tisdag 19 maj 2020

Börspsykologi: så blir du en bättre investerare - bokrecension

Här för ett tag sedan fick jag upp ögonen för boken Börspsykologi: så blir du en bättre investerare av Cristofer Andersson. För er som inte vet är Cristofer känd här inom bloggosfären som Sofokles och driver bland annat bloggen http://fermentumvitae.blogspot.com/.

Cristofer har även skrivit boken Marius - Roms tredje grundare : "Novus Homo" : Hispania Citerior 114-113 f.kr som jag tyvärr inte har läst.

Hur var då denna bok i jämförelse med de andra ekonomirelaterade böckerna jag läst genom tiderna?

Cristofer går igenom mycket som jag själv upplevt genom åren. Genom att skaffa sig kunskap innan man investerar på börsen ger man sig själv bättre förutsättningar att lyckas över tid. Det är ju bättre att försöka lära sig av andras misstag än att göra dem själv. Jag tycker Cristofer tar upp flera viktiga saker i boken. Bland annat att man inte ska ta förhastade beslut utan tänka igenom sina beslut ordentligt. Han tar även upp hur viktigt det är att läsa närmare om de bolag man är intresserad av att äga på längre sikt. Samt hur viktigt det är att se sin investering från flera synvinklar. Cristofer tar bland annat upp att man gärna ta till sig det positiva aspekterna i de bolag man är intresserad av/äger. Men att man gärna väljer att ignorera riskerna eller annat negativ information om samma bolag. Precis som med poker spel kan man försöka analysera risker och möjligheter i en investering. Har du mer kunskap kan du även känna dig tryggare med din investering. En annan viktig sak som tas upp är flockbeteendet bland oss människor. Det tas även upp exempel varför investerare ofta köper dyrt och säljer billigt samt viktiga ämnen som stress, FOMO,hybris mm.

Ska jag summera boken tycker jag den är otroligt välskriven och förhållandevis lätt att förstå. I min mening är Cristofer otroligt kunnig inom sitt område börspsykologi. Jag kan varmt rekommendera denna bok och jag hoppas att Cristofer tids nog släpper någon uppföljare.

Med det vill jag iallafall tacka Cristofer för en bra bok. Jag hoppas att många tar tillfället att köper eller lånar hem din bok från biblioteket.

Har ni läsare någon bra bok ni rekommenderar?

4 kommentarer:

  1. Hej Slimis och tusen tack för denna recension. Jag blir mycket glad att läsa att du fann boken såväl givande som välskriven!

    Önskar dig allt gott och ännu en gång; jobba inte ihjäl dig!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles.

      Det var så lite så. Jag är tacksam att få läsa din bok. Samt glad att du delar med dig din kunskap. När det gäller jobbet lär jag fortsätta kämpa på. Men tänker samtidigt på hälsan :-)

      Önskar dig allt gott.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera