tisdag 27 februari 2024

Månadens inköp

 Då var det åter den 27:e och som vanligt förs en liten slant över till mitt långsiktiga sparande.

Denna månad har jag valt att fortsätta stärka mitt ägande i Hufvudstaden och dagens transaktion ser

ni här under:


Förutom denna investering har jag fått in lite mer pengar från annat håll de senaste dagarna och även dessa pengar har investerats i Hufvudstaden men till ett något högre pris per aktie.

Allt som allt har jag återköpt 667 aktier i Hufvudstaden hos Levler den senaste tiden för ett snittpris på 126.42 kr per aktie. Det kan jämföras med i höstas när jag sålde av hela mitt innehav i Hufvudstaden för 129.01 kr per aktie. För stunden återköper jag helt enkelt aktier billigare och så kommer jag fortsätta göra så länge jag tycker aktien känns prisvärd.

Efter dessa köp äger jag nu 27413 aktier i Hufvudstaden och återköper sakta men säkert en del av de aktier jag sålde tidigare till ett högre pris. Nu senast i höstas ägde jag 29100 aktier i Hufvudstaden så jag har en bra bit kvar till den nivån. Vid årsskiftet tog jag ju ut en del pengar och på det har jag inte heller någon belåning på min aktieportfölj och det innebär att portföljen är mindre än i höstas. 

Det var allt för nu. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Min nuvarande portfölj kan ni se på höger sida av bloggen. 

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

4 kommentarer:

  1. Du har en beundransvärd förmåga att välja och satsa stort i det du tror på. En fråga,
    är du inte någon gång orolig för att något dåligt kan inträffa i Hufvudstaden? Inget är ju 100% säkert i livet, jag tror att HS är det säkraste av alla fastighetsbolag på börsen pga låg belåning, men du skulle drabbas hårt om det visade sig att redovisning eller något annat inte är korrekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej John.

      Jag brukar satsat rejält när jag tycker läget är rätt och det har gett en bra avkastning över tid även om jag gått på minor ibland. Sen kan man ju inte veta om beslutet man tar idag är rätt men det visar sig med tiden.

      Givetvis finns det risker i Hufvudstaden likt andra aktier men jag ser ändå risken som låg om man kan tänka sig äga bolaget över en längre period och man går in i aktien i ett pressat läge och aktiepriser är nertryckt. För stunden pressas fastighetsbolag av flera anledningar och det ger som sagt ett lägre fastighets/aktiepris för stunden. En risk vore ju om retail en dag skulle dö ut helt av någon anledning eller minska rejält över tid. Men jag tänker ändå att retail borde klara sig som bäst där Hufvudstaden har sina fastigheter och i värsta fall borde man kunna göra något annat bra av dessa lokaler. Kontoren känner jag mig mer trygg med då efterfrågan här är bättre än för butikslokalerna.

      Risken med redovisning som inte stämmer eller något annat som inte är korrekt i bolaget är inget som oroar mig. Jag litar på att Lundbergs sköter detta till 100 % och jag är trygg med att just Fredrik Lundberg är storägare genom hans investmentbolag. Det känns även tryggt att bolaget överlevt i över 100 år och det innebär att de har en affärsidé som fungerat bra över tid.

      Men som du skriver är ingen investering 100 % säker. Men på sikt är min förhoppning att Hufvudstaden kommer tillbaka och blir en bra investering över tid till rimlig risk.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Tack för (bra) svar. Begriper resonemanget, även om jag själv tycker det är tveksamt att vara så hårt knuten till ett bolag. Risken är däremot låg, historiken bra (ur risksynpunkt alltså, inte avkastningsmässigt) och, som jag ser det, substansen relativt säker. Det var därför jag nämnde risken oegentligheter, eftersom jag inte ser så många finansiella risker i caset.
      Tror inte på någon förhöjd risk pga butikshandel etc; NK går dåligt sedan länge, nollavkastning eller negativ sådan, men det är ju inräknat i kursen sedan ett decennium. Fastigheten är fortfarande väldigt värdefull, så jag tror inte att detta sänker Hufvudstaden. Kanske tvärtom, att folk säger ”Hufvudstaden, är det inte de som har NK, som går så dåligt”, och så blir det mer rabatt i aktien än vad som vore logiskt.

      Radera
    3. Hej igen John.

      Som du skriver vore det önskvärt om NK kunde förbättra sitt resultat framöver och min förhoppning är givetvis ett bättre resultat här på sikt.

      Jag har även en tro att substansrabatten i aktien kan minska tids nog. Just fastighetsaktier överlag påverkas mycket över ränteläget och förhoppningsvis ser vi en räntesänkning någon gång senare i år och detta borde kunna ge fastighetsrelaterat överlag en uppsving.

      Det blir iallafall spännande att fortsätta följa Hufvudstaden och jag hoppas allt går bra med det nya kvarteret Johanna som ska vara klart 2026. Sen hoppas jag att vi tids nog ser bättre tider igen och med det en bättre aktieutveckling.

      Tack för att du delar med dig dina tankar gällande Hufvudstaden.

      Mvh Slimis

      Radera