måndag 12 februari 2024

Köpt Hufvudstaden aktier för 3.4 MKR

 Då var det åter Måndag och nya möjligheter. 

I Fredags tog jag beslutet att sälja av i Nordnet Sverige Index. Jag har fortsatt kvar ett innehav här på drygt 250 000 kr men anledningen till försäljningen var att ta in Hufvudstadens aktie i portföljen igen.

Förra året handlade jag en hel del i denna aktie men det slutade med att jag sålde av 28500 aktier för 129.01 kr per styck. Fastighetsrelaterat hade för stunden gått väldigt starkt och istället investerades pengarna i Nordnets gratisfond. Men eftersom det bara går att investera 100 000 kr per dag i denna fond tog det lång tid att få in pengarna här och med det tappade jag en del av uppgången som var. Men hursomhelst så har iallafall index stigit sedan min försäljning i Hufvudstaden och i Fredags tog jag hem en vinst på ca 130 000 kr i denna indexfond. Jag får tacka index som stigit sedan min investering här.

Senaste tiden har fastighetsrelaterat gått dåligt igen och det innebär att jag idag kunde köpa tillbaka 26745 aktier i Hufvudstaden för ett snittpris på 127.35 kr per aktie. Tyvärr tar de så lång tid att få in pengarna efter en försäljning av en fond hos Nordnet annars hade dessa aktier kunnat köpas in något billigare tidigare under Måndagen.

Hursomhelst så har 26745 aktier köpts in för ca 44 000 kr billigare än jag sålde för senast i höstas. Under tiden har även dessa pengar vuxit med ca 130 000 kr i Nordnets indexfond så i det korta perspektivet i höst var det bättre att satsa mina pengar i index efter det fastighetsrally som var då för stunden.

Dagens transaktion ser ni här under:


Efter dagens transaktion har jag åter minskat ner min exponering mot index och om detta beslut är rätt eller fel lär visa sig framöver.

Om några dagar kommer iallafall kvartalsrapporten från Hufvudstaden in och aktien har tappat en del på sistone likt många andra fastighetsbolag. Ser vi till bolagets hemsida verkar vakanserna på kontor gått upp något i Stockholm men verkar ligga bättre till i Göteborg. Jag räknar inte med någon kanonrapport detta kvartal men som vanligt kan jag tänka mig äga Hufvudstaden på lång sikt likt tidigare och idag tyckte jag det var ett bra läge att återköpa aktier igen. 


Min nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen. Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Slimis.

    Håller med dig om att det ibland tar lite väl lång tid innan vissa fondaffärer går igenom och pengarna kan investeras i något annat.

    Här borde nätmäklarna och fondbolagen kunna få till ett snabbare transaktionsflöde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025.

      Gällande denna punkt var faktiskt Avanza bättre än Nordnet då jag brukade få in fondpengar samma dag som jag sålt. Nordnets pengar kan iställer dyka upp runt lunchtid dagen efter och som i detta fall förlorade jag många tusenlappar på att vänta några timmar med mitt inköp. Men de känns inte som detta är något som Nordnet prioriterar att ordna eftersom jag redan påpekat detta för dem 1 gång och inget har hänt efter det. De är väll bara gilla läget som kund men givetvis hade det vart bättre om det kunde vart lite mer ordning och reda samt lite snabbare hantering av kundernas affärer. Framförallt kunde det gett nöjdare kunder.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera