torsdag 25 augusti 2022

Köpt och sålt aktier för 11 MKR idag

Då var det Torsdag och nya möjligheter. Dagen började med att H&M aktien gick upp samtidigt som Lundbergföretagen tappade rejält och detta agerade jag på som ni kan se i mina transaktioner lite längre ner. Lite senare idag kommer iallafall rapporten från Lundbergs och kanske ser vi mer där varför Lundbergs rasade så pass mycket på morgonkvisten. Jag såg förövrigt att Hufvudstaden fått en reksänkning och tappar idag. Kanske är investerare lite oroliga för den senaste tidens räntehöjningar och samtidigt hade Hufvudstadens aktie presterat betydligt bättre än fastighetssektorn i övrigt i år. Idag handlas iallafall aktien ner något och jag kan själv tycka att aktien gick lite väl starkt tidigare med tanke på att räntan stigit rejält sedan början av året. Ändå uppvärderades Hufvudstadens aktie till över 140 kr per aktie. I skrivande stund står aktien i 125.50 kr per aktie. Svårt att säga vad ett rättvist pris på Hufvudstadens aktie är om räntan fortsätter upp framöver. Räntekostnaderna lär iallafall stiga över tid som det ser ut just nu. 

Dagens transaktioner ser ni här under:


Som ni ser gjorde jag en liten vinst i Lundbergföretagen samtidigt som jag kunde återköpa H&M aktier lite billigare. Det hela slutade med att jag forsätter stärka mitt ägande i H&M. Förutom det ökar jag på lite mer i Avanza Zero. Igår investerades 25000 kr i Avanza Zero och 260 000 kr har tagits ut från portföljen för att hjälpa vår bostadsrättförening. Jag kommer sätta in lite mer pengar till vår bostadsrättförening imorgon när lönen kommer in på kontot. Men annars blir det främst att amortera på portföljens belåning denna månad.

Uppdatering:

Blev ingen amortering av portföljens belåning nu vid lön. Istället har ytterliggare 200 H&M aktier köpts in för 115.56 kr per styck. 50 stycken Lundbergföretagen har köpts in för drygt 420 kr per styck och det har även blivit en ökning i Avanza Zero. 

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig kommande helg :-)

14 kommentarer:

  1. Intressanta trades att följa

    Sitter du med 22 900 HM nu inköpta för 121,07? Använder du stopploss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fils.

      Kör ingen stopploss när jag kör min kortsiktiga handel. Däremot handlar jag endast i värdepapper jag kan tänka mig äga på lång sikt. I det korta perspektivet räknar jag med att aktierna jag handlar kan fortsätta ner. Men på längre sikt hoppas jag givetvis på en uppvärdering i det jag investerar i.

      Just för stunden äger jag 27600 stycken aktier i H&M.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Hoppas innerligt att det vänder för H&M!
    Själv är jag mycket orolig för en svag börs ett bra tag nu. Som du vet gör jag till skillnad från dig ingen kortsiktig handel. Med min strategi blir det en ganska tråkig tid, dvs man gör ingen handel alls. Vi får se om Swedish Match affären går igenom, då trillar det in rejäl bunt pengar i slutet på oktober. Då återstår det att se om tålamodstestet håller :-) Har satt upp en hel bunt med intressanta aktier, men också satt ett riktigt lågt önskat inköpspris på dessa. Det ska bli spännande att se om det borta i horisonten blir några kommande inköp av dom. Annars blir det väntans tider för mig.
    Lycka till med affärerna!
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Givetvis är det tråkigt att H&M har åkt på så pass mycket stryk här i det korta perspektivet. Aktien blev extra hårt pressad när flera analysfirmor kom med rekommendationssänkningar samtidigt. På det har vi 7.4 % av kapitalet blankat i H&M. Jag tycker för den delen att ingen ny information kommit som gör att aktien borde tappat så pass mycket som den gjort den senaste tiden. Utan jag tror att det är mer oro när alla är så negativa för stunden. Exit i Ryssland är känd sedan en lång tid tillbaka. En analysfirma räknar med att H&M kommer sälja betydligt sämre med kläder när räntorna går upp och konsumenten har mindre pengar att spendera. Detta är inte heller någon ny nyhet. Jag har inte sett någon analysfirma som skrivit att det är positivt att H&M öppnar upp på Tmall i Kina igen efter att ha vart borta där ifrån 16 månader. Att nästan alla butiker är öppna igen i jämförelse med 2020 då 4000 butiker var stängda ser jag även som positivt men detta näms inte just nu. Sen är hushållen lika nedstämda som vid finanskrisen och både e-handeln och vanliga butikshandeln är oron för framtiden stor. När allt ser som sämst ut brukar det vara som bäst att köpa aktier för på sikt blir det bättre tider igen. H&M aktien handlas nu på samma nivåer som under den värsta tiden vid corona kraschen 2020. Jag tror som sagt att H&M kommer gå stärkt ur denna kris på sikt och jag fortsätter stärka mitt ägande i bolaget när aktien nu handlas till ett attraktivt pris. Senast i Fredags köpte jag ytterligare 200 aktier i bolaget och samtidigt återköper H&M egna aktier varje vecka och jag tror det kommer bli bra på sikt.

      Minns för den delen när jag köpte Equinor för runt 100 NOK både 2016 och 2020. Bådas gångerna var oljepriset rekordlågt och oljeaktien handlades lika lågt som vid finanskrisen 2008. 2020 fick oljebolagen till och med betala för att bli av med oljan. Analysfirmorna var knappast positiva till oljebolag just då och att lyssna på dem hade vart en dålig ide på längre sikt. Dumt nog sålde jag av dessa aktier alldeles för snabbt då jag inte vill ha olja i min portfölj men jag köpte ändå eftersom andra investerare skänkte bort sina aktier, Men idag står Equinor i drygt 400 NOK. Just då var det istället många analysfirmor som rekommenderade sälj.

      Men som vanligt blir investerare oroliga när en aktie tappar mycket. Men är man långsiktig i sin investering gäller det att inte sälja bort sig när allt ser som sämst ut. Men många köper dyrt och säljer billigt och då förlorar man pengar. Det gör ont i det korta perspektivet när en aktie man äger går ner i pris och det är lätt att sälja av för att slippa se eländet. Men på sikt är det ingen framgångsrik strategi.

      Minns för den delen när jag köpte rejält i Handelsbankens aktie 2016. Började köpa i nedåtgående trend och aktien fortsatte ner. Låg till sist runt 150 000 kr minus om jag inte mins fel. Att sälja just då hade vart ett stort misstag även om allt kändes surt för stunden. Sen kom uppvärderingen med drygt 40 % på några månader och det hela slutade med att jag sålde med ett par hundra tusen kronor i vinst 2017.

      Det gäller som sagt att ha is i magen och tålamod när det gäller börsen om man ska tjäna pengar på sikt. Med det sagt tror jag iallafall på bättre tider tids nog.

      Kul att din investering i Swedish Match blev så bra som den blev. Du får skriva igen om du hittar några intressanta investeringar framöver. Alltid kul att höra från dig.

      Lycka till med affärerna och tack för kommentar!

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
    2. Hej igen Slimis,
      Naturligtvis har du rätt med långsiktigheten och att försöka köpa till någorlunda rätt kurser. Jag tror dock att det kan bli surt ett rejält tag nu och kommer att avvakta med nya investeringar, men som vanligt så kan man aldrig hitta toppar och bottnar. Med det sagt så väljer jag i alla fall att sitta still ett tag nu.
      Kanske har H&M tagit orättvist mycket stryk, låt oss hoppas att en omvärdering kommer där. Men visst är det ovanligt svårt att värdera företag nu med alla oroligheter och stigande räntor?

      Något som nu är mycket intressant är ju energi priserna, tror att dom skapar stor oro i världen. Har Putler lyckats med sina uppsåt? Det kommer att svida ordentligt i Tyskland, som genom många år gjort sig beroende av den Ryska gasen. Hua! Det där känns inte bra!

      Vänliga Hälsningar
      /Rille

      Radera
    3. Hej igen Rille.

      Håller med om att det är svårt att avgöra värdet på vissa aktier nu när räntan stiger. Räntehöjningar slår hårt mot både högt belånade privatpersoner samt företag. Sen är det ju inte roligt med dessa elpriser som stiger hela tiden. Tyskland får lära sig den hårda vägen att man inte kan lite på Ryssland. För den delen kommer elen påverka många människors ekonomi nu i vinter. Har vart hem till äldre människor som endast värmer upp deras gamla hus med el. Det var inga roliga räkningar förra vintern och det lär finnas de som får frysa i vinter om inget görs åt dem. Men som vanligt är jag positiv på längre sikt. Människan är fantastisk på att anpassa sig och tids nog ser vi bättre tider igen.

      Önskar dig en trevlig helg :-)

      Vänliga hälsningar Slimis

      Radera
    4. Tänker du sittar kvar med HM tills dem går över inköpskurs?

      Du har ingen tanke på att begränsa eventuell förlust eller så?

      Radera
    5. Hej Fils.

      Jag har inga planer på att sälja mina H&M aktier i dagsläget. Jag räknar med att kursen i H&M samt börsen i övrigt kan gå svagt över en period då det är mycket oro för diverse grejer just nu. Men som vanligt ökar jag på i nedgångar och tids nog lär börsen återhämta sig. Skulle jag ändra mig gällande H&M kommer det uppdatering här på bloggen. Äger du själv aktien?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    6. Intressant!

      Jag äger inga HM aktier men följer dina trades med intresse men antar att aktivitet kommer att svalna nu då i och med att du sitter "fullastad"(?) i HM.

      Men du har historiskt väldigt intressanta trades!

      Fortsättning följer :)

      Radera
    7. Hej igen Fils. När det gäller min kortsiktiga handel kommer jag agera om något bra läge dyker upp. Till rätt pris är även H&M till salu :-) Men för stunden tycker jag aktiens pris är omotiverat lågt och då köper jag hellre i aktien än att sälja. Men kommer iallafall uppdatering om någon ny affär görs :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej, jag noterade trist nog att du har Google annonser på din blogg. Denna gång gjordes reklam för bluffen VoltPlug som påstås reducera elräkningar med orimliga 90 pct. Bör man ha Google när de bidrar till att kriminella kan sälja dylika bluffar?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren.

      Har inte sett någon reklam för Voltplug här på bloggen och har ingen koll på deras tjänst. Men om det är en bluff som du säger borde detta gå att anmäla vidare till Google.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Nu är jag sjukt nyfiken på hur du gör å tänker med din bostadsförening bössen å Avanzas velande med sina lån. Samt dina egna köp och sälj ? Är ju en månad sen du hört av dig ! Hoppas allt är bra. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats. Det har som vanligt vart mycket med jobbet, barnen mm och inte funnits så mycket tid för bloggen. För den delen har jag jag även vart väldigt innaktiv gällande börsen. Men givetvis blir det fler uppdateringar framöver om jag finner något givande att skriva om. Jag hoppas att allt är bra med dig också. Du får gärna skriva om du själv gjort några intressanta affärer på sistone eller om det hänt något annat kul :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera