torsdag 21 februari 2019

Mina reflektioner gällande Swedbank

De senaste dagarna har det stormat rejält kring Swedbank. På Facebook har jag bland annat läst en diskussioner att ingen minns en fegis och har gått in och köpt Swedbank. En annan person skriver att han hedgar mot småsparare som springer i panik med sina kaffepengar. Han menar på att dessa småsparare är okunniga som inte haft intresse och energi att läsa på och lära sig tolka saker som händer på börsen. Personen i fråga som skriver detta har både läst böcker och gått på bolagsstämmor.

Bara för att kursen i ett bolag rasar behöver det inte innebära att det är köpläge. Innan man väljer att investera sina pengar i Swedbank tycker jag man ska sätta sig in i bolaget och dess risker och inte bara köpa för att det har rasat nu. Jag tycker även man ska se Uppdrag gransknings reportage. Efter att ha sett det tycker jag att förtroendet för Swedbanks VD är helt borta. Det har skickats otroligt mycket pengar till olika brevlådeföretag som endast har en postbox på olika adresser. När UG kom dit ville givetvis ingen svara på frågor. Det hela såg otroligt missköt ut av Swedbank. Samtidigt har Swedbanks VD gått ut och lovat att allt har sköts sjysst i bolaget. Jag förstår om man missat en del olagliga transaktioner men när det blir tal om 40 miljarder är det systematiskt fusk i större omfattning. I mitt tycke hoppas jag att Swedbanks VD får avgå och även styrelsen sparkas precis som i Danske Bank. Genom denna penningtvätt har bolagets förtroende redan skadats så det räcker.

I dagsläget tror jag många är besvikna på Swedbank. Inte bara deras aktieägare utan även deras kunder och för den del även vi som äger bolaget via våra pensionsfonder. Jag äger ju själv tyvärr bolaget via min indexfond Avanza Zero och det är just risken med indexfonder. Det finns alltid bolag man egentligen inte vill äga när man har en bred exponering mot börsen. När Swedbank nu missköter sig påverkar det de flesta här i Sverige på ett eller annat sätt då våra pensionsfonder sjunker i värde.

Jag investerade själv i Danske Bank när aktien hade slaktats rejält efter penningtvätten som var. Den såg ju "billig" ut för stunden. Jag gav det lite tid men det visade sig snabbt att bolaget började tappa både kunder, vinst samt slog till med en lägre utdelning. På det sänktes även förtroende från marknaden och idag står aktien ca 18 kr lägre än när jag sålde av mitt innehav. Jag sålde av och valde istället Handelsbanken för hela slanten och den investeringen ligger bra till idag.

Nu i efterhand har jag lärt mig en läxa vad det gäller att investera i bolag som sysslar med denna typ av affärer. Även om det kändes billig för stunden blev det en förlust på drygt 8000 kr och hade jag suttit kvar med surdegen idag hade förlusten varit högre. Förutom detta tycker jag nu i efterhand att det var oetiskt av mig att göra en investering här. Denna typ av bolag är inget jag vill äga och det kommer bli skärpning framöver så att jag inte gör om samma misstag igen. När det gäller denna typ av bolag ska man dra öronen åt sig. Min tro är att Swedbank kommer tappa en hel del kunder på detta. Det finns även en risk att de tids nog tvingas sänka utdelningen precis som Danske Bank. Tjänar man mindre pengar och ska lägga undan till böter i miljardklassen måste pengarna tas från någonstans.

Med det sålde jag av en liten del av min min Avanza Zero fond idag. Jag vill helt enkelt minska min exponering mot Swedbank. Istället funderar jag vilken bank som kommer ta marknadsandelar från Swedbank när missnöjda kunder lämnar? Danske Bank ligger nog också dåligt till. Min tro är att Handelsbanken kan gynnas då de är en sjysst bank som inte sysslar med denna typ av affärer.

Med det ligger jag kvar med Handelsbanken som mitt top pick i sektorn. För er som fortsatt äger Swedbank håller jag tummarna att banken någon gång i framtiden får tillbaka sitt förtroende och slipper böter i miljardklassen.

Hur ser ni på Swedbanks penningtvätt affärer?

11 kommentarer:

  1. Hej Slimis.
    Du sktiver om index Avanza Zero och risken att man investerar i aktier som Swedbank. Hur kan du vara säker att Handelsbanken inte gör samma sak och du ligger tungt i den? Det borde vara större risk än 6,5% Swedbank i Avanza Zero eller Seb Sverige index 302 st aktier för 0.27% i avg eller Spiltan inv 0.24% i avg. Bara undrar då man kan inte vara säker på kvalite om man köper rena aktier. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  2. Hej Slimis, Man kan även tycka att kursen minskat som att det finns allvarliga bevis.
    Så om det skulle komma bevis kanske inte kursen minskar jätte mkt.
    Och du tror väl inte SHB är helt oskyldiga, banker är nog som ett spindelnät, så på något sätt är nog alla stora svenskas banker inblandade på något sätt. Men vi får se vad som händer, jaga behåller bankerna och njuter av deras utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.

      Visst har kursen tagit stryk i Swedbank. Men när en bank sysslar med penningtvätt affärer värderas det också därefter. Det är bara se hur marknaden har handlat ner Danske Bank. I Europa finns det gott om lägre värderade banker. Svenska banker har vart högre värderade just för att de är välskötta, lönsamma och trygga. Om det försvinner ska de även värderas därefter. Jag hoppas som sagt att Swedbank inte drabbas alldeles för hårt av detta då jag fortsatt äger en hel del aktier via mina indexfonder. Det är inte heller bra för övriga banksektorn här i Norden som dras ned av fallet. Gällande Handelsbanken har de inte samma exponering mot de baltiska länderna så även om risken finns här anser jag den lägre.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej Jacke. Givetvis sprider man riskerna med indexfonder. Men samtidigt tror jag många knappt vet vad de investerar i när de köper en fond eller förstår vad fondernas avgifter kostar över tid. De sparar kanske i en indexfond för att deras bankman rekommenderar det samt att de slipper engagera sig i sitt pensionssparande. Genom en bred indexfond får du många bolag du troligtvis aldrig skulle köpt annars. Jag känner mig tryggare att äga Handelsbanken än de andra svenska storbankerna. Det grundar jag på bankens välskötta historik. Hade Handelsbanken vart med i UG för liknande problem som Swedbank hade jag sålt direkt. Det är just trygghet som det är värt att betala extra för. Det får man i Handelsbanken. Lycka till även du.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen

      Bankman brukar rek oftast dyra aktiva fonder. Annars om skulle börja köpa rena aktier då skulle jag köra på Industivärden. Investor. Lundberg. Andledningen att jag kör 100% Avanza Global just nu pga 0.10% i avg och jämn branchfördelning. Sveriges index 30% Bank. 30% Industri. Gillar mer Amf småbolag då den har bättre branchfördelning eller Spiltan aktiefond Investement som jag brukar ha i portföljen. Fast långsiktigt brukar det bli bra. Lycka till.
      Mvh.jacke77

      Radera
    2. Jo fonder med höga avgifter ska man vara försiktig med om inte fonden presterat riktigt bra på lång sikt.

      Lycka till även du :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hmm, jag tror att de senaste kursrörelserna i Swedbank är aningen överdrivna och beror mest på att någon ropat "varg" istället för att några fundamenta har ändrats, att brott har begåtts eller att höga böter har utdömts. Är det bra för Swedbank, det som hänt? Uppenbarligen inte, och deras sätt att hantera detta har varit katastrofalt. Men har banken drastiskt tappat sin förmåga att tjäna pengar? Det är jag inte så säker på, så därför köpte jag en liten stek i bolaget igår (80 aktier). Swedbank är ett av våra största innehav med ca 5,5% av portföljen, och jag är inte redo att ge upp aktien än i alla fall, enkom vad UG (vars huvuduppgift är att göra bra tv) har påvisat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Jag hoppas att Swedbank har ett bra svar på alla transaktioner som har gjorts och att skadorna inte blir alldeles för allvarliga på sikt. Även om jag inte direkt äger bolaget har jag en stek i Swedbank via mitt pensionssparande och sen har ju de flesta här i Sverige ett indirekt ägande via sina pensionsfonder. Framtida böter i miljardklassen skulle med det påverka de flesta negativt här i Sverige. Blir intressant med uppföljning från UG i veckan.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hej Slimis,

    Väldigt välskrivet inlägg. Jag håller med att majoriteten bara tankar Swedbank utan att fundera en extra gång, den största anledningen är "det är billigt, jag är långsiktig", det tänket är farligt. Själv är jag i en lättare situation då jag aldrig ägt Swedbank och utnyttjar tålamodet till att se vad som händer innan/om jag ska köpa något framöver.

    Samtidigt att folk ska jämföra det med andra bolag som JNJ med deras babyprodukter att dem "lyckades återhämta sig". Varför inte jämföra med Danske Bank istället? Jag anser också att det är totalt kört för Swedbanks VD. Att hon inte låter en tredje part går in i djupet på Swedbank leder bara till att fler blir misstänksamma. Det bästa en VD kan göra är det Mark Zuckerberg sa till världen "We, I have made a mistake, it is my fault. I am sorry", speciellt när det blev ett så stort tryck i Facebook ett tag.

    Personligen tycker jag Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en mycket bättre fond jämfört med Avanza Zero. Man kan ha bägge, man kan ha den ena eller den andra, men ska man ha båda tycker jag man ska vikta sig mer mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag som avkastat bättre historiskt sett samt ger en bättre riskhantering och man slipper detta med t.ex. ett bolag som t.ex. Swedbank betett sig dåligt måste man sälja hela fonden. Det är min personliga åsikt! :)

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsea.

      Det ska bli intressant att följa utvecklingen i Swedbank och framförallt Uppdrag gransknings uppföljning nu i veckan. Det hela känns otroligt missköt från Swedbanks sida och vi får se hur det hela slutar. Jag hoppas det inte blir alldeles för mycket konsekvenser då nästan alla här i Sverige äger Swedbank via pensionsfonder. Spiltans investmentbolag är inte alls fel. Men i dagsläget väljer jag att direkt äga de investmentbolag jag vill ha på längre sikt.

      Tack för din kommentar :-)

      Vänliga hälsningar

      Slimis

      Radera