onsdag 20 november 2019

UG granskar Swedbank igen

Då var det åter dags för ett nytt avsnitt från Uppdrag granskning. Denna gång uppmärksammas åter en gång Swedbanks penningtvätt. Redan i Februari i år skrev jag mina reflektioner gällande läget just då. Jag vet inte hur många som påstod att det var "köpläge" i aktien då. Nu i efterhand var det solklart säljläge. Sedan Februari i år har Swedbanks kurs havererat och dagens program från UG har inte gjort läget mer positivt. Förutom penningtvätt är nu banken även misstänkt för sanktionsbrott. Något som är betydligt värre - än att medverka till penningtvätt. Enda sedan Birgite Bonessens tid har banken försökt mörka sina problem, även om de på senare tid påstått att de vill reda ut allt. Med tiden har som sagt mer problem kommit fram och det är en av anledningarna att man ska hålla sig borta från bolag som inte är välskötta och har seriösa långsiktiga ägare. Aktien är i skrivande stund ner ca 2.95 % för dagen och står i skrivande stund i 126.50 kr. Hela härvan i Swedbank är tragisk för oss alla här i Sverige, då en hel del av våra pensionspengar är placerade här. Bland annat har både AMF och KPA investerat mycket i bolaget. För egen del kan jag inte förstå att man marknadsför sig som ett etisk och hållbart pensionsbolag när man håller Swedbank bakom ryggen när det gäller både penning och sanktionsbrott. Nu i efterhand funderar jag även om min investering i Avanza Zero är rätt. Tyvärr innehåller även denna fond en stor del Swedbank. Men överlag innehåller indexfonder här i Sverige Swedbank och därför kommer man inte undan om man vill exponera sig mot svenska bolag.

Hur ska man tänka framöver gällande Swedbank som investering?

Jag kommer trots allt behålla mitt innehav i Avanza Zero eftersom fonden inte har någon avgift. Blir det rejält med böter och sänk/utebliven utdelning för Swedbank kommer kursen fortsätta ner och på sikt kommer innehavet utgöra en mindre andel i Avanza Zero fonden. Mer tragiskt är att vi alla här i Sverige kommer få betala genom att våra pensionsförvaltare valt att vara så godtrogna och satsat våra pensionspengar här. Förutom detta har även den bostadsrättsföreningen jag bor i lån via Swedbank. Men redan om ett par veckor kommer vi amortera ner våra lån så mycket vi kan. På sikt hoppas jag vi kan byta till någon mer seriös aktör som kan finansiera våra lån.

Med det vill jag önska Swedbank lycka till framöver.

7 kommentarer:

  1. Hej Slimis.
    Pga detta gillar jag mer Avanza Global. Sedan när jag tänker efter är det skönt med Sveriges exponering i portföljen. Om jag gör det lutar det mer åt att jag väljer Länsförsäkringar Sverige indexnära 0.22% i avg eller bredaste Seb Sverige indexfond 0.27% i avg. Tycker att det är billigt ändå då man får ganska mycket bredare exponering än tex Avanza Zero. Tycker att bred index kommer ändå gå lite bättre och jämnare än bara omx30. Har du funderat på det själv om det är ändå inte bättre betala lite extra i avg för lugnare nattsömn? Lycka till.
    Mvh. Jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jacke.

      Du har gjort ett bra val med Avanza Global. Bra riskspridning till en låg avgift. Gällande nattsömnen så är inte Avanza Zero något jag oroar mig för. För en småsparare som mig räcker denna fond gott och väl för riskspridning. Även om det bara är svenska bolag, så har de verksamhet runt om i världen. Jag har som sagt stor tilltro till våra svenska bolag även om det varit en del skandaler den senaste tiden. Önskar även dig lycka till framöver och trevlig helg.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Kasta inte smuts på Swedbank Slimis, det är ett bra bolag som vill bli bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Två Månadslöner.

      Jag får be om ursäkt för det. Även om jag bara äger Swedbank via Avanza Zero blir jag upprörd av allt som kommit fram under Uppdrag Gransknings reportage. Nu är det iallafall ny ledning och ny VD och givetvis hoppas jag att det blir bättre framöver. Förhoppningsvis kan vi se mindre penningtvätt i alla våra nordiska banker i framtiden. Det är min förhoppning iallafall.

      Önskar dig en trevlig helg.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. UG gjorde oss skattebetalare en riktig björntjänst. Men självklart ska alla företag följa lagar och regler.

    Dock så tror jag att överföringen mellan ett ryskt bolag till ett amerikanskt bolag knappast anses vara ett sanktionsbrott.

    SvaraRadera
  5. Hej Valuta.

    Vi får hoppas du får rätt. Jag är själv för dåligt insatt för att avgöra vart gränsen för sanktionsbrott går. Tiden får avgöra hur det blir inom Swedbank.

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera