torsdag 21 mars 2024

Köpt och sålt aktier för 9.5 MKR idag

 Då var det åter Torsdag och nya möjligheter. Igår gick amerikanska börsen bra efter räntebeskedet och det skapade möjligheter idag då mitt största innehav Hufvudstaden steg kraftigt i början av dagen. Jag litade på min magkänsla och sålde därför av i aktien när den steg kraftigt för att lite senare återköpa aktier billigare. Detta innebär alltid en risk att inte kunna återköpa billigare än tidigare. Av den anledningen gör jag inte denna typ av affär om jag inte tycker chanserna ser goda ut för att kunna återköpa något billigare inom närtid. Alternativet om det inte går är att placera pengarna någon annanstans.

Dagens transaktioner ser ni här under:


  Som ni ser blev det flera lyckade transaktioner och det hela resulterade att jag kunde återköpa 109 aktier fler i Hufvudstadens aktie eftersom den kortsiktiga handeln gav en vinst på ca 14000 kronor när courtage var betalt. Affärer gjordes både på mitt Nordnet konto men även på mitt Levler konto. Med det sagt fortsätter jag stärka mitt ägande i Hufvudstaden och det ger även lite mer i utdelning som kommer här i slutet av månaden. För den uppmärksamme har jag sedan mitt senaste inlägg köpt lite fler aktier i Hufvudstaden eftersom det kom in lite extra pengar jag inte räknat med. Det gör att jag efter dagens transaktioner nu äger 27562 aktier i bolaget.

Under dagen har sedan Hufvudstaden fortsatt ner och aktien står i 128.60 kr i skrivande stund. Det har vart lite högre omsättning i aktien den senaste tiden och kanske är det någon större ägare som köper eller säljer ut aktier just nu. För egen del kommer jag fortsätta köpa aktier här om aktien fortsatt handlas till en attraktiv nivå när utdelningen kommer nu den 28:e Mars. Men det kommer uppdatering hur kommande utdelning investeras.

Det var allt för nu.

Men som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs och nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Uppdatering:

Årets utdelning från Hufvudstaden har återinvesterats i just Hufvudstaden och mitt innehav har ökat från 27412 aktier till 28130 aktier.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig kommande helg :-)


4 kommentarer:

  1. 14000 är verkligen inte fy och skam Slimis! Kräver några timmar på jobb#1 oavsett tjänst. Som vanligt imponerad över din trading!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Som du skriver kräver 14000 kr många timmar av jobb för de flesta. Som jämförelse tjänar jag själv under 140 kr per timme netto och då är semesterersättning inräknat. Att lyckas en dag som denna innebär då en intjäning av cirka 100 timmars jobb. Så nog kan kortsiktig handel ge en bra ersättning om man har lite tur och lyckas med den.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Grattis till tradingen, det är nästan så att jag blir sugen på att testa också. Fast just nu sitter jag fast i US tech-fonder för hela slanten. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire 2025.

      Ja, indexfonder är inte så dumt det heller och den sektorn har ju presterat mer än bra de senaste åren :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera