måndag 18 februari 2019

Blev rejäla förändringar i portföljen i Fredags

I Fredags blev det åter rejäla förändringar i portföljen. Aktier för runt 500 000 kr har omsatts i portföljen. Då jag under Fredagen var på begravning och sen jobbade hela helgen har jag inte hunnit uppdatera min portföljen under helgen. Av någon anledning kan jag inte se exakta summor idag som jag köpt och sålt för på hos Nordea i Fredags. Man överraskas med jämna mellanrum vad Nordea Investor behöver uppdateras när det gäller aktiehandel.

Följande affärer har iallafall skett i portföljen:

Skanska: Jag har sålt av samtliga mina 600 aktier för runt 162.50 kr st. Skanska har inte alls presterat imponerande sedan jag köpte mina första aktier i bolaget. Efter att bolaget meddelat en utdelnings sänkning har jag funderat på hur jag ska göra med bolaget. Jag ser fortsatt Skanska som ett seriöst och bra bolag men i dagsläget är jag nöjd att äga det via min indexfond samt via mina investmentbolag. I min portfölj vill jag ha bolag som behåller eller ökar sina utdelningar över tid. Skanska har historiskt haft en imponerande utdelningshistorik men sänker nu utdelningen och idag ligger den på runt 3.7 %. Jag har köpt in Skanska från strax under 180 kr ner till 139 kr och i dagsläget har jag inte riktigt koll på mitt inköpspris. Men summerat har jag troligtvis hamnat runt en avkastning på plus minus 0 totalt. Med det önskar jag Skanska fortsatt lycka till och hoppas att bolaget kan prestera lite bättre i framtiden.

Avanza Global: Jag har sålt mitt lilla innehav här med en liten vinst. Avanza Global är bra om man vill ha en globlafond till låg avgift. Men ärligt talat gillar jag inte fonder överhuvudtaget och väljer därför att placera dessa pengar i de bolag jag vill äga på längre sikt. Jag har fortsatt kvar min Avanza Zero fond som räcker gott och väl för mig när det gäller fonder.

Hufvudstaden: Kom med en stabil rapport och utdelningen höjdes 20 öre. Ett fantastiskt bolag som jag åter valt att sälja av efter mycket velande och funderingar. Mina samtliga 1000 aktier har sålts för mellan 148-149 kr st. Jag väljer med det att ta hem en rejäl vinst i bolaget men kan samtidigt tänka mig ta in bolaget igen om något sker som gör att aktiekursen åter går ner i pris. När det gäller Hufvudstadens aktie sålde jag hela mitt innehav på toppen 2017 för nästan 150 kr st. I stort sett hela mitt innehav köptes sedan tillbaka mellan 120-130 kr per aktie då marknaden tillfälligt oroade sig för räntehöjningar. Nu är aktien åter lite högre värderad och jag väljer därför att just nu åter äga den via Lundbergföretagen. När utdelningarna trillar in är Lundbergföretagen ett bolag jag kommer öka i och med det kommer även min exponering mot Hufvudstaden öka igen. Det är även mycket möjligt att Hufvudstaden som enskilt bolag kommer tillbaka till portföljen i framtiden.

H&M: Har åter fått rekommendationssänkningar från diverse analyshus. Min tro är fortsatt att bolaget kommer förbättra sin försäljning i år och med det även lyckas höja sina marginalerna genom mindre investeringar samt vissa besparingar. Jag köpte i Fredags in 400 aktier till för 136.50 kr st.

Handelsbanken: Den största investeringen jag gjorde i Fredags var i Handelsbanken. Efter mycket velande mellan Hufvudstaden och Handelsbanken den senaste tiden valde jag att satsa rejält här. 2000 aktier har köpts in för runt 102 kr st. Med det har jag återköpt 5500 aktier i bolaget betydligt billigare än när jag sålde mina då 6000 aktier på toppen 2017. Idag kom även beskedet att bolaget får en kvinnlig VD. Detta ser jag som positivt då Handelsbanken haft problem med jämställdhet tidigare. Med det ser jag fram emot kommande utdelning från bolaget.

Lundbergföretagen: Sist men inte minst blev det lite pengar över och dessa placerades här. Lundbergföretagen är ett investmentbolag jag vill fortsätta stärka mitt ägande i framöver.

Med dessa köp har portföljen åter blivit smalare än tidigare. Men under året kommer riskspridningen bli bättre igen. Den närmsta tiden är tanken att portföljen får vara som den är nu. Om inget oförutsett sker kommer jag vänta in kommande utdelningar som då kommer placeras på bästa möjliga sätt.

Annars kommer bloggen vara lite mer passiv den närmaste tiden. Det har tyvärr hänt en del grejer inom familjen som gör att mina barn kommer behöva mer tid från mig den närmaste tiden. Det kommer dels innebära lite mindre jobb men även lite mindre tid för bloggen. Jag ska göra mitt bästa för att uppdatera bloggen tids nog igen när tid finns.

Min nya portfölj finns iallafall på höger sida av bloggen.

 Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig vecka :-)

8 kommentarer:

  1. Det var minst sagt en rejäl omstuvning och en koncentrerad portfölj du har nu. Jag har ”alla” dina bolag i min egen portfölj.

    Jag hoppas det går bra med familjesituationen.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon.

      Ja ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig när det gäller portföljen. Men jag hoppas och tror det blir bra på sikt. Håller tummarna att även dina innehav presterar bra framöver :-)

      Tack för din omtanke.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Beklagar sorgen, mitt varma deltagande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav och tack för din omtanke.

      Efter regn kommer solsken.

      Hade bäst :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Tjäna Slimis.
    Inte så många innehav i portföljen. Viktigast att man tror på det. Annars mindre risk om du hade stoppat allt i Avanza Zero? Själv håller jag mig till Avanza Global/ Avanza Zero. Lycka till med dina innehav
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Jacke.

      Du är en sann förebild som håller dig till indexfonder :-) Det blir bra på sikt. Fortsatt lycka till med ditt sparande.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Det är alltid lika tråkigt när någon älskad person i sin närhet faller bort, tyvärr är det också ofrånkomligt. Vårda de fina minnena.
    Aktierna springer inte bort utan låt det ta den tid det tar att bearbeta sorgen.

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Du har helt rätt. Som du skriver får man minnas de fina stunderna. Efter regn kommer tids nog solsken igen.

      Tack för de fina orden.

      Önskar dig och din familj en trevlig Onsdag.

      Vänliga Hälsningar
      /Slimis

      Radera