tisdag 22 augusti 2023

Ökat på i Hufvudstaden

 Då var det åter Tisdag och nya möjligheter. Igår gick fastighetssektorn överlag ner rejält och även mitt största innehav Hufvudstaden. För bara 12 dagar sedan valde jag att minska ner mitt innehav något efter att aktien hade gått otroligt starkt i det korta perspektivet. Jag ökade istället på med 125 000 kr i index. 

Sedan dess har både Hufvudstaden och fastigheter överlag gått sämre än index. Igår tror jag oron berodde mycket på dels höga räntor i det korta perspektivet men även att SBB aktien värderades ner runt 16 % har jag för mig att det var. Min uppfattning är att många är oroliga för den svenska fastighetssektorn för stunden och för mig som långsiktig investerare i Hufvudstaden ger det ett lägre aktiepris och jag passar därmed på att öka mitt ägande eftersom jag fortsatt tror det kommer bli en bra affär på lite längre sikt. 

Dagens inköp ser ni här under:


Som ni ser fick jag ett riktigt bra inköpspris på min Avanza depå. Jag minskade ner lite i Avanza Zero och dessa pengar fanns på kontot redan igår kväll. Jag sålde även av i Nordnets svenska gratisfond. Här var det dock inte bråttom att betala ut och jag fick inte pengarna före lunch idag. För aktiva sparare är detta riktigt dåligt hos Nordnet i jämförelse med Avanza. Det hela kostade mig runt 2000 kr i högre inköpspris för mina aktier än om Nordnet vart lite snabbare att betala ut pengarna. Just detta ligger Avanza bättre till än Nordnet och jag har även mailat Nordnets kundtjänst att detta är en rejäl nackdel för aktiva kunder. Som i mitt fall förlorade jag pengar på att vänta på denna utbetalning och jag hade inte en aning om när pengarna skulle bli utbetalda. Det är helt enkelt svårt att vara aktiv om det ska ta lång tid att få ut fondpengar. Nu finns det väll banker som tar längre tid ändå med detta. Men en sån stor aktör som Nordnet borde prioritera detta och inte vara sämre än Avanza just på denna punkt. Hoppas på bättring framöver annars får jag nog lägga ner min aktiva handel mellan fonder och aktier hos Nordnet. 


Hursomhelst så sålde jag av 32214 aktier för 12 dagar sedan för mellan 133.50-134 kr per aktie. Sedan dess har Hufvudstaden tappat rejält men index har klarat sig betydligt bättre. Efter dagens transaktion har jag sålt av lite mindre i index än jag köpte. Jag har sedan återköpt så pass många aktier att jag nu äger 32412 aktier i Hufvudstaden. Min kortsiktiga handel har gett mig 198 aktier till i bolaget men aktien har även tappat och är nu mindre värd än för 12 dagar sedan. På det har jag även ökat lite i index och på sikt hoppas jag givetvis på en uppvärdering av Hufvudstadens aktie. 

På kort sikt kan jag dock tänka mig öka lite till nu vid lön. Som jag skrivit tidigare tycker jag det ser bra ut i Hufvudstaden i allmänhet men precis som fastighetssektorn i övrigt pressas bolaget av de högre räntorna. Förövrigt är Hufvudstaden lägst belånat av våra svenska fastighetsbolag så jag är övertygad att de kommer klara sig bra nu framöver även om det är lite sämre tider just nu. Bland annat har Hufvudstaden förlängt sitt hyreskontrakt med Danske Bank till 2035. Danske Bank är en väldigt stor hyresgäst hos Hufvudstaden och det är givetvis positivt att de vill fortsätta vara kund hos Hufvudstaden på lång sikt. För den delen är aktien på en väldigt låg nivå om vi ser historiskt och jag köper hellre fastighetsaktier överlag nu när substansrabatten är hög. När det var premie på Hufvudstadens aktie kostade den som mest 203 kr. Nu kostar den drygt 123 kr och jag köper som sagt hellre nu när marknaden för fastigheter överlag är iskall.  


Det var allt för nu. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. 


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevligt vecka :-)

4 kommentarer:

  1. Vet inte vilka skillnader som är mellan Nordnet och Avanza, men har man slagit på en kreditlina så kostar inte kredit något intradag. Så man kan handla för pengar man vet att man kommer få senare under dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Har bara testat Avanzas belåning så vet inte hur Nordnets kredit fungerar. Men hursomhelst tar Nordnets försäljning av deras Sverigefond längre tid än när man säljer Avanza Zero. Fick till svar av Nordnet att de inte kan garantera när man får sina fondpengar utbetalda. Så det är bara gilla läget om man säljer fondandelar där och när pengarna kommer exakt vet man inte som kund.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Ja tror på att en uppvärdering av Hufvudstaden ligger i korten. Så fina fastigheter med låg belåningsgrad tycker jag är straffat lite väl hårt på oron för inflationen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VGI.

      Det är tuffa tider i allmänhet för våra fastighetsbolag just nu. Men jag tror som sagt att tålamod här kommer löna sig på sikt. Jag fortsätter köpa lite mer aktier här så länge jag tycker aktien är på köpvärda nivåer. Snyggt arbitrage du gjorde i Investor förresten :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera