fredag 26 januari 2024

Månadens inköp

Idag har det åter kommit in en lön på kontot och som vanligt förs en liten summa över till mitt långsiktiga sparande. 

Denna månad har jag investerat totalt 12200 kr i Nordnet Sverige Index och denna transaktion ser ni här under:


Månadens inkomster var bra då jag jobbade samtliga storhelgsdagar i December. Nästa månad blir dock riktigt dåligt inkomstmässigt då jag vart sjuk mycket denna månad.

Förutom att investera på börsen har pengar betalats in till Skatteverket. Jag vet inte riktigt hur mycket ISK skatten kommer gå på nu framöver och därför har jag valt att betala in lite i förskott. Tyvärr blev det en rejäl kostnad när jag flyttade i stort sett hela mitt sparande från Avanza och blev med det dubbelbeskattad. Jag räknar med att detta kostade mig strax under 10 000 kr i extra skatt och det blev en dyr erfarenhet att ha med Avanza att göra när deras tjänst låg nere vid flertal tillfällen men framförallt visade Avanza sin girighet när de inte betalade tillbaka alla courtagepengar de dragit fel i och med deras teknikstrul. Det hela slutade med att jag blev lurad på 99 kr så det är inga stora summor att prata om. Däremot såg jag tydligt att 99 kr var värt att lura en av sina mer lönsamma kunder och tack vare detta slutade jag helt min affärsmässiga relation till Avanza men jag slutade även med min kortsiktiga handel. När en plattform ligger nere i flera timmar och det inte går att handla med sina innehav är det i mitt tycke en allt för stor risk att handla kortsiktigt med större summor. Jag håller fast vid att Avanza gått från toppen till botten och när det gäller mig kommer de inte tjäna några mer pengar i framtiden. Det som finns kvar hos Avanza idag är några få innehav och Avanza Zero. Men i övrigt görs inga fler affärer här då mina framtida insättningar hamnar hos Nordnet och Levler. 


Det var allt för nu men som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs eller om jag kommer på något annat intressant att skriva om. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.


Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig helg :-)




2 kommentarer:

  1. Ha en trevlig helg du också.

    Kul med Levler, vad tycker du om dem?

    Själv använder jag först och främst Avanza för mitt privata sparande, men har funderat på att byta. Det har varit lite för mycket strul där för att jag ska vara nöjd.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire 2025.

      Tack för det. Jag gillar Lever av flera anledningar. Bra priser på fonder, bra kundservice och gratis aktiehandel ett bra tag framöver. Vad jag förstår ska de även tids nog erbjuda en lägre valuta växlings avgift än både Nordnet och Avanza när det gäller handel av aktier i utlandet. Jag tror som sagt att de kan bli en bra utmanare på sikt speciellt för de som inte håller på med aktiv trading utan köper mer för att behålla över lång tid framöver. Deras plattform för aktiehandel är inte lika utvecklad som många konkurrenter men det kan ju förändras med tiden :-) Är man inte nöjd med Avanza kan man ju alltid ha kvar innehav där och testa något alternativ. Jag har ju själv mitt privata sparande hos Savr, Lever, Nordnet, Avanza och jag kan tycka samtliga är bra av någon anledning.

      För egen del kunde jag förlåtit Avanza för deras återkommande driftstörningar. Det kan ju bli fel. Men när kundservice är under all kritik när deras tjänst inte fungerar förlorade jag helt mitt förtroende för dem. Att även blivit lurad på pengar av både deras PRO och PB avdelning gör inte förtroendet bättre. Att det blir ett misstag 1 gång är en sak men när man blir lurad flera gånger är det något fel. Nu har väll inte Avanza satt detta i system att lura sina kunder. Men de har anställt yngre förmågor som skulle behöva gå en grundkurs i kundservice och på de se till att inte förstöra bankens rykte. Alla passar inte att jobba med kundrelationer och man ska alltid komma ihåg att det är kunden som har rätt och det är även kunderna som betalar ett företags vinster.

      Men när det gäller banker överlag är mitt bästa tips att betala så lite som möjligt till dem och kan man spara pengar så bör man byta bank och inte vara trogen sin gamla bank. Det är ingen annan som tackar en att man är trogen när det gäller banker men däremot kan du tacka dig själv om du får ner dina egna kostnader över tid.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera