onsdag 27 september 2023

Månadens inköp

 Då var det åter den 27:e och som vanligt överförs en liten slant till mitt långsiktiga sparande. 

Dagens inköp kan ni se här under:


Som ni ser fortsätter jag investera månadsvis gratis via Levler och så har skett även idag. Detta för att få mer pengar över till investeringar och mindre pengar till banken. Tack Levler för gratis aktiehandel <3 Jag vill även tacka de läsare som blivit kund hos Levler (Sponsrad länk) här via bloggen. Det ger en liten slant till bloggen men framförallt betyder det otroligt mycket för mig <3 Vill ni handla aktier gratis de närmaste 1.5 året kan jag varmt rekommendera er att bli kund hos Levler (Sponsrad länk).  Efter 1.5 år kommer det kosta lite att handla aktier hos Levler men de kommer fortsatt vara billigare än både Nordnet och Avanza.

När det gäller Hufvudstaden fortsätter jag iallafall denna månad att stärka mitt ägande i fastighetsbolaget. Precis som förra månaden tycker jag aktien handlas till ett attraktivt pris idag. För stunden är fastighetssektorn överlag pressad men det syns även i kurserna. Många fastighetsbolag har tappat helt otroligt mycket i år och tror man att sektorn någon gång återhämtar sig lär det finnas fynd att hitta bland våra fastighetsbolag idag. När det gäller Hufvudstaden har aktien tappat runt 19 procent i år men är ner drygt 40 % sedan aktien toppade 2020. För egen del fortsätter jag som sagt att köpa i Hufvudstaden nu när sektorn är iskall. Det är höga räntor just nu, driftkostnaderna ökar, lågkonjunkturen är på väg och på det har Adidas lämnat sin flaggskeppsbutik som de hyrt av Hufvudstaden sedan runt 20 år tillbaka i tiden. På det är hushållen mer pessimistiska än vid Coronakrisen 2020. Ska vi se något positivt är det att Hufvudstaden är lägst belånat bland våra fastighetsbolag och de har fortsatt väldigt fina fastigheter i bra centrala lägen. Är det något fastighetsbolag som kommer gå stärkta ur denna kris tids nog tror jag just på Hufvudstaden. De har haft en bevisad affärsmodell som fungerat sedan 1915 och även om det ser ut att vara väldigt mycket elände i det korta perspektivet är min tro på lite längre sikt att vi kommer se bättre tider både för Hufvudstaden och fastighetsbranschen överlag. Det gäller dock att fortsatt ha tålamod och vänta in bättre tider. Efter regn kommer solsken.

Förutom min investering i Hufvudstaden har 2000 kr placerats i Nordnets gratisfond samt 1000 kr i Avanza Zero. Sist men inte minst har 200 kr placerats i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 

När det gäller börsen i övrigt har den vart ner lite den senaste tiden. Av den anledningen har ingen kortsiktig handel skett då läget för kortsiktig handel blir sämre när riskviljan är låg. Jag väljer inte heller att blanka då det inte är någon strategi som passar mig. Strategin nu och framöver är istället att investera så mycket som möjligt och att inte sälja något. Som långsiktig investerare är det lätt att dras med och sälja av när läget känns lite tungt. Har man heller inte varit med om någon nedgång på börsen kan det vara svårt att veta hur man ska göra med sitt sparande. Mitt bästa tips är att fortsätta investera som vanligt varje månad framöver. Även om vi får en liten lågkonjunktur framöver kan denna bli kortare än många tror och det kommer tids nog bättre tider igen. Det gäller som sagt att ha tålamod på börsen för att lyckas på sikt och belöning kommer med tiden.

Det var allt för nu och min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)



6 kommentarer:

  1. Hej Slimis, jag köpte även lite Hufvudstaden igår vid 121 kr. Sektorn ser intressant ut och jag köpte även i Nyfosa, Fastpartner, Cibus och Wihlborgs. Ska bli spännande att se utvecklingen kommande 2-3 åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Många fina bolag där. Jag håller tummarna att samtliga dina investeringar blir bra på sikt. Om 2-3 år är min förhoppning att fastighetssektorn återhämtat sig. Den som lever får se.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej, köper inte mer i de fastighetsbolag jag har, förutom Cibus som är det jag tror mest på. Hufvudstaden kan ju bli intressant framöver, men det är för mycket spekulationer och för få utdelningar.

    SvaraRadera
  3. Hej Snålgrisen. Cibus verkar ha bra och stabila hyresgäster och aktien har en bra direktavkastning i skrivande stund. Men jag har som sagt inte tittat närmare på bolaget så jag kan inte säga så mycket mer om dem.

    Gällande Hufvudstaden höjde de ju utdelningen varje år till nyligen då den sänktes. Förutom det har det även skett aktieåterköp av egna aktier. Det har dock delats ut pengar varje år så länge jag vet och Hufvudstaden har klarat tidigare kriser bra och det är mycket tack vare den låga belåningsgraden. Man äger som sagt inte Hufvudstaden för de höga utdelningarna skull utan mer som en lågrisk aktie med stabil utdelning över tid. Min tro är en liten höjning till nästa år men för stunden behövs nog pengarna bättre till framtida investeringar. På längre sikt räknar jag med både högre utdelning samt en högre aktiekurs.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Hej Slimis tror som du på Huvudstaden i aktieportföljen samt Sibus som jag har ett antal av.Brukar följa din blogg rätt ofta och gillar dina kommentarer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Håller tummarna att både Cibus och Hufvudstaden blir en bra affär på sikt. Kul att du gillar bloggen samt att du kommentar :-)

      Trevlig helg.

      Mvh Slimis

      Radera