måndag 17 juni 2019

H&Ms försäljningssiffror

Idag kom H&Ms försäljningssiffror och med det blev det en svängig dag för aktien. Analytikerna hade räknat med att bolaget skulle öka försäljningen med 5.5 % men istället överraskade H&M positivt och ökade försäljningen med 6 % i lokala valutor.

Försäljning exklusive moms uppgick till 57.474 miljoner kronor (51.984). Analytikerna hade räknat med 57.128 miljoner kronor.

Samtidigt kommenterade H&M: "Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare.

Detta uttalande gjorde att många kände oro för ökande kostnader framöver. Samtidigt fokuserade man väldigt lite på att det går i rätt riktning.

Även om det var lätta jämförelsetal från förra året tycker jag försäljningssiffrorna ser helt ok ut. Frågan är givetvis hur H&M har lyckats hålla nere kostnaderna och hur resultatet ser ut efter det. Detta får vi se i kommande rapport. Jag tycker iallafall att marknaden handlade ner aktien lite väl mycket på denna försäljningssiffra.

Jag valde därför att återköpa 600 H&M aktier som jag sålde för ett par dagar sedan för att finansiera mitt Kinnevik köp. Dessa såldes då för 152.42 kr st och köptes idag tillbaka för 147.56 kr st. För att finansiera köpet fick jag åter minska ner med 400 aktier i Kinnevik som såldes för 243.10 kr st. Dessa köptes för 244.20 kr st så jag fick ta en liten förlust i Kinnevik. Jag har dock 800 Kinnevik aktier kvar som jag har starkt tilltro till framöver.

Även om det fortsatt är hård konkurrens bland klädbolagen ser jag tids nog H&M som ett av bolagen som kommer gå stärkt ur det här. Precis som familjen Persson har även jag ett bra tålamod att vänta in ett bättre resultat. För övrigt fortsätter H&M att växa fantastiskt på Instagram och har nu 30.9 miljoner följare. Jag har nu framöver stora förväntningar att H&M:s nästa designersamarbete med Giambattista Valli ska ge ett bra resultat.

 Med det ser jag fram emot kommande rapport från H&M. 

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig vecka :-) 


2 kommentarer:

  1. Intressant, jag äger inte själv H&M men kläder till bra pris lär ju behövas ett bra tag framöver, och de är ändå ganska ledande inom sin nisch. Gäller bara att de får igång sina onlineaffärer ordentligt. Och om de sänker utdelningen kan ju kursen ta stryk, likt NCC tidigare i år.

    SvaraRadera
  2. Hej Minimalistspararen.

    Min uppfattning är att H&Ms onlineaffär har förbättras betydligt den senaste tiden. Det är här vi kommer se tillväxt framöver när handeln i fysiska butiker minskar. Min tro är även att marginalerna blir bättre när fri frakt slopas för små ordrar. Jag tror inte på någon sänkt utdelning i framtiden men om en sådan situation skulle uppstå kommer jag givetvis utvärdera om jag fortsatt vill äga bolaget. En utdelningssänkning som inte är planerad ser jag som en varningssignal men säljer inte enbart pga det. Skanska fick dock lämna portföljen när de sänkte utdelningen nu sist. Man får helt enkelt utvärdera om bolagen man äger presterar som man själv har tänkt.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera