lördag 12 augusti 2023

Billerud och Handelsbanken är årets portföljsänken

Då var det åter Lördag och ibland är det bra att reflektera vad som gått mindre bra i portföljen. I år har jag nämligen tagit en av de största förlusterna någonsin och det blev i Billerud aktien. Bortsett från den förlusten så var H&M aktien ett sänke under flera år men i och med att årets kortsiktiga handel har gått bra i aktien samt uppvärdering så har jag tagit igen denna förlust med råge och på totalen ligger jag rejält plus i H&M aktien efter ett långt tålamod.

Här nedan ser ni min utveckling hos Avanza under året. (De mindre vinsterna fick inte plats på listan men jag har även gjort vinst i Skanska, Embracer, Heba, Skistar, Peab, Industrivärden och JM)


 

Förutom detta har affärer gjorts hos Länsförsäkringar, Levler, Savr och Nordnet efter att jag valt att flytta en stor del av mitt kapital bort från Avanza. Så min totala avkastning stämmer inte helt med ovanstående.

Men allt som allt så ser ni att först och främst att Handelsbankens aktie drar ner årets resultat. Handelsbanken gillade jag som både kund och aktieägare fram till framförallt 2017 och det var närma toppen jag på den tiden sålde mina 6000 aktier jag ägde just då. På den tiden kostade a och b aktien ungefär lika mycket så det gick att tjäna lite pengar på arbitage i aktien också. Något som inte går idag då B aktien av någon anledning är hopplöst mycket dyrare än A aktien. Hursomhelst så toppade bostadspriserna och marginalerna var på topp för bankerna 2017. Det var svårt att se att det skulle bli så mycket bättre i det korta perspektivet. Jag sålde samtliga aktier för mellan 125-132 kronor per aktie och gjorde en fantastisk vinst på den tiden. Aktien hade då gått upp runt 40 % de senaste halvåret. De som däremot köpte mina aktier på den tiden har sedan dess haft en medioker avkastning på denna investering. Även om man köper ett okej bolag kan avkastningen bli riktigt dålig om man betalar för mycket för aktien. Pris är ju vad du betalar och värde vad du får. Jag kom inte ihåg vilket år jag lämnade som kund hos dem men jag är inte helt imponerad över hur banken har utvecklats över tid. Jag tycker personligen att det var fel strategi att lägga ner en stor del av kontorsnätet och på det säljer Handelsbanken ut verksamhet i utlandet och som grädde på moset betalas det ut pengar till personalstiftelsen Oktogonen även om banken inte överpresterat de senaste åren. Jag tycker själv att de borde haft kvar större del av sitt kontorsnät och betalat ut mindre bonusar till personalen. Men jag har fortsatt kvar 200 aktier som ett gammalt minne men banken finns inte på min bevakningslista sedan en lång tid tillbaka. Men så här i efterhand får man vara tacksam för den tid banken lyckades överprestera mot index och gav en bra utdelning på det. Det var som sagt innan 2017 och sedan dess har aktien underpresterat index och även i år har min investering här vart en besvikelse.  


Sen har vi Billerud. Aktien såg billig ut tidigare i år om vi ser till tidigare års vinst. Men för en annan som kör kortsiktig handel märkte jag ganska snart att det inte fanns något köptryck i aktien och det hade sin anledning. Det blev läge att återköpa billigare i H&M och jag valde att satsa mina pengar här istället för att behålla i Billerud. Jag tog därmed en av mina största förluster någonsin i en aktie. Det visade sig sedan att samtliga skogsbolag gick riktigt dåligt för stunden. Hade jag inte släppt mina Billerud aktier hade förlusten vart betydligt större idag. En lärdom är att försöka minimera förlusterna över tid och hålla sig borta från dåliga bolag. Det tar ofta lång tid att ta igen en rejäl förlust och det kan även bli en permanent förlust. En annan lärdom är att hålla sig borta från investeringar man inte känner sig helt trygg med. Jag trodde helt klart bättre från Billerud men här misstog jag mig i alla fall i det korta perspektivet och det har kostat genom en dålig avkastning på min investering.  För stunden finns inte heller Billerud med på min bevakningslista men jag äger gärna bolaget via Nordnets indexfond. Tids nog lär det bli bättre tider även för skogsbolagen men jag avstår som sagt sektorn just nu men äger som sagt lite via index och det får räcka. 


Framöver blir det som sagt att fortsätta jobba på för en så god avkastning som möjligt till rimlig risk. Vi får se hur marknaden utvecklar sig men i dagsläget kan jag kan tänka mig köpa mer aktier i Hufvudstaden och förutom det vill jag öka på mer i Nordnets indexfond. Men i det korta perspektivet finns det dåligt med likvider. Det kan bli fortsatt kortsiktig handel om läget känns rätt men kanske ligger jag bara lång i Hufvudstaden framöver. Jag tycker mycket ser bra ut här i dagsläget och jag tycker aktien kan handlas till ett attraktivt pris idag. Vi får se om vi ser en uppvärdering här tids nog men det skulle nog underlätta om ränteoron avtog för fastighetssektorn i stort. Jag tror dock inte på så mycket högre räntor än idag och på sikt räknar jag med att de sänks igen.  Framöver kommer jag fortsätta öka min exponering mot börsen genom kommande löner. Som vanligt kommer det uppdatering här på bloggen när det gäller portföljnyheter alternativt om jag kommer på något annat intressant att skriva om.


Vilka är era portföljsänken för i år? Hur hanterar ni förluster i portföljen? 





4 kommentarer:

  1. Hej, mina tre största sänken i år är just nu SBB B & D, plus Intrum.
    De tillsammans står för minus 6,6% på min portfölj i år. Runda slängar just över 100 000 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Ja, det har vart en tråkigt utveckling i SBB i år. Men jag håller tummarna att bolaget kommer tillbaka till viss del på sikt eftersom så många småsparare är ägare där. Man kan ju hoppas på att förmodade kommande ränte sänkningar kan hjälpa fastighetsbolaget överlag. Intrum har jag aldrig tittat närmare på men jag har sett att även den aktien backat en hel del i år. Hoppas resten av portföljen gått bättre för dig. Lycka till med investeringarna framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej
    Hittar ingen riktigt bra anledning förutom utdelningen till att långsiktigt äga Handelsbanken.Samma kurs idag ex utdelning som för 10 år sedan.
    Kortsiktigt går det väl att göra lite vinst då och då.
    Själv har jag valt SEB som har haft en betydligt bättre utveckling.
    Ha en fortsatt skön helg!
    //Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jojje och ursäkta för sent svar. Det har vart mycket natt jobb här så det har vart dåligt med tid för bloggen.

      Som du skriver har Handelsbanken handlas ganska sidledes under en lång tid. Jag tror däremot att Handelsbanken var en av världens bästa aktier fram till 2009. Så långt tillbaka i tiden var banken väldigt framgångsrik. Vi får väll se hur banken utvecklas framöver och det har väll vart främst i sämre tider de visat ett bättre resultat än våra andra storbanker här i Sverige. Förövrigt håller jag med om att SEB imponerat på senare år. Väldigt ofta kommer resultatet in högre än förväntat och utdelningen har ökat bra över tid.

      Önskar dig en trevlig vecka och tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera