tisdag 12 januari 2021

Nordea höjer priset för aktiehandel

Från och med Fredag höjer Nordea priset för sin aktiehandel. Från att ha varit det billigaste alternativet för de flesta blir det betydligt dyrare framöver. Förutom att Nordea höjer courtaget från 0.06 % till 0.09 % höjs även maxpriset från 99 kr till 199 kr. Med andra ord blir det betydligt dyrare för de som handlar mycket på börsen hos Nordea. 

För ett tag sedan funderade jag på att byta från Avanza till någon annan bank. Men efter denna höjning känns inte Nordea lika intressant längre. Även om Avanza fortsatt är lite dyrare med sitt courtage ligger maxpriset fortsatt på 99 kr hos Avanza. Frågan är givetvis om de andra bankerna kommer följa efter och även de höja sitt maxpris till det dubbla mot dagens. 

Som det ser ut just nu känns Avanza mest förmånligt för mitt sparande. Men vi får se om Länsförsäkringar kommer med någon ny bra plattform senare i år. Ur ett kostnadsperspektiv känns Länsförsäkringars aktiehandel väldigt bra med ett minicourtage på 0.05 % och 20 kr. Nackdelen med Länsförsäkringar är att de saknar ett maxpris på aktiehandel. Det går inte heller att handla utländska aktier hos dem. Sen är inte deras plattform någon höjdare i dagsläget.

Men för ett tag sedan publicerade Länsförsäkringar följande:

Länsförsäkringar fortsätter att investera för tillväxt och implementerar en ny IT-tjänst för värdepappershandeln. – Den nya plattformen gör att vi får en modern och framtidssäkrad IT-tjänst som ger våra kunder trygghet och enkelhet i sin handel med värdepapper, säger Tobias Ternstedt, CIO Länsförsäkringar Bank.

Den nya plattformen, som levereras av det nordiska företaget Crosskey, ersätter Länsförsäkringars tidigare lösning för värdepapper. Tjänsten omfattar funktioner för orderläggning, clearing samt avveckling och stödjer samtliga kundkanaler och bankens backoffice.

– Det här är inte bara ett teknikskifte utan en del i vår satsning att växa på marknaden. Vårt mål är att öka intresset och insikten om vikten av ett långsiktigt sparande och ge kunderna rätt stöd för att de enkelt ska kunna hantera sina besparingar, säger Eva Zetterdahl, chef Spara och Placera, Länsförsäkringar Bank.

Implementeringen kommer att ske i samverkan med Crosskey och beräknas vara genomförd under 2021.

Jag har ingen koll på det nordiska företaget Crosskey. Men jag har däremot stora förväntningar på deras nya IT-tjänst för värdepappershandel. Skulle denna plattform bli riktigt bra är det inte omöjligt att jag tids nog samlar hela min ekonomi hos Länsförsäkringar. Jag väntar iallafall med stor spänning på deras nya plattform.

Är det någon läsare som använder Nordea Investor för aktiehandel? Vad tycker ni om de aviserade prishöjningarna?




14 kommentarer:

  1. Ja, det är tråkigt att de höjer priserna. Fast jag handlar sällan och relativt små summor. Men vist. Blir ordrar på 1111 kr för lägsta courtage (1 kr) gamla var 1666 kr.
    Med andra ord blir det ca 10 kr istället för ca 7 kr i månaden så jag bryr mig inte för tillfället. Om jag börjar trada blir det kanske en annan fråga. Förstår inte riktigt varför folk klagar på deras gränssnitt. Men då är jag van att leta reda på all info själv om ett företag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej investerarfar.

      Kör man köp och behåll för mindre summor blir inte skillnaden så stor. Men tids nog kanske du handlar för större summor och då är en låg courtagekostnad viktigare för en bättre avkastning. Annars är det viktigast att man är nöjd med sin nätmäklare. För egen del upplevde jag mycket tekniska problem genom Nordea Investor. Detta var ju ett tag sedan och kanske fungerar detta bättre idag?

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Har lagt ca 20000 kr hos Nordea Investor. Småtråkiga innehav som Apple, JnJ och nåt till. Brukar titta till dem lite då och då för att se om plattformen har förbättrats. Fortfarande väldigt dålig tyvärr. Undrar om Nordea har frågat sig "vad f-n får vi för pengarna"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Tråkigt att Nordea inte fixar till sin plattform ordentligt. Ska man ha nöjda kunder är det ju viktigt att allt fungerar som det ska. Håll mig gärna uppdaterad om du upplever Nordea bättre framöver. Har fortsatt kvar ett ISK hos dem men inga innehav på den depån.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Enda fördelen med Nordea nu är 15% källskattsreturen på 6v.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med att Nordea är riktigt bra på den punkten. Kan ju hoppas att detta även förbättras hos de andra bankerna.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Man undrar varför gratis courtage likt i USA inte kommer mer här.

    Det vore välbehövt om en storbank kunde få Nordnet och Avanza att vakna genom att införa just gratis handel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Vi får hoppas på lite bättre konkurrens även här framöver. Allt som gynnar oss sparare är ju bra. Vi får helt enkelt se vad som händer i framtiden.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Om jag läser rätt ska även lägsta utlandscourtaget ändras från t.ex. 1 USD till 29 kr. Ganska saftig ökning och gör ju att Avanza och Nordnet nu är betydligt billigare om man handlar för mindre belopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Tack för input. Det stämmer att även detta courtage höjs rejält vid köp för mindre summor. Som det ser ut just nu får alla sparare hos Nordea betala mer framöver.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hål i huvudet. Nordea gör verkligen allt fel och riskerar sotdöden. Danske bank också för den delen. Freetrade kommer till Sverige när som helst eller åtminstone i någon gång i år är min gissning. https://freetrade.io/sweden

    Det är såklart lysande men också anledningen till att jag inte investerat tungt i Nordnet eller framför allt i Avanza. Stor utklassningspotential och jag byter direkt om det är lönsamt vilket det verkar bli för framför allt utländska aktier.

    Hos Länsförsäkringar tvångssparar jag 500 kr per månad i nedan sparplan för att öka familjens försäkringsrabatter från 5 till 15 %. Jag är väldigt nöjd med fördelningen, synpunkter?

    Handelsbanken Svenska Småbolag, 20%
    LF Fastighetsfond A, 20%
    LF USA Aktiv B, 20%
    LF Småbolag Sverige B, 20%
    LF Usa Indexnära, 20%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Apan. Vi får kolla närmare på Freetrade sen. Har uppmärksammat att de kommer till Sverige snart och det ska bli spännande att se vad de har att erbjuda.

      Gällande Länsförsäkringar så betalar jag min bilförsäkring och mina räkningar där. Tycker de är en bra bank på många sätt och vis. Bra att du kan få mängdrabatt genom ditt tvångssparande.

      Gällande fonder tycker jag deras indexfonder är bra då de har en låg förvaltningsavgift. Har själv min tjänstepension i Länsförsäkringars svenska indexfond. Jag tycker du en har bra riskspridning och det blir säker bra på sikt. Det du kan försöka göra är att hålla nere fondavgifterna över tid. Man vet aldrig hur bra en fond kommer gå på längre sikt. Däremot vet man alltid vad avgiften är och den kommer alltid dras vare sig din avkastning blir bra eller dålig. Läs gärna mitt inlägg "Avgifternas betydelse vid pensionssparande" på höger sida av min blogg. Över tid kan fondavgifter kosta betydligt mer än du tänkt. Detta resulterar tids nog till en sämre pension.

      Tack för att du delar med dig här på bloggen.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Ja, illa med Nordeas höjning, men är väl från och med mars? En annan sak som gjort det smått frustrerande att handla via Nordea är att de ändrat inloggningstiden så man loggas ut efter 5 minuters inaktivitet. Funderar på att byta till Länsförsäkringar,

      Radera
    3. Hej Spaderess.

      Det kan stämma att det är från Mars och i så fall har jag sett fel gällande informationen om detta. 5 minuters inaktivitet låter som i kortaste laget. Men det finns som sagt mycket Nordea kunde förbättra med sin tjänst. Förhoppningsvis blir det bättre i framtiden. Blir iallafall spännande att se Länsförsäkringars nya tjänst tids nog :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera