onsdag 27 maj 2020

Månadens inköp

Då var det åter den 27:e och med det kom det in en ny lön idag. Förra månaden blev en intensiv månad på jobbet och totalt jobbade jag 209.5 timmar. Med lite övertidstillägg och mycket jobb på helgerna innebar det en lön på strax över 31000 kr efter skatt. Det är helt klart bättre än en normal månad då jag oftast ligger på minst 5000 kr mindre i lön. Då jag endast jobbar på timme får jag även semesterersättning på lönen och med det blir den lite bättre än om jag haft semestern innestående. 

Tyvärr har även utgifterna vart höga den senaste tiden. Även om vi försöker leva sparsamt är det svårt att hålla en riktigt hög sparkvot. Det hela slutade iallafall med att 2000 kr investerades i Avanza Zero och 16000 kr har amorterats på aktiebelåningen. På det gick både H&M och Handelsbanken starkt idag och det gjorde att portföljen åter gick över 2.5 miljoner kronors nivån igen. Portföljen toppade i Februari på ca 3 miljoner. Sjönk som en sten ner till drygt 1.9 miljoner och är nu upp en del igen. Man kan lugnt säga att portföljen svängt rejält i år. Portföljen ligger fortsatt lite sämre än index men har tagit igen bra den senaste tiden.

I och med portföljens värdeökning samt månadens amortering ligger just nu hela min portföljbelåning till 0.99 % ränta. Det innebär att jag kan dra av alla räntor mot min ISK skatt nästa år. Men framöver kommer jag fortsätta jobba hårt för att få ner belåningen ytterligare. Men skulle börsen backa rejält under sommaren blir det troligtvis mer aktie/fond köp och mindre pengar på amorteringen. Vi får helt enkelt se hur börsen utvecklas nu framöver.

Förövrigt har jag även blivit ordförande i den bostadsrättsförening familjen bor i. Föreningen består av 36 lägenheter och jag ser nu fram emot att göra det bästa för föreningen på lång sikt. Detta innebär även lite mer ansvar vid sidan av mina ordinarie jobb. Jag ser dock fram emot att lära mig mer hur en förening bedrivs på närmare håll och jag tror att jag kommer trivas med detta uppdrag över tid.

Med det kommer det fortsatt vara lite dåligt med tid för bloggen i närtid. Men jag kommer givetvis uppdatera här på bloggen om någon ny affär görs eller om någon annat väsentligt händer. 

Min portfölj hittar ni som vanligt på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka :-)


15 kommentarer:

  1. Hur fungerar det att dra av ränta på aktiebelåning mot isk skatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Du har möjlighet att dra av dina ränteutgifter mot schablonskatten på ditt Investeringssparkonto. Detta avdrag gäller inte bara vid aktiebelåning utan även andra ränteutgifter du har. Tex ditt bostadslån. De ränteutgifter du haft rapporteras sedan till skatteverket och kommer med på din deklaration utan att du behöver göra något.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Toppen att du betar av belåningen, hoppas att du kommer till noll längre fram och struntar i den sen. Kul med ditt engagemang i bostadsrättsföreningen det blir säkert lärorikt både gällande föreningsekonomi och människor men du får nog lägga mer tid där än du tror. Jag är involverad i vår vägförening och det blir en del tid varje år.
    Både SHB och HM gick starkt igår, hoppas att det börjar vända lite för bankerna.

    Ha det bäst, hoppas du hinner njuta lite av våren.
    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  3. Hej Rille.

    Ja de flesta får ju leva med en belåning i sin ekonomi i och med de höga bostadspriserna som är i landet. Har ju själv använt belåningen främst till lite mer kortsiktiga affärer. Men som det är just nu sitter jag med en belåning i portföljen. Det känns bra att belåningen minskat på senare tid. Men som du skriver känns det bäst utan någon belåning. Jag kommer som sagt fortsätta sänka belåningen och skulle något innehav bli övervärderat tids nog, kan det mycket väl bli så att jag gör mig skuldfri tidigare än tänkt. Förövrigt har jag redan märkt att det är en del jobb som Ordförande. Jag har även märkt att medlemmarna gärna sms:ar istället för att ringa. Jag tycker iallafall att det är en spännanande utmaning. Jag sitter som Ordförande i 2 år till att börja med. Kul att ni har en vägförening om det fungerar bra. Jag tycker själv att årsmötet här i föreningen är både trevligt och intressant. De flesta är 65 + på dessa möten och jag tycker det är synd att inte yngre människor engagerar sig i föreningens ekonomi, frågor mm. De har ju trots allt betalat en summa för sitt boende men de flesta vill bara bo och inte göra något mer. Gällande våra svenska storbanker och H&M hoppas jag på en uppvärdering nu framöver och tids nog någon utdelning igen :-)

    Tack för de vänliga orden. Jag hoppas att även du med familj får en fantastisk vår. Hade bäst så hörs vi :-)

    Vänliga hälsningar
    /Slimis

    SvaraRadera
  4. Hej Slimis, kul att höra att det har gått bra med dina aktieköp. Hoss oss är det fortsatt de oljerelaterade värdepappren som håller oss nere, i många andra sektorer är det bra fart.

    Grattis också till jobbet som ordförande. Vill be dig att satsa på laddstolpar för elbilar om någon efterfrågar dessa. Finns förmånliga paket att köpa för bostadsrätter, behöver inte bli så värst dyrt heller. Det är så tråkigt med motsträviga föreningar (med mestadels rökbilsälskande äldre gubbar) som bara skrattar när nån frågar efter detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och ursäkta för sent svar.

      Kul att följa din sparresa också :-) Sett att oljerelaterat återhämtat sig lite. Troligtvis fortsätter återhämtningen om vi får ett högre oljepris framöver.

      Gällande ordförande posten är jag glad att blivit tilldelad den posten. Tidigare ordförande hade suttit i ca 30 år och är vid det här laget strax 74 år. Jag tyckte det var på tiden att lämna över när han är fortsatt i livet. Kan ju gå fort att bli sjuk och dålig när man kommer upp i åren. Jag är helt klart öppen för förslag när det gäller elbilsladdare. I dagsläget har vi inga sådana. Men kommer det tids nog någon hyresgäst som är intresserad av detta så kommer jag kolla upp det.

      Tack för din kommentar. Önskar dig en trevlig kommande vecka.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Hejsan slimis vad rycker du om kreditkort komplett där man får 1% cashback iställlet för preem mastercard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alex. Jag tycker Konpletts Mastercard är bra. I dagsläget använder jag Preem, Shell, Komplett och Rebilla Kreditkort. Nackdelen med Komplett är att ingen bonus ges vid köp under 50 kr.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Hej igen angående komplett bank vosste jag inte om det där med under 50kr, står det på hemsidan ? Angående rebilla kortet så kunde jag inte ansöka om vet du varför ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan antagligen inte ansöka för att de skall lägga ner kortet. De har fått mkt kritik anf marknadsföring osv. Kortet avslutas i oktober tror jag. Synd på ett bra kort. Mvh Jannis

      Radera
  8. Hej igen Alex. Poängen rundas av upp eller ner beroende på hur mycket man handlar för. Handlar man för under 50 kr rundas det av ner till 0 poäng. Handlar man för 51 kr får man istället runda av det uppåt. En klar nackdel om man småhandlar ofta. Detta står under frågor och svar på deras hemsida. Angående Rebilla och andra bolag som ger ut kreditkort gör företagen individuella bedömningar när de ger ut kreditkort. Jag vet inte helt säkert vad som avgör om man blir beviljad ett kreditkort. Men antar att årsinkomst och övriga skulder spelar in.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  9. Hej igen slimis förlåt att jag frågar så mycket men här kommer sista frågan då. Fungera komplett kortet som preem asså att man kan överföra dit pengarna i förväg och handlar med ens egna pengar istället för krediten ? Och är det fria kontant uttag på automaten? Tack för alla svaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Alex. Ingen fara att du frågar. Är bara kul om jag kan hjälpa dig :-) Det stämmer att du kan föra över pengar i förväg till ditt kort. Det är även avgiftsfria kontant uttag. Jag tror dock du kan få betala ränta om du tar ut pengar från din kredit. Men är inte helt säker på detta. Tar du ut pengar du redan satt in ska det iallafall vara gratis. Jag tycker iallafall kortet är bra. Speciellt om man beställer på nätet då cashbacken där är 2 % istället för 1 %.

      Lycka till med dina kort.

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera