fredag 22 januari 2021

Köpt och sålt aktier för drygt 4 miljoner kronor idag

Då var det en ny dag och med det nya möjligheter. Stockholmsbörsen började dagen ner och det gav mig möjligheten att ta in Hufvudstaden åter en gång i portföljen. Under dagen svängde aktien rejält och det gav mig möjlighet att köra lite swingtrading under dagen. För tillfället älskar jag Hufvudstadens aktie. Man vet aldrig om den går upp eller ner i det korta perspektivet. Men det finns bra möjlighet för kortsiktig handel i aktien. Under dagen gjordes flera transaktioner i Hufvudstadens aktie och resultatet ser ni här under:

 


Efter dagens handel ligger jag åter med Hufvudstaden utanför portföljen. Som jag skrivit tidigare skulle jag gärna behållit aktien på längre sikt. Men då min swingtrading görs med lånade pengar är jag lite extra försiktig och kör just nu endast kortsiktig handel i aktien när tillfälle ges. Efter dagens affärer är nu belåningen nere på 3.1 %. Min swingtrading i Hufvudstadens aktien har nu bidragit med 205 313 kr på drygt 1 år. 

Gällande min syn på Hufvudstaden är den fortsatt positiv på längre sikt. Men i det korta perspektivet ser jag lite mer orosmoln än tidigare. Jag följer lediga kontorslokaler hos Hufvudstaden och den senaste tiden har det funnits fler lediga kontor i både Stockholm och Göteborg. Min förhoppning är givetvis att dessa kontor blir uthyrda på längre sikt. Men på kort sikt ser jag inget positivt med att fler kontorslokaler står tomma. På längre sikt tror jag många vill tillbaka till sina kontor. Men just nu jobbar ju fler hemifrån och hur det ser ut den dagen pandemin är under kontroll lär visa sig. 

Det ska iallafall bli spännande att läsa kommande rapport. Känns läget rätt återkommer jag i aktien. Som vanligt kommer det uppdatering här på bloggen om så blir fallet.  

Uppdatering: Idag 25 Januari är börsen ner men Hufvudstaden är ner mer. Jag passar därför på att åter köpa tillbaka mina 5900 aktier lite billigare än jag sålde för i Fredags. Priset idag var 130.14 kr st + courtage.

Uppdatering 2: Idag 27 Januari kommer beskedet att klädbolaget RNB säljer Departments & Stores till NK Retail för 58 miljoner. Hufvudstaden stiger till en början och jag säljer av 5900 st aktier för 131.19 kr per aktie. Senare under dagen surnar börsen till och Hufvudstaden sjunker mer ändå. Jag passar därför på att åter köpa tillbaka 6500 aktier i Hufvudstaden. Priset idag var 129.79 kr per st+ courtage. Förutom detta skickades även månadens sparande in på kontot.

Uppdatering 3: Idag 2 Februari har jag helt sålt av Hufvudstaden. Se nyare inlägg för mer information.

Som vanligt kommer det uppdatering om någon ny affär görs. Mina nuvarande innehav ser ni höger sida av bloggen.

Med det sagt vill jag önska alla läsare en trevlig vecka :-)

16 kommentarer:

  1. Har du räknat på din alternativkostnad, dvs vad du hade tjänat på att bara köpa indexfonder/ETF:er för samma pengar och behålla dom och därmed minska risk och courtage som du åker på nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej bf.

      Min totala avkastning över tid kan du läsa om i mitt senaste portföljbokslut. Målet är givetvis att slå index med min aktiva strategi över tid. Detta har jag lyckats med 2 av de 3 åren jag kunnat mäta min avkastning. Men jag överpresterade nog även börsen 2018 även om jag inte har några exakta siffror från det året. Jag använde Nordea Investor 2 under 2017 och 2018 och därför saknas exakt avkastning från den tiden. Annars har också ett innehav i Avanza Zero så min portfölj är delvis passivt förvaltad. Gällande courtage räknar jag alltid med detta i mina affärer. Det ska finnas en marginal i min swingtrading annars äter courtaget upp för stor del av vinsten. Större affärer kör jag med fastpris 99 kr.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej!

      I portföljbokslutet skriver du att swingtradingen gått bra och att Hufvudstaden avkastat över 200 000 vilket ju är fantastiskt. Grattis till fina pengar in på kontot, hoppas de fortsätter rulla in :) sen tycker jag det är intressant att fundera på din strategi eftersom den skiljer sig mycket från andra jag följer. Om jag ser rätt tog du in Hufvudstaden 17 mars första gången i mindre post och har sedan haft över 6000 aktier som mest dvs storleksordning 750 000 kr (?).

      Sen 17 mars har OMXS30 gått upp ungefär 45% så en insättning på 450 000 i Avanza Zero den 17 mars hade också avkastat storleksordning 200 000 fram till idag, grovt räknat.

      Det finns många sätt att tjäna pengar på kan vi konstatera :) och det är såklart lätt att sitta och vara efterklok, men jag tycker att det är sunt att försöka utvärdera beslut och psykologin bakom hur man väljer att handla.

      Tack för att du delar med dig av din ekonomiska resa!

      Radera
    3. Hej igen bf.

      Som mest har jag haft 6500 st aktier i Hufvudstaden. Börsen har haft en rejäl uppgång sedan botten. Men Hufvudstaden har haft en mer medioker avkastning då aktien inte alls hängt med det breda indexet upp. Hade jag bara köpt och behållit aktien hade min avkastning vart betydligt sämre än den är idag. Men som du skriver har vi alla våra strategier på börsen. Hur väljer du själv att investera dina pengar?

      Tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    4. Jag har olika strategier i olika portföljer:
      - en utdelningsportfölj med stabila företag och pref/D-aktier för en stadig inkomst
      - en tillväxtportfölj med aktivt förvaltade fonder med bra track record
      - en grön volatil förhoppningsportfölj med framtida utdelare och/eller konkursbon
      - lite annat, typ guld och silver, optioner, rätter

      försöker lära mig mer så strategin ser kanske annorlunda ut i framtiden, i takt med nya insikter!

      Ha det

      Radera
    5. Hej igen bf.

      Det låter som en sund strategi :-)

      Lycka till framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Vilken summa, med 200+ tkr i vinst på tradingen! Fattar inte att du vågar Slimis men härliga slantar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl.

      Det är kul när det går bra. Däremot har jag legat minus i Handelsbanken det senaste året så det är inte alla affärer som gått lika bra. Idag gick jag in i Hufvudstaden igen. Vi får se vilken avkastning det blir tids nog :-)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Inte dåligt, grattis.

    Hufvudstaden är väl en självklar aktie att äga. Skulle de mot förmodan ha problem att hitta hyresgäster går det väl utmärkt att göra bostäder av deras jättefina fastigheter. Tänk om man hade lagt ner hela NK och gjort riktigt fina bostadsrätter av hela huset? Bostäder behövs väl fortfarande i Sthlm,....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Tack för det.

      Hufvudstaden är just nu väldigt pressat pga Corona pandemin. Men det är även aktiens pris då substansrabatten är historiskt hög (31.55 % i skrivande stund när aktien står i 128 kr). Skulle vaccinationen gå bra och smittan avta tror jag att det tids nog kommer gynna Hufvudstaden. Framförallt restauranger och övrig handel kommer få en uppsving då fler kommer tillbaka till jobbet och vill äta ute igen. Troligtvis kommer även kläd och skohandeln få sig en uppsving då många skjuter upp denna typ av inköp just nu. Jag tycker även Hufvudstaden har gjort mycket bra över tid och jag tror det kommer göra mycket bra även i framtiden. Jag gillar framförallt deras hållbarhetsarbete, kundnöjdhet, fina fastigheter mm. Troligtvis kommer en uppdatering gällande hållbarhetsmål nu vid årsrapporten och det ska bli intressant att läsa. På längre sikt hoppas jag på en god aktieutveckling till låg risk.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis!
    Får inte riktigt ihop matematiken. Hur kan du köpa och sälja för 2 miljoner när du inte sålt dina SHB?

    SvaraRadera
  5. Hej Unknown.

    Jag har en kredit kopplad till min aktiedepå som jag använder ibland. De affärer jag bifogat i detta inlägg är alla affärer jag gjorde under Fredagen förra veckan.

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Så du har inte sålt en enda handelsbanken aktie sedan du köpte på dig dem för flera månader sen vid något tillfälle?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Unknown. Det stämmer att jag har kvar samtliga 18650 st Handelsbanken i portföljen. Blir det någon förändring gällande portföljen kommer det alltid uppdatering här på bloggen. Jag har inga planer på att sälja i Handelsbanken just nu.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera