tisdag 27 september 2022

Månadens inköp

 Då var det åter den 27:e och en ny lön har kommit in på kontot. Det innebär givetvis nya investeringar och denna månad valde jag att öka på i fonden Avanza Zero. 

Dagens transaktion ser ni här under:


Anledningen att jag valde att öka i Avanza Zero denna månaden är flera. Dels så ger den mig bättre riskspridning. Men fonden har inte heller någon förvaltningsavgift och jag betalar inte heller något courtage i jämförelse med ett aktieköp. Förutom detta köp har jag betalat ner på belåningen denna månad. Detta då Avanza höjer räntorna var och varannan vecka och det gör ju även övriga banker här i Sverige efter Riksbankens höjningar. För att fortsatt ligga på en rimlig belåningsnivå kommer jag fortsätta kombinera med nya investeringar samt amortering av lån de kommande månaderna. 

För övrigt har Avanza nu övergivit sitt erbjudande om 0 % i låneränta till sina kunder. Inte långt innan de höjde till 0.99 % utökade de möjligheterna med gratislån upp till 3 miljoner för de som hade stora förmögenheter hos dem. Tror nog det finns kunder som är missnöjda med detta och för egen del har jag spekulerat en längre tid att Avanza tids nog skulle sluta låna ut pengar gratis. Vi får väl se om Avanza tids nog även inför en en förvaltningsavgift på Avanza Zero för att öka sin lönsamhet. Personligen tycker jag Avanza börjar likna storbankerna allt mer och frågan är hur man ska lyckas fortsätta växa om man tids nog blir lika dyra som alla andra banker. Det som är plus med Avanza är att kundtjänsten har blivit bättre med tiden och att de har en bra plattform. Sen har de ju Avanza Zero som än så länge är gratis och som jag gillar.

Bostadsrättföreningen

När det gäller vår bostadsrättförening har de höjda räntorna börjat visa sig allt mer även här. Vi hade ett lån på 232 000 kronor som låg på 0.45 % som lägst. Detta lån kostar nu 1.8 %. Sen har vi drygt 1.3 miljoner i lån som stigit från drygt 1 % till nästan 2.5 % i skrivande stund. Dessa lån stiger i pris när de sätts om var 3:e månad och om inte allt för länge räknar jag med att låneräntan stiger till över 3 % på våra rörliga lån. Helt plötsligt börjar våra bundna lån på 1.6 och 1.7 % i ränta kännas billiga. Jag är som sagt inte alls nöjd med Swedbanks prishöjningar och 2025 har samtliga lån blivit rörliga och vi har då bättre möjligheter att ta in offerter från andra banker och eventuellt flytta vårt lån.

Som tur är såg jag redan för ett par år sedan när jag tog över som Ordförande i vår förening att vår amorteringstakt var alldeles för låg. Vi hade nästan 1 miljon kronor i kassan och amorterade 130 000 kronor per år. Idag har vi drygt 300 000 kr i kassan och de senaste 2 åren har vi nog amorterat ner våra lån med runt 1 miljon kronor. Det gör att vi idag har en sund belåning i föreningen och fått ner utgifterna över tid. Totalt har vi 30 lägenheter och totala skulden ligger på drygt 3 miljoner kronor. Hade vi följt Swedbanks avbetalningsplan hade vår ekonomi sett betydligt sämre ut idag. För den delen finns det nog många föreningar som har alldeles för mycket pengar i kassan i dagsläget. Det skulle även vi haft om vi inte gjort någon amortering. När räntorna var låga kostade det inte så mycket med en buffert. Men när räntorna nu börjar närma sig 3-5 % på många lån kostar det betydligt mer att hålla buffert. Har man en överlikviditet i sin förening kan det vara en god ide att amortera ner på sina lån. På så sätt sänks räntekostnaderna och samtidigt räknas all amortering som ett kapitaltilskott dvs pengar som amorteras får tids nog dras av på eventuella framtida vinstskatt vid en försäljning. Behöver man göra någon stor investering tids nog kan det vara bättre att låna upp dessa pengar när det är dags och endast hålla en rimlig buffert i bostadsrättföreningen. 

Inaktivitet på bloggen

Sedan mitt senaste inlägg har inga affärer gjorts och därför har ingen uppdatering skett. Överlag har börsen var ganska sur den senaste tiden och jag har inte heller funnit något bra läge för kortsiktiga affärer. Jag håller fortsatt hårt i mina H&M aktier och H&M fortsätter att återköpa aktier dagligen. Även om aktien tappat den senaste tiden stärker jag på så sätt mitt ägande genom att bara behålla mina aktier. Förutom återköp i H&M ser jag även fram emot utdelningen som kommer nu i November.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Slimis. Tack för du stilla min/våran nyfikenhet:) Verkar som allt trallar på i sin gilla gång. Tror det är smart och köpa i index ett tag nu. Köper själv i Nordnet indexfond sverige (gratis). Samt XACT Norden högutdelande för å få ett kassaflöde samtidigt.
    sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sossemats.

      Även jag gillar Nordnet indexfond Sverige. Ett bra alternativ på sikt eftersom den är gratis precis som du skriver. Xact högutdelande är ju också populär även om den kostar lite mer.

      Kul att du delar med dig om dina köp :-)

      Mvh Slimis

      Radera