torsdag 9 februari 2023

Köpt och sålt aktier för 7.4 MKR idag

 Då var det åter Torsdag och nya möjligheter. Idag blev det åter en kortsiktig affär i mitt största innehav H&M och dagens transaktion ser ni här under:


Som ni ser blev det idag endast en mindre vinst på drygt 2000 kr när courtage är betalt. Det kanske inte låter så mycket men det beror ju vad man jämför med. Jobbar jag 8 timmar vardag tjänar jag ungefär 900 kr efter skatt. Så för egen del ser jag det som en fin förtjänst för den korta tid jag lagt ner. I detta fall gick det 3 minuter mellan jag sålde och köpte tillbaka aktier billigare. 

Den lilla förtjänst som blev återinvesteras under morgondagen i Avanza Zero.

Förövrigt höjde Riksbanken både räntan och räntebanan framöver. Det börjar helt klart bli dyrt att låna pengar nu och jag är tacksam att vi amorterat ner rejält på bostadsrättföreningens lån de senaste 2 åren. Att sitta med alldeles för mycket lån när banken bara höjer räntan som de vill är inte kul. Men som sagt så är det är bara att kämpa på för en bättre ekonomi på sikt.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Nuvarande portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig Torsdag kväll :-)

5 kommentarer:

  1. Jag har sagt det förut men var väldigt försiktig med HM framöver. Den är jätteövervärderad och kan rasa ganska mycket. Du kanske kan hitta något tryggare att trada i? DI har en bra artikel idag om HM.

    SvaraRadera
  2. Skulle vara intressant veta hur mkt minus du ligger på HM efter dina köp,tycker det är rena lotteriet att ligga blytungt i ett sådant skräpbolag.Pappa Persson har ju också gått på pumpen genom massiva köp till kurser som stadigt gått ner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag räknar på hur min totala portfölj går över tid och inte just hur H&M aktien går. Genom min kortsiktiga handel i aktien samt i andra aktier så ligger min avkastning för i år på 16.6 % i skrivande stund så för egen del är det ingen kris. Att Stefan Persson köpt rejält med aktier i bolaget behöver inte betyda att hans affärer blir dåliga på sikt. I jämförelse med många andra kortsiktiga investerare har han en lång investeringshorisont och det har lönat sig över tid även om aktien gått dåligt de senaste åren. Alla har sin syn på investeringar och folk har även olika investeringshorisonter. Jag skulle själv inte följa Di när det gäller varken köp eller sälj rekommendationer. Skulle aktien fortsätta gå ner framöver kan det mycket väl bli att jag ökar på mitt innehav. Men sen har jag inte heller bråttom att sälja av i H&M utan det finns tid att vänta in bättre tider.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej slimis, vad gör du om traden går lite snett t.ex att hm skulle forsätta backa efter du köpt ? Säljer du snabbt med förlust eller köpet du mer för att sänka gav då ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Mina kortsiktiga affärer brukar inte gå dåligt. Men skulle det ske säljer jag inte av med en förlust och som du skriver kan det hända att jag köper lite mer för att sänka gav på inköpet. Alla investeringar eller kortsiktiga affärer sker i bolag jag kan tänka mig äga på längre sikt. Tappar en aktie i det korta perspektivet räknar jag med att den återhämtar sig på sikt och därför tar jag inte heller några förluster i det korta perspektivet. Eftersom jag inte heller investerar i mindre förhoppningsbolag ser jag även risken för permanent förlust som låg i de investeringar jag gör.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera