måndag 15 oktober 2018

Nytt inköp samt nuvarande portföljvärde

Den senaste tiden har börsen backat en del och tyvärr har även min portfölj tappat en hel del i värde. Som tur har mina 2 största innehav H&M och Handelsbanken stått emot nedgången förhållandevis bra. H&M har tom gått bättre än index den senaste tiden. Däremot har både mina investmentbolag och fastighetsaktier samt mina nyinköpta utländska innehav tappat desto mer. Avanzas globalfond har haft en riktigt sur start och är redan ner över 5 % sedan inköp. Men även Danske Bank har tappat ca 8 % sedan inköp även om jag tyckte jag kom in på en skaplig nivå. Idag köpte jag tillbaka ytterligare 100 Wallenstam för 80.25 kr. Med detta köp har jag snart återköpt alla mina Wallenstam aktier billigare än jag tidigare sålde dem för. Skulle Wallenstam fortsätta ner den närmaste tiden är tanken att köpa in de sista 100 aktierna jag tidigare sålde av.  Allt som allt har iallafall portföljen från att ha toppat på drygt 1,9 miljoner kr gått tillbaka och idag är den värd endast 1.8 miljoner kr. Med det gäller det dock att inte ge upp. På längre sikt ser jag fortsatt positiv till aktiemarknaden och jag kommer fortsätta att bygga på min portfölj varje månad. Fortsätter börsen ner nu framöver är tanken att köpa mer indexfonder. Mina utdelningar kommer dock investerats i nya aktier enligt plan. Just i nedgångar gillar jag att köpa indexfonder. Då känns allt lite mer prisvärt. När börsen är högt värderad föredrar jag mer stock picking då jag gärna vill köpa det som känns prisvärt för stunden.

Med det ser ni min nya portfölj på höger sida av bloggen.

Hur mycket har ni backat den senaste tiden?    

2 kommentarer:

  1. "idag är den värd endast 1.8 miljoner kr." Allt är relativt. :D
    Tror man på dessa bolag långsiktigt så är det bara ett hack i kurvan. Kursen kan lika gärna dubblas inom 5 år resonerar jag.

    SvaraRadera
  2. Hej Tripple.

    Jo precis som du skriver är ju allt relativt :-) Men vi får hoppas på en dubblering kommande 5 år :D

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera