måndag 11 januari 2021

Hufvudstaden finns åter i min portfölj

 Då var det en ny vecka och med det nya möjligheter. 2021 har startat bra och OMX30 är upp runt 4 % i skrivande stund. Ett bolag som däremot tappat under årets start är Hufvudstaden. I skrivande stund står aktien i 131.50 kr och det är en nedgång på drygt 3 % under 2021. Under förra året körde jag swingtrading i Hufvudstaden och resultatet var nästan 200 000 kr plus. Det blev med det sagt min bästa investering under 2020. I December sålde jag senast av 5900 aktier för 132.53 kr st. Idag har jag istället återköpt 5900 st aktier och priset var 131.85 kr per st + courtage. Som det ser ut just nu tror jag den nya pandemilagen kan ha gjort Hufvudstadens aktie oattraktiv på kort sikt. Givetvis påverkar även rådande pandemi som gör att vi shoppar mindre i fysiska butiker i det korta perspektivet. Samtidigt är substansrabatten hög i Hufvudstaden och efter den kraftiga uppgången sedan botten under 2020 har många aktier blivit betydligt dyrare än tidigare. Jag tror med det sagt fortsatt att en investering i Hufvudstaden kan bli bra på lite längre sikt. Lyckas vi med vaccineringen här i Sverige framöver och att smitt talen går ner är min tro att retail överlag kommer få en uppsving. Givetvis är det svårt att säga hur denna pandemi kommer utvecklas. Men förhoppningsvis hjälper hårdare restriktioner i kombination med vaccinering på sikt. Efter dagens köp har portföljens belåning åter gått upp och uppgår i skrivande stund till 18.4 %. 

Uppdatering: Idag 14 Januari är Hufvudstaden upp och jag väljer åter att sälja av mina 5900 st aktier. Priset idag var 132.45 kr st. Efter dagens försäljning är belåningen nu nere på 3.2 %. Skulle aktien av någon anledning gå ner i pris igen är det möjligt att jag återkommer som ägare i Hufvudstaden. Tills dess har jag den på bevakning. 

Uppdatering 2:

Idag 18 Januari är Hufvudstaden ner och jag väljer att återköpa 5000 st aktier. Priset idag var 131.90 kr st + courtage. Efter dagens köp har belåningen gått upp och uppgår i skrivande stund till 16.5 %. 

Lite senare under dagen säljs åter 5000 st Hufvudstaden aktier. Priset denna gång var 132.09 kr per aktie. Efter denna försäljning är belåningen åter nere på 3.2 % 

Uppdatering 3:

Idag 22 Januari är Hufvudstaden åter ner. Transaktionerna blev så många att jag sammanfattar dem i ett nyare inlägg.

Som vanligt kommer det uppdatering här på bloggen om någon ny affär görs. Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar