onsdag 21 februari 2024

Ökat på i Hufvudstaden

 Då var det åter Onsdag och nya möjligheter. I slutet av förra veckan tog jag beslutet att minska ner mitt innehav i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Anledningen var att återköpa aktier i Hufvudstaden som jag sålde på en högre nivå i höstas. Just då för stunden investerades pengarna från försäljningen i just denna fond och sedan dess har fonden gett en avkastning på runt 15 % så pengarna har växt på bra på kort sikt. Jag har fortsatt kvar ett innehav i Spiltan Aktiefond Investmentbolag men detta innehav ligger hos Savr och är mindre än det innehav jag haft hos Levler. 

Pengarna från fond försäljningen har i alla fall gjort att jag idag återköpt totalt 363 aktier i Hufvudstaden för strax under 127.80 kr per aktie. Jag fick även in en liten summa som igår som investerades i 7 Hufvudstaden aktier men dessa köptes något billigare än idag. De senaste transaktionerna ser ni här under och som vanligt handlar jag aktier gratis utan courtage via Levler (Sponsrad länk) Vill även ni handla aktier gratis är det kostnadsfritt att öppna ett konto hos dem. Eftersom bloggen är sponsrad av Levler får jag en liten ersättning från dem om ni blir kund via min blogg. Stort tack till er som följer, kommenterar och stödjer bloggen <3


 Förövrigt kan jag tycka våra svenska investmentbolag blivit lite dyra på senare tid. Investor handlas till en substansrabatt på ca 4 %. Det kan jämföras med de 5 senaste åren då Investor som mest handlats med en substansrabatt på nästan 40 %. Lundbergföretagen handlas nu på en premie på ca 2 %. Inte superdyrt men känns inte billigt heller. Sen har vi Industrivärden som handlas till ca 1 % substansrabatt och det kan jämföras med nästan 30 % som högst de senaste 5 åren. Kinnevik handlas däremot till nästan 39 % substansrabatt i skrivande stund men här var substansrabatten nästan 50 % när den var som högst. 

Våra svenska investmentbolag har dock presterat bra över tid och kanske förtjänar de dagens värdering. Men för egen del fortsätter jag återköpa i Hufvudstaden så länge aktien håller sig runt dessa dessa nivåer och inget oförutsätt negativt händer. Substansrabatten ligger på drygt 31 % i skrivande stund och min förhoppning är att denna substansrabatt minskar över tid när vi tids nog får en lite bättre konjunktur samt lite lägre räntor.

Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-) 

2 kommentarer:

  1. Tjenare Slimis.
    Alltid lika intressant att följa dina djärva köp:)
    Vad det gäller Spiltan aktiefond investmentbolag så investerade jag länge i den, mer eller mindre intensiva insättningar från typ 2014 till 2023, men så i slutet av förra året sålde jag av den och lade pengarna direkt i de underliggande innehaven som (enligt mig) trots allt är motorn i fonden. Investor och Industrivärden. Ökade även en del i Latour trots den höga värderingen. Hur som helst har det blivit, hittills i alla fall, en bra investering, den som har lever får se:)
    God avkastning på dig, vi ses bland miljonerna.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej K.

      Kul att din investering i Spiltan blivit riktigt bra över tid. Vill man äga de nämnda bolagen direkt istället för genom fonden spar man ju in fond avgiften över tid och det är ju inte dumt. Alla de investmentbolag du nämner har imponerat över tid. Jag håller tummarna att de fortsätter ge dig en fin avkastning även nu framöver :-)

      Vi ses bland miljonerna.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera