er en god fortsättning 2024 :-)

18 kommentarer:

  1. Grymt jobbat med portföljen och grattis till ett fint 2023. Hoppas du snart mår bra igen. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Parre.

      Idag är en bättre dag och det är positivt att det kommer såna dagar när det vart lite sämre över en tid. Hoppas att även du fick ett bra 2023 och att 2024 blir bättre ändå.

      Tack för kommentar och god fortsättning 2024.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Fantastiskt fina resultat! Men jag hoppas du kryar på dig, om inte fullständigt, i alla fall nog för att det inte ska påverka livet så mycket.

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel och stort tack för din kommentar. Hoppas du får ett fantastiskt 2024 och god fortsättning.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Grymt jobbat Slimis, den där avkastningen går inte av för hackor. Jag lyfter på hatten och hoppas att din strategi kan ge dig liknande fina avkastning även nästa år, och passar på att önska Gott Nytt År! Se till att krya på dig, hälsan är viktigare än allt annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen. Med övervikt mot index får man acceptera den avkastning börsen i stort ger :-) Men vi får väll hoppas börsen kan fortsätta prestera under 2024 och att ekonomin blir bättre för allmänheten nu framöver.

      Hoppas att allt är bra med dig annars och på det vill jag önska dig en god fortsättning på 2024.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Fantastiskt fin utveckling! Gott nytt år och med förhoppningsvis bibehållen eller helst förbättrad hälsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zero strategi.

      Tack för det. Hoppas du får ett fantastiskt kommande år och att även din hälsa håller sig bra framöver :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hej Slimis och gott avslut tillika gott nytt!

    Det är imponerande resultat som du visar upp och all eloge till dig.
    Gällande magen kan jag relatera och uppmuntrar dig att fortsätta kämpa - ge aldrig upp!

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.

      Som du skriver får man aldrig ge upp. Det går alltid att jobba för att saker och ting ska bli bättre och det gäller även magen. Under 2024 ska jag tänka mer på vad jag äter och i kombination med det ska jag se om jag kan dra ner lite på medicinen. Det gäller väll att hitta en bra balans för att kunna må bra på sikt.

      Jag hoppas du får ett fantastiskt 2024 både vad det gäller investeringar, ditt privatliv och din hälsa.

      Stort tack för din kommentar och god fortsättning.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hej Slimis och grattis till fantastiska resultat. 👏👏
    Beträffande hälsotillståndet såg jag denna video nyligen som kanske kan vara intressant. https://youtu.be/QRdIz40Pbn4?si=hFesMuvUMIZkvDm9
    Gott nytt börsår och hoppas du får bättre hälsa under 2024.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Stort tack för tips om denna video. Som videon visar påverkar kosten mycket hur man mår. Jag försöker tänka på att äta bra men skulle nog behöva dra ner lite på min köttkonsumtion över tid. Är dock väldigt försiktig med fet och stark mat och har även märkt att gasbildande mat inte är så bra för min mage. Det gäller väll att fortsätta tänka över hur man äter framöver och försöka hitta en balans med kosten men även medicinen då jag anser att den ger en del biverkningar som inte är trevliga. Samtidigt hjälper ju medicinen så den är viktig. Låter jag bli att ta den märks det ganska snart att inflammationen ökar igen.

      Hoppas att även du får ett bra kommande börsår och får ha hälsan i behåll.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Mycket bra jobbat, Slimis!
    Hur ser din portföljfördelning ut nu?
    Hoppas på god hälsa och fortsatt god ekonomisk utveckling för 2024!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen.

      Just nu ligger jag med drygt 3.8 MKR i Nordnet Indexfond Sverige. Drygt 0.6 MKR i Avanza Zero. Drygt 50 TKR Spiltan aktiefond investmentbolag samt enskilda innehav på höger sida av bloggen och till sist har jag lånat ut ca 0.95 MKR till vår bostadsrättsförening.

      Hoppas du får ett fantastiskt 2024 och att ditt företag fortsätter utvecklas väl :-)

      Tack för kommentar och god fortsättning.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Utomordentligt bra jobbat Slimis! +36% för år 2023 så antar du inte håller med om min betäckning om 2023 som katastrofåret...
    För att nå framgång krävs både uthållighet, skicklighet och tur. Den som tror att tur inte behövs eller ingår bör fundera minst en gång till.

    Tråkigt med din sjukdom och beklagar för din skull. Hoppas du blir bättre men vet att den är kronisk då jag har en kompis som lider av den också.

    Just totala utvecklingen i kronor och i % är den som lättast går att få fram via föregående års summa (summor för mig som kollar både A- och P-värdena) men när jag ger mig på att få fram vad jag kallar "äkta värdeutveckling" ger jag snart upp, att få ordning på transaktionerna via Avanza (och säkert andra med) känns det tröstlöst när kredit finns med i bilden, hur jag än vrider och vänder på filtreringen samt vilka typer av transaktioner som ska ingå blir det alltmer frågetecken. Egentligen mest en rolig siffra och då arbetet bakom är allt annat än roligt överväger jag starkt att skippa den helt framöver. A- och P-värdena räknas och vad som låg bakom förändringarna är egentligen struntsamma.

    Ta hand om dig och engagera dig inte för mycket i BRF:en...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      2023 var ett fantastiskt år för egen del men vad jag förstår gick det riktigt dåligt för en del som satsat på fel typ av aktier för stunden. Som du skriver gäller det att ha lite tur när det gäller börsen men det är långt ifrån allt som behövs för att lyckas på sikt. Framförallt tror jag att man kan bli duktigare över tid då man får mer erfarenhet av aktiehandel och förhoppningsvis lär sig av sina tidigare misstag. Men bästa är ju om man kan lära sig av andras misstag. Det gäller som sagt att hitta en strategi som fungerar över tid och det kan ju vara väldigt individuellt vad som passar en. Växer portföljen bra över tid är det ju inget konstigt men förlorar man alldeles för mycket pengar ska man nog fundera på om man verkligen valt rätt strategi. För egen del har jag alltid tänkt gå över till indexfonder mer om avkastningen blir för dålig. Men det är som sagt inte alltid lätt att tjäna mycket pengar när det gäller börsen. Isåfall skulle stora massan vart rika och så är det inte. Det kommer alltid finnas investeringar som går åt skogen. Kan man hålla sig borta från de största förlorarna är det bra. Permanenta förluster är aldrig bra.

      För stunden känns sjukdomen under kontroll. Tyckte det var sämre över jul men det kan mycket väl varit så att all julmat påverkat magen negativt och det är aldrig kul när man har ont i magen. Det är bara fortsätta kämpa på och hoppas det håller sig stabilt över tid.

      När det gäller värdeutvecklingen håller jag med dig att jag är osäker om den stämmer hos Avanza. Att en värdeutveckling kan förändras med runt 5 % när man tar bort en kredit på 1 krona var verkligen konstigt. Men viktigast är att sparandet fortsätter utvecklas väl över tid och skiljer det något procent mot den riktiga avkastningen är det inte hela världen.

      Gällande BRF lär det nog vara en hel del engagemang både i år och nästa år. Men förhoppningsvis blir det lugnare på sikt. För stunden amorterar vi ner stora delar av lånen som går från 1.7 % ränta till närmare 5 %. Än så länge är det vi i föreningen som har makten när det gäller våra lån och mitt mål är att vi ska fortsätta värna om bostadsrättföreningens bästa på sikt. Men skulle Swedbank få bestämma skulle vi stå i skuld till dem i all framtid. Ett vanligt upplägg bland bostadsrättföreningar idag är amorteringstider på 50 till 100 år. Det blir otroligt kostsamt med så långa återbetalningstider på sikt och det är inget jag vill att vår förening ska vänja sig vid. Våra lån kommer minska med nästan 1 miljon kronor i år och nästa år fortsätter vi jobba ner skulden.

      Ta hand om dig och god fortsättning på 2024 :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Riktigt imponerande Slimis! Med 1-2 år till med den utvecklingen och du kan göra precis vad du vill. Hoppas att hälsan går mot det bättre under 2024.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tysta investeraren.

      Jag hoppas du har rätt.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera