fredag 5 januari 2024

Portföljen kommer slå index även i år

Då var 2024 igång och året har börjat dystert på börsen. I skrivande stund är OMX Stockholm PI ner nästan 3 % på bara några dagar. För er som inte vet väger detta index samma värdet på alla aktier som är noterade på Stockholmsbörsen.

Nu kanske ni undrar hur jag kan vara så säker på att slå index även i år?

Jo anledningen är att jag här vid årskiftet inte hunnit fått in alla mina likvider i Nordnets gratisfond som till stor del följer index. Även om det ska gå att handla för 100 000 kr i denna fond varje dag är detta något som inte fungerar i praktiken. Så här i efterhand kan man vissa dagar handla för 100 000 kr i denna fond. Men ofta drar Nordnet ut på tiden och då blir det istället varannan dag och som längst har jag väntat 3-4 dagar innan det gick att köpa denna fond igen. Jag kan säga att Nordnet är sämre än Avanza på denna tjänst. Kan man inte erbjuda handel för 100 000 kr om dagen borde man inte heller marknadsföra sig att det går. Istället borde Nordnet informera att denna fond går att handla när det passar Nordnet själva och inte att den går att handla i varje dag. 

Avanza erbjuder köp för 25000 kr om dagen i deras gratisfond. Vill man ha in en lite större summa på börsen här som ska placeras i index tar det längre tid. Men till skillnad från Nordnet har denna handel fungerat perfekt att utföra varje dag och det har inte vart någon fördröjning på okänd tid som hos Nordnet.

Efter att ha använt Nordnet ett tag kan jag tycka att kundservicen är bättre hos dem än hos Avanza. Men jag gillar inte att de marknadsför att man kan handla för 100 000 kr om dagen i deras fonder när det inte är något de kan hålla. Jag kan även tycka att Nordnets portföljkredit är sämre än Avanzas om man nu vill belåna sin portfölj. Hos Avanza räcker det att köpa Avanza Zero och få den lägsta räntan på sin kredit. Köper man Nordnets gratisfond och använder deras portföljbelåning får man istället betala deras högsta ränta.

Summerar jag allt som allt så börjar jag gilla Levler (sponsrad länk) allt mer och där månadssparar jag i Spiltan Aktiefond Investmentbolag till den låga avgiften 0.18%.  Kan varmt rekommendera er ett fondsparande där då Levler (sponsrad länk) är billigast i världen när det gäller denna fond. Men förutom dem gillar jag ändå Nordnet trots att banken har vissa brister. Enda handeln som sker hos Avanza nuförtiden är i deras gratisfond Avanza Zero. 


Hursomhelst så hade jag 306 000 kr kvar i likvider när vi gick in i 2024. Tyvärr har jag fått tagit 

ut ytterligare 100 000 kr från mitt långsiktiga sparande då bostadsrättföreningen behöver dem i det korta perspektivet. Kostnaderna är höga just nu men jag hoppas det blir bättre på sikt.

200 000 kr har de senaste dagarna investerats i Nordnets gratisfond och de sista 6000 kr investeras idag. Det betyder att jag missat en liten del av årets första nedgång och portföljen ligger med det sagt redan före index detta år. Med det sagt är det glädjande att jag kommer slå index även detta år även om jag nuförtiden kör med indexfonder :-)


Det var allt för just nu. Men som vanligt kommer det uppdatering här på bloggen tids nog igen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en god fortsättning på 2024 :-)

4 kommentarer:

  1. Hur gammal är er förening, Slimis? Hur många lägeneheter/boenden?
    Ni verkar har väldigt låg belåning men ni vill få ner det till 0 kr? Mycket som behövs göras på fastigheterna?

    Själv har vi drygt 22 000 000 kr i lån på 19 st boenden. Föreningen är sedan 2020/2021. Där får du lite perspektiv ;) Vi amorterar 100 000 kr/år.

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen.

      Vår förening är från 1954 och det är totalt 30 lägenheter samt 6 garage och parkeringsplatser på det.

      Vi har en ganska låg belåning. Efter det här årets amorteringar kommer den ligga på strax under 1000 kr per m2 eller runt 1.8 MKR för hela föreningen.

      2008/2009 gjordes stambyte och nya badrum. Annars har föreningen gjort alla större underhåll över tid. Dock är taket runt 30 år gammalt så får se när det behöver bytas. Jag räknar dock med att kunna bo här billigt över tid.

      När det gäller lånen resonerar jag lite annorlunda idag än tidigare. När räntan låg på runt 1 % kostade dessa lån inte så mycket. Men när de närmar sig 5 % blir det betydligt dyrare över tid. En bostadsrättförening får inte heller något skatteavdrag på räntorna så dessa lån blir dyrare ändå i jämförelse med en privatperson som får dra av 30 % av sina räntekostnader.

      En annan sak som jag inte gillar är att många lån hos bostadsrättföreningar är upplagda på väldigt lång tid. Nya föreningar har ibland avbetalningstider på upp till 100 år men 50 år är väldigt vanligt. Även om räntan inte är så hög så blir ett lån otroligt dyrt när man amorterar av det på så pass lång tid. På det har man inte en aning om vad pengar kommer kosta i framtiden och det är en osäkerhet i sig.

      Med det sagt ser jag inget negativt med att amortera snabbare på föreningens lån då det gynnar alla i föreningen på lite längre sikt. De som ska sälja inom kort får ta del av kapitaltillskott och på längre sikt kommer föreningen kunna hålla en lägre månadsavgift till de boende. Det finns även goda möjligheter att ta upp nya lån om belåningen är låg i föreningen. Men framförallt tycker jag inte om när Swedbank ska styra och ställa över vilka räntor vi kan få på våra lån. Det är en glädje att kunna betala av en del av dessa lån istället för att binda om dem till runt 5 % i ränta som erbjuds i dagsläget. Som mindre förening erbjuds man dessutom en sämre ränta än större föreningar med mer lån. Även det gör det mer fördelaktigt att betala av lånen. Till sist ser jag det som en möjlighet att bli nära skuldfria på sikt och det känns hoppfullt. Har man alldeles för mycket lån kan jag tänka mig att man struntar att amortera av den anledningen. Lånet minskar ju inte så mycket. Men kan man amortera lite extra över tid gör det stor skillnad för hur mycket ett lån kostar på sikt. Men sen är det givetvis upp till föreningen hur man vill sköta sin ekonomi. Många vill bara betala hyra och inte engagera sig alls i föreningen.

      Hoppas ni bundit era lån på lång tid så ni slipper dagens höga räntor :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej. Håller om att det är dåligt att man som kunde inte kan få veta vilken dag en fondaffär går igenom, har märkt att vissa fondordrar går igenom samma dag medan andra tar nästan en vecka på sig. Det borde vara en smal sak för fondbolagen att fixa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025.

      Tråkigt att även du upplevt samma problem. De finns ju faktiskt kunder som handlar fonder lite mer aktivt och då kan det bli ett problem när man inte vet när en affär ska gå igenom. När Nordnet inte kan sköta denna tjänst på ett bra sätt funderar jag om de gör det med flit för att kunder ska välja andra alternativ än det som är gratis för oss kunder. Det är ju bättre att kunderna investerar i fonder som kostar pengar eller betalar courtage och köper någon aktie eller etf handlad fond.

      För stunden har jag investerat allt jag ska i Nordnets gratisfond men jag förlorade en del avkastning i och med all väntetid för att kunna lägga nya ordrar över en lite längre tid. En bra lärdom för framtiden iallafall.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera