torsdag 14 september 2023

Mentala modeller – för investerare som vill slå aktiemarknaden

För 3 år sedan läste jag Cristofer Anderssons första bok i ämnet och ni kan läsa min recension i länken under:

Börspsykologi: så blir du en bättre investerare

 För drygt 2 år sedan läste jag Cristofers andra bok i ämnet och ni kan läsa min recension i länken här under:

Mer Börspsykologi : mentala verktyg för att överlista aktiemarknaden



Nu har jag äntligen läst Cristofers tredje bok och precis som både föregående böckerna är jag imponerad. 

I denna bok fortsätter Cristofer att ge bra tips och ideer på hur du kan agera i olika situationer för att lyckas på börsen. Jag känner igen mig i mycket vad Cristofer skriver och jag tycker framförallt det är bra att han uppmärksammar att man ska tänka på nedsidan i en aktie. Genom att försöka minimera nedsidan på sin investering minimerar man även risken att förlora pengar. Sen är ju även chansen för en god uppsida bra på en investering om man begränsat nedsidan. Med detta menar jag att köpa en aktie till en viss säkerhetsmarginal och på så sätt minimera risken att ta stora förluster. 

Cristofer tar även upp vikten av att göra sin hemläxa. Genom att läsa på ordentligt innan du väljer att göra en investering ökar dina chanser att den blir bra på sikt. Det är egentligen något man ska göra även vid andra tillfällen i livet. Säg att du ska köpa ett nytt boende eller en bil. De mer kunskap du har innan detta köp desto större chans är det att du inte blir lurad och förlorar pengar. Läs alltid på och skaffa dig kunskap innan du köper något. Har du inte kunskap kan det vara till hjälp att ta med någon annan som är kunnig inom området och kan hjälpa dig. Köp inte grisen i säcken. En annan sak som är viktigt är att ibland försöka tänka lite kritiskt och eventuella konsekvenser det kan bli vid en investering. Det som ser för bra ut för att vara sant är ofta det.  

Cristofer tar även upp att inte ta förhastade beslut. Att sova på saken är ett bra tips även när det gäller aktier. Följ inte flocken och köp eller sälj utan eftertanke. Det minimerar risken för dåliga beslut över tid. Analysera istället vad som har hänt och försök se saken från flera synvinklar. Kanske är det inte så bra som det verkar. Eller så illa som det verkar. Att ta förhastade beslut pga känslor brukar inte vara en vinnande strategi över tid.

Cristofer tar även upp att ha en djävulens advokat. Med det menas att man har någon att diskutera sina tankar med som inte alltid håller med. Kanske tycker du på ett sätt men jag på ett helt annat. Vi har alla olika åsikter och tankar och det är viktigt att inte endast följa dem som har samma tankar och ideer som dig själv. På så sätt kan du se en investering ur flera synvinklar och det kan hjälpa dig över tid.

Förutom detta finns det mycket annat viktigt som Cristofer tar upp i boken. Precis som hans båda föregående böcker tycker jag ni ska läsa denna då jag tror den kan hjälpa er ta bättre beslut över tid. 

En fördel med Cristofers samtliga böcker är att de är väldigt lättlästa. Även om denna bok var på över 300 sidor gick det fort att läsa igenom den och det bästa var att den var väldigt intressant från början till slut.

Jag vill tacka min vän Cristofer för all kunskap han delat med sig via hans böcker. I mina ögon är Cristofer en sann förebild och på det en väldigt duktig lärare och författare. 

Lycka till framöver.

Vill ni köpa hans bok finns den bland annat på Pug.se ( Ej sponsrat inlägg)

 

2 kommentarer:

  1. Hej Slimis och tack för dessa vänliga ord.

    Jag blir rörd och tagen. Jag kan ej ta åt mig, för jag förstår ej vidden av de lovord såväl du som andra har kommunicerat. Jag hävdar att alla är med i boken och jag hade inte klarar av att skriva samtliga 3,5 börsböcker utan all stöttning från dig och alla andra inom bloggosfären, Twitter med flera.

    Tack!

    //Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Cristofer.

      Såg att det sålts över 10 000 exemplar av denna bok. Kul att den sålt så pass bra och att du fått så pass bra feedback på dina böcker. Ser fram emot kommande bok om du tids nog tänkt skriva något mer :-)

      Önskar dig en trevlig helg och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera